Knölar på ryggen

Sv: Knölar på ryggen

Vår häst hade hela ryggen full med små knölar. Jag pratade med veterinären och hon tipsade om att tvätta med alsosprit varje dag innan och efter ridning. Samt att byta schabrak ofta. Det tog säkert 2-3 månader av gnetande men sen försvann de. Har inte kommit tillbaks sen dess.

Om de får stora knölar kan man vara tvungen att spruta med kortison.

Prova det i alla fall.

Prova med Arnika- har sett att det funkar.
Ska masseras in en god stund efter ridning på ren rygg.

Jag har börjat med arnika nu. Hon har bara 5 knölar än så länge. Ska jag massera in arnika på hela området eller bara på knölarna?

jag tror att lammullspadden kan vara orsaken. För tjockt under sadeln kan innebära att den blir för trång och trycker för mycket.
Håll ryggen riktigt ren (alsollösning) och skippa padden.

Vår häst hade hela ryggen full med små knölar. Jag pratade med veterinären och hon tipsade om att tvätta med alsosprit varje dag innan och efter ridning. Samt att byta schabrak ofta. Det tog säkert 2-3 månader av gnetande men sen försvann de. Har inte kommit tillbaks sen dess.

Om de får stora knölar kan man vara tvungen att spruta med kortison.

Prova det i alla fall.

Vad är alsosprit för någonting och vart finns det att köpa?

Alsollösning köps på apoteket. Men som sagt tog det flera månader innan knölarna försvann. Blir de stora och sitter i vägen för sadeln så är det nog bäst att ta dit veterinär för en eventuell kortisonspruta.

Mitt sto har några små knölar på ryggen. Pratade med veterinären, och han skrev ut en salva med kortison. Jag har precis börjar behandla, men jag kan återkomma med rapport. Han sa att om den inte hjälper kan man spruta in kortison i knölarna. Annars försvinner dom oftast till sommaren, solen torkar ut dom.

Har skrivit samma sak i en liknande tråd häromdagen, http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=855153, men här kommer det igen; din häst kanske inte tål lucern?
Min gammelhäst tål varken pulveriserade tillskott, pelleterat foder eller lucern. Han får knölar i sadelstaden/bogen som sedan spricker och varar. Så länge vi har hållt oss till flytande vitaminer, havre/korn så går det bra. Så kanske är knölarna foderrelaterade? Det kan ta ganska lång tid innan de torkar ut och försvinner isf.

Han fick vanliga grus-mineraler flera år innan utslagen dök upp första gången, men tillsammans med ett annat foderbyte blommade det upp första gången.
Det trista är att jag inte kan ge honom något tillskott som inte är i flytande form öht. Då han var utlämnad på foder fick han rejält med lucern och det visade sig med knölar över hela länden. Så de kan flytta runt lite i hans fall.

Senast ändrad:

Det finns på apoteket, bland sårvård tror jag.

Okej, tack...
Kan man sätta på det på foderknölar då alltså eller var det på knölar av annan orsak?
Kan det vara skadligt på något sätt?

Det är sällan av proteinet. Du tänker rätt.Det börjar ofta när hästen fäller o får in smuts i hårsäckarna. Värmen från sadeln gör att det blir värre.

Det kan bero på sadeln, en som inte ligger still eller trycker på för liten yta.
A o O är att hålla rent vid fällning. Djurskinn direkt mot huden kan förhindra uppkomsten.

Skura ryggen o tvätta med alsolsprit o massera gärna in Arnika.
Byt vojlock ofta.

Okej, en av mina sköthästar har sådär, men det är inte hårfällningssäsong nu, kan det bli av rakning också då eller?

Det fastnar mkt skit i fårskinn. Ren eller rådjur har ihåliga strån o ger mer luft emellan.
Pälsen neråt.

Det fastnar mkt skit i fårskinn. Ren eller rådjur har ihåliga strån o ger mer luft emellan.
Pälsen neråt.

Jag har flera fårskinn hemma eftersom vi har egna får och skickar iväg skinnen ibland. Jag brukar använda ett sådant när min häst har knutor på ryggen. Hon får det ibland.

en klippt häst kan reagera mer, då stråna står upp o då rör sig mer

Kom också på att veterinären tipsade om att lägga padden närmast hästen, dvs inte mellan schabrak och sadel utan direkt på ryggen.
Kan vara värt att prova.

Har tänkt att börja "behandla" knölarna och ser att det står på alsolösningen, "lösning för vätskande sår/eksem" , vilket knölarna absolut inte är de är torra och de har början flagna.... Undrar om det värkligen är rätt?? :confused:
Är det inte bättre med nåt mjukgörande? Eller först rengörande och sen mjukgörande? Tänker jag fel?

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
699
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 112
Senast: super
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 117
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka