Knöl på benet?

MsSleepalot

Trådstartare
En häst i stallet har en knöl på utsidan av skenbenet nästan uppe vid hasen.Den är ca 3 cm i diam och stenhård,känns nästan som ben.Han varken ömmar eller haltar.Den har kommit över 1-2 dagar för jag har inte sett den tidigare...
Vad kan det vara?

Funderade oxå på överben..
Det behöver ju inte vara nåt farligt om hästen inte har ont av det.

Låter som överban, ja. Min pålle fick det också så fort och han var inte heller öm eller varm. Det kan komma om de slår i hårt t ex. Behöver itne alls vara något farligt.

M.

Håller med de tre övriga som svarat.
Också jag tycker det låter som ett överben.
Men för säkerhetsskull kan du ju hålla koll på knölen så den inte växer eller att hästen verkar lida av den.
Annars så är ett överben helt ofarligt.

Lycka till :)

Tack så jättemycket för era svar.Alltså är det nog ett överben vilket är som ni säger helt ofarligt alltså.Men varför har han fått ett sånt då?Vad beror det på?Kommer den gå bort?

Den är ofarlig men den kommer sitta där..ja för alltid :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"