Sluta knipa med knäna?

Sv: Sluta knipa med knäna?

Hahahahaha!!

På tal om ingenting, du har en förbannat söt polle på din avatar! Namn, ras, ålder?

ååå, vad glad jag blir :D

Hästen på bilden heter Bajazzo och är importerad från tyskland.
Han är egentligen tysk ridponny, men kollar man i hans stam är han arab/welsh. Mycket fina föräldrar :p

han är redan 17år nu i april, tiden går för fort när man har roligt.
Köpte honom i och för sig som 15åring, men ändå.
Som tur är beter han sig som en femåring, och är helt tossig alltså.
Tittig, massor av energi, tycker allt är skoj, utom att gå på bana. Det är nog det arabiska blodet ;)

han är min älskling som slår alla kategorier :love:

Försök hitta en riktigt bra ridlärare som kan se till dina fysiska hinder i din ridning och åtgärda dem - gör du rätt så gör hästen rätt automatiskt. Det tar tid att bli medveten om hur man inverkar och vilka svagheter ens egen kropp har, men det är verkligen värt att kämpa för. Gå till en naprapat för att öka din rörlighet och minska spänningar, det är väl värt det.

Ett konkret tips annars, som jag fick av en ridlärare en gång, är att dra upp knäna & benen så högt du kannär du rider (balanssits tror jag vissa kallar det), de ska alltså inte nudda vid sadeln alls, så du sitter enbart med rumpan i sadeln - håll balansen (och det ska inte se snyggt ut det här ;)) och rid gärna i alla gångarter (skritt & trav är iallafall ett måste). Det är nyttigt att under en period börja varje ridpass med den övningen, tills du känner att du HAR balans och INTE kommer ramla av för att du inte har knästödet. Slå en knut på tyglarna och håll dig i sadeln i början, så kan du sträcka ut armarna rakt ut åt sidorna när du blivit mer säker. Kanske inte din hästs favoritövning, men om din sits blir bättre tycker nog den också att det är värt det! :)

Liknande trådar

Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 429
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 741
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka