Kniper ni med knäna

U

Ultima

Hjälp - nu är jag frustrerad. Började rida på 70-talet och fick lära mig militäriskt knäslut, hoppa och rida lätt utan stigläder med hjälp av att knipa åt med knäna.
Sedan har jag under många år som dressyrtant på halvblodsridskola arbetat bort mitt knäknipande. Ibland varit tvungen att verkligan överdriva för att släppa knäna...
Och nu verkar det som om min nya last sedan några månader - islandshästridning kräver knä i alla fall. Eller missförstår jag min ridlärare när hon ber mig använda hela skänkeln bättre och faktiskt knipa med knäna i tölten?? Hur gör ni som är proffs?

Sv: Kniper ni med knäna

Nä... Vill man hästen ska gå fritt fram så ska man ju släppa o låta den gå. Knipa om betyder stanna för mina hästar iaf.

Kanske menar hon du ska "hålla om" med skänkeln och följa med sitsen?? Svårt veta. Fråga vad hon menar!!

Vinkla bäckenet används mycket. Kanske läsa en bok vore bra? Reynirs ridskola, finns billigt via Ridsports bokservice.
Kan tänka mej att undervisningen är väldigt olika mellan olika personer.

Jag är sannerligen inget proffs iofs!!

Jag gör säkert fel men jag använder aldrig knäna.
Jag använder låren och arslet, och ibland "kickar" jag till med
hälen/underskänkeln som förstärkning om hästen inte lyssnar.

Jag kniper med knäna som en förhållande hjälp, när han ska gå fram är de avslappnade.

Eftersom jag är så spänd i kroppen över huvudtaget måste jag slappna av i knäna hela tiden. Hmm...kanske ska prova med "knähjälper" när jag ska stanna henne...

/Jenny

Jag gör tvärtom än alla andra- Jag sätter mig tynger och säger "stannnnnaaaa" när jag vill att de ska stanna ock kniper lite med knäna (BARA knän+lår) när jag vill att de ska gå fram.

För mig är knäna en drivande hjälp. samma som resten av skänklarna.

:confused: Hoppsan - det här gjorde ju mej inte så väldigt mycket klokare, men tack ändå. Antar att det lite beror på hästen, hur den är lärd. Det där med att använda knäna som stopp-hjälp förstår jag inte alls. Använder ni bra knäna då eller även framflyttad tyngdpunkt eller nå´t?

När jag började rida för typ 15 år sen så fick vi lära oss att hålla i oss med knäna. tack och lov bytte jag ridskola efter nått år så knäknipandet hann aldrig sätta sig=)

Ibland är pålle lite lat och då behöver man hålla om med hela skänkeln (från höft till häl). i tölten är det effektivast att knacka på han lite då och då med underskänkeln men slappna av i överskänkeln.

Men kniper med knäna har jag inte gjort på bra många år=)

Hej! När jag rider min häst använder jag knäna som en framåtdrivande skänkel..som förredetta storhästryttare har det varit svårt för mig att gå från att ha använt hela skänkeln dvs höft till häl som omslutande skänkel och nu istället bara använda överskänkel dvs höft.lår och knä..hälen använder jag bara i "nödfall" och kickar till med närdet behövs en liten extra hjälp...jag gör dock likt många andra att jag använder lår och knän in i halten, detta för att han ska få med sig rumpan och samlinegn enda in i halten,men det är inte en stoppande hjälp...har även börjat använda insidan av låren som en hjälp för att få honom attt slappna av och söka sig neråt när han spånner sig..som någon sa tidigare så har det nog mkt med vad hästen är van vid..

Aha:idea: Då fattar jag:)

Jo, men då DRIVER min ju in i halten, man STANNAR inte hästen med att trycka till med knäna:angel: tyckte väl något var fel...

:confused: Hoppsan - det här gjorde ju mej inte så väldigt mycket klokare, men tack ändå. Antar att det lite beror på hästen, hur den är lärd. Det där med att använda knäna som stopp-hjälp förstår jag inte alls. Använder ni bra knäna då eller även framflyttad tyngdpunkt eller nå´t?

Kanske vi har svårt förklara bra.

Hålla om med skänkeln betyder inet att man kniper och trycker utan just håller om. Som man håller om sitt spädbarn. Inte hårt men inte löst. Det ger många hästar stöd av ryttaren och många hästar behöver det stödet för att klara en volt eller trava.

I tölten håller man också om, men följer med med sätet i rörelsen.

För att stanna slutar man följa med och "kniper åt" för att stoppa rörelsen. Hästen märker då direkt att jag som ryttare slutar följa med och vill något annat - i detta fall stanna.

Det här kan också inenbära halvhalt, rörelseändrng - allt vad man som ryttare vill mena.

Tror många har egen ridstil :crazy: , eller va tro ni andra?

Finns väl ingenting som är direkt fel. Men jag som alltid hamnar på superkänsliga hästar behöver bara spänna korsryggen så ökar dom tempot. Att stanna däremot är något svårare, vi jobbar på det:angel:

Jag använder det militäriska typen av knäslut i kombination med knip/tryck med rumpan nedåt för att stanna hästen.

I passridning använder jag däremot också knäna. Då har jag liksom balansen i stigbyglarna, bakre delen av insidan på knäna och övre delen av rumpan (mot bakvalvet på sadeln). Vet inte om det är rätt eller fel dock, min häst har lätt för passen och kan förmodligen gå i pass även om jag rider helt felaktigt...:angel:

Liknande trådar

Dressyr Nu behöver jag dressyrbukes kunskaper igen. Dels undrar jag lite allmänt, men även lite mer specifikt. Hur sitter ni? Har ni benen...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 438
Senast: educat
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 128
Senast: cirkus
·
M
Träning Har börjat rida för en ny ridlärare nu, och det är ju intressant i och med att hon ser och påpekar andra saker än min förra. Nu fick...
Svar
7
· Visningar
1 119
Senast: Persilja
·
Dressyr Flytta tråd om den ligger fel Hej! Jo som rubriken antyder har jag väldigt lätt för att knipa knäna. Vad kan man göra åt saken? Vill...
2
Svar
22
· Visningar
5 354
Senast: heroine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar