Knöl.. HJÄLP!! Bilder!

E

Extasia_ox

Min hund har fått en knöl på nosen, den sitter inte mitt på nosen utan mellan nosen och ögat kan man väl säga.. Vet inte vad man kallar den delen och är dålig på att förklara. Iaf så upptäckte jag den idag. Hård (känns broskliknande) är den och lyfter man på kinden så ser man den från insidan med, sitter liksom över tänderna på något konstigt vis.
Jaja jag lägger in några bilder så hoppas jag att dom förklarar bättre än vad jag gör

Vad tror ni är det något allvarligt så att jag behöver uppsöka Vet?
Skönt att få lite tips innan man rusar iväg, ifall Vet säger att ja men det här är inget farligt och det kan ibland uppstå sådana här knölar osv.
Tänkte att är det en vanlig åkomma som händer vissa hundar så behöver jag kanske inte åka in i onödan.
Hon verkar inte ha ont av den eftersom jag får klämma och hålla på, äter gör hon. Hon är lite deppad (känns det som) men hon löper ju nu också så det är antagligen bara löpet som sänker henne lite.

På bilderna (KOLLA ALLA!!) så är det på hundens högra sida (alltså eran vänstra :p ) Tänkte inte på att man kan ju rita dit pilar men nu orkar jag inte göra om allt igen.. Fast knölen är ju inte så svår att missa, tycker jag iaf.

9078504.jpg

9078502.jpg

9078499.jpg

9078498.jpg

9078499.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Knöl.. HJÄLP!! Bilder!

Utan att kunna kika och klämma själv på det hela, så skulle jag tippa tippa på att det är en tand som spökar och att det blivit en varansamling runt roten.

Utan att kunna kika och klämma själv på det hela, så skulle jag tippa tippa på att det är en tand som spökar och att det blivit en varansamling runt roten.

Ok :crazy: Är detta något som jag kommer att behöva göra något åt eller kommer det att försvinna av sig själv?
Jag och min mamma pratade om knölen idag att blir det inte värre så väntar vi, annars åker vi såklart in. Men vill ju samtidigt inte att hon ska behöva bli jätte dålig för att vi ska behöva ta henne till Vet.
Men samtidigt vill man ju inte åka in i onödan heller.. Så tacksam för alla svar, är ju inte direkt på liv och död iaf :cool:

Om det är vad jag tror, så kommer hon ju att behöva antibiotika..

Jag tycker nog att ni ska be en veterinär kika på knölen!

Är också inne på Gnist´s teori, en eller ett par tandrötter som är inflammerade.

Hur ser den ut från insidan då?

Jag hittade en epulid på min hund i helgen, blev helt förskräckt för det ser ut som en hemsk cancertumör... urk :eek:

Fast den är ju pytteliten jämfört med din knöl, har växt nedåt över en tand.

070409_1.jpg

nu har jag kollat lite extra noga och ser att knölen sitter i läppen, inte i tandköttet :confused:
så då kan det ju inte vara en tand som spökar på henne heller, funderar på om det är ett bett, stucken av en pinne eller liknande..

ska se om jag kan slänga in nån bild senare

Åk till vetrinär bums. Kan vara en sabbväxante tumör och då kan det tyvärr redan vara försent, men om det finns nåt att göra så är det i alla fall bättre att komma tidigt. Vill inte skrämma dig men det är ju retfullt att behöva ta bort en hund som kanske kan bli frisk. Tyvärr är det ofta ingen bra prognos på den typen av tumörer dock:(

Åk till vetrinär bums. Kan vara en sabbväxante tumör och då kan det tyvärr redan vara försent, men om det finns nåt att göra så är det i alla fall bättre att komma tidigt. Vill inte skrämma dig men det är ju retfullt att behöva ta bort en hund som kanske kan bli frisk. Tyvärr är det ofta ingen bra prognos på den typen av tumörer dock:(

det får vi verkligen inte hoppas att det är!! men min granne kikade och hon sa att det såg ut som ett sår precis på knölen som att hon har blivit stucken av en pinne och det är inflamerat eller något sådant..

Liknande trådar

Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 843
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 196
Senast: Fibusen
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 275
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Facebook påminner mig pinsamt ofta om att det liv jag hade bestod i princip bara av mitt liv med hund. Så det dyker upp hundbilder och...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 381
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar