Knölar på ryggen.

C

Contezza

Min sötis har fått knölar på ryggen.
Fick först gå som barbackahäst men går nu med sadel och en fårskinnsaktig vojlock.
Dom säger att den andas.
Men han har fortfarande knölar på ryggen.
Vad tycker ni att man kan göra.??
Han är en ridskolehäst för övrigt.

Hej!
Knepigt det dära med knölar på ryggen... Kan ju vara precis vad som helst.
Protein knölar är ganska vanligt. Jag har flera vänner vars hästar har fått det... Inte farligt, vad jag vet.
Mina vänner brukar göra som på din ridskolehäst, lägga ett skinn under, oftast ett renskinn. Men får är ok oxå!

Får han för lite protein el?
Han får 1 l ungefär betfor, 3 ½ korn & 2 kraft.
ca 6 kg hö per dag. (tror det var så mycket skall titta idag)

Det kan vara "sadelstadsknölar".
Det är eg. hårsäcksinflammationer.

Tvätta rent och byt vojlock ofta.
Det är viktigt att alltid ha en ren vojlock på.
Det kan ta tid innan dom försvinner.

Hej,
Den typen av knölar uppstår ofta av en allergisk reaktion framkallad av det tvättmedel eller sköljmedel som vojlock eller täcke tvättats med. Det är väldigt vanligt och därför bör man tvätta sina vojlockar o. dyl. med allergivänligt oparfymerat tvättmedel, men som Bengall skrev så är det viktigt att det är rent ändå.
Knölarna är inte farliga och försvinner ibland av sig själva, annars kan de behandlas med kortison injektioner lokalt, men då kortison har en systemisk effekt räknas det som doping med tillhörande karens för tävling, det kan dock vara bra att behandla dem om de sitter dumt till så att de blir sönderskavda.

tvätta med alsolsprit innan du rider och efter du rider..
och de försvinner mer och mer när hästen går ute i solen utan täcke.
min häst har sådana, komemr när man inte borstar ordentligt

Min häst har precis samma problem..Knölar och jag tvättar shabraken stur i kvarten men äppelcidervinäger hjälper att få bort dom men dom kommer tillbaka sen..men ja min vetrinär kommer imorrn eftersom hon har ont i ryggen :cry: så då kan ja fråga vad dt kan va för nått (knölarna då) och vad det finns för olika..sen kan ja skriva det här :P typ baj :P :)

ja har haft sånna på min hästs rygg oxå..som Pegija1 sa så tvätta noga me alsolsprit två ggr per dag o borsta noga så försvinner dom efter ett tag..hoppas de blir bra.. :bump:

Anledningen till att dom får sk. protein knölar som jag pratade om är att dom får för möe protein. Jag kan dock inte avgöra HUR möe protein din pålle får i sig. Beror ju på hur pass protein rikt fodret är...

Min häst får det när han har ett för tjockt/varmt täcke på sig. Dom har försvunnit så fort han fått gått naken ett tag, eller bytt till ett supertunt täcke.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024