Knepig häst

E

Elliephant

Min mamma har en häst som är väldigt knepig. Han är 14 nu och vi har haft honom i åtta år nånting. När vi fick honom så stack han ofta i sken. Tränarna sa åt oss att slitta honom i munnen och rida upp i snövallar för att få stopp på honom. Sen började vi utreda honom på veterinärkliniken och det visar sig att han hade kotledsinflammationer, spatt och sättningar i bäckenet. Så vi började om på akademiskt vis med honom. Det har gått flera år och mamma har fortfarande inte kunnat sätta igång honom. Han går sönder så fort man börjar träna snabbare gångarter än skritt för mycket. Så han tränar bara skolorna och rids ut ibland. Och då får han ofta för sig att stanna och vägra gå framåt. Helt knäpp. Mamma åker till sjukan med han hela tiden och nu ska han vara frisk och kry men han är fortfarande knäpp och är rädd för allt.
Vad tror ni? Är mamma en dålig ledare eller är hästen oridbar? Finns det någon som har varit med om ngt liknande? Tack!

Sv: Knepig häst

Är ni riktigt säker på att han är smärtfri?

Sättningar i bäckenet och spatt är kroniskt så det försvinner inte utan man kan ha tur och det håller sig lugnt.

Tråkigt att höra att han inte blir bra men detta stärker min tes att en "knäpp" häst nästan alltid har ont. Du skrev att han varit sned i bäckenet (orsak), inte ovanligt på hästar. Därav har han troligen fått sina kotledsinflamationer (symptom). Jag har en Isis nu som blivit behandlad i bäckenet och blivit betydligt lugnare när man rider. Hade ett halvblods sto som gått på ridskola med snett bäckene,hon var efter många år av att ha gått snett försliten i kroppen så det blev aldrig riktigt bra, men bättre. Er häst kanske inte kommer att orka så mkt mer för han kan ha fått förslitningar om han gått med en skada under lång tid. Mitt halvblodssto blev bättre av att gå barfota bak och tillåtas att inte behöva sätta under sitt högra bakben ordentligt utan lite "slarvridas" så går hon än idag och hon har inte ont i ryggen som förr.Ta magkänslan, prata och diskutera med kunniga men framför allt,SE på er häst.

Sättningar i bäckenet är inte samma som snedhet vad jag har lärt mig utan är kroniskt. Skiljer sig dock säkert mellan veterinärer och kiropraktor vilka uttryck som de använder och förhoppningsvis så menar den som sett på TS mammas häst snedhet.

Håller med Bláfeldur att de flesta hästar som klassas "knäppa" har fysiska problem. Vet inte hur många travare som passerade genom åren som gick från att vara heta kaminer till lugna och harmoniska efter behandlingar av veterinät och kiropraktor.

om hästen blivit förklarad frisk av veterinär får man hoppas att det stämmer. Kanske ni behöver ändra er syn på hästen. Jag menar det inte som ett påhopp utan ibland låser man sig i hur det har varit, man nästan räknar med att hästen ska va knäpp. Sen får man också tänka på att hästen har en lång historia av att ha ont, det sätter sina spår.. Tänk dig en strykrädd hund. (jag menar inte att ni gett hästen stryk) bara för att ingen slår hunden längre så kurar den fortfarande ihop sig om du höjer handen.. När hästar har haft ont kan det ta tid att övertyga dem om att det är ok nu. Fortsätt med markarbete men kanske på skogsridvägarna? Kan ni ha den som handhäst? Öva ledarskap, det skadar aldrig..
Och snälla kalla inte din häst "helt knäpp".. Förstår att du kanske inte menar illa med det men jag är allergisk mot att lägga skulden på hästen. :crazy:;)
Lycka till massor!!!!

alltså det låter ju som att hästen aldrig kommer bli riktigt helt frisk och även om den blir nästintill frisk fysiskt kommer alla minnen endå sitta kvar.
ni kan inte testa att köra honom eller ha honom som sällskap bara då? ev triangelmärka honom?
om han nu har ont och det inte kan bli bra borde ju veterinärerna dömma ut honom för en häst som har ont skall ju inte ridas:( tyvärr.

Min mamma har en häst som är väldigt knepig. Han är 14 nu och vi har haft honom i åtta år nånting. När vi fick honom så stack han ofta i sken. Tränarna sa åt oss att slitta honom i munnen och rida upp i snövallar för att få stopp på honom. Sen började vi utreda honom på veterinärkliniken och det visar sig att han hade kotledsinflammationer, spatt och sättningar i bäckenet. Så vi började om på akademiskt vis med honom. Det har gått flera år och mamma har fortfarande inte kunnat sätta igång honom. Han går sönder så fort man börjar träna snabbare gångarter än skritt för mycket. Så han tränar bara skolorna och rids ut ibland. Och då får han ofta för sig att stanna och vägra gå framåt. Helt knäpp. Mamma åker till sjukan med han hela tiden och nu ska han vara frisk och kry men han är fortfarande knäpp och är rädd för allt.
Vad tror ni? Är mamma en dålig ledare eller är hästen oridbar? Finns det någon som har varit med om ngt liknande? Tack!

Vi får hålla tummarna om att veterinärerna har rätt i att hästen inte har ont längre. För annars tyder ju beteendet på att den kan ha ont någonstans.

Annars tror jag det mesta sitter i hästens huvud, den vågar inte ta i och tror fortfarande att det ska göra ont när ni rider den. Detta är inte ovanligt tyvärr.
Sen kan det även vara så att ryttaren är "rädd" och osäker, saker som hänt sitter även kvar i ryttarens huvud, vilket gör att ledarskapet blir svagare, man vågar inte lika mycket.

När blev han diagnostiserad med spatt? Är spatten ej aktiv längre? Det är sååå trist med tränare som säger att hästen är "dum". Hästar har inte det tankesättet, de är inte "dumma". Antingen har de ont eller så är det ryttaren som har problem. Att ta beslutet att ta bort en häst man älskat i många år är oerhört jobbigt, men i det fallet ska man tänka på hästen och dess smärta. Dock ska man ju inte triangelmärka en sådan häst om man inte planerar behålla den själv. Jag blir vansinnig när jag ser triangelmärkta valackar som endast säljs som sällskapshästar. VARFÖR togs de inte bort istället då ägaren inte vill ha den ändå? Det finns så många friska hästar för billig peng, varför ha kvar nån som inte är frisk bara för att tjäna en extra slant eller lämpa det jobbiga beslutet på någon annan? Jag hyser sån respekt för dom som kan ta det tunga beslutet, det är starkt och det är av riktig kärlek!

Är hästen triangelmärkt och passar för promenadridning enligt veterinären så är jag helt med, men när hästen är obrukbar eller för het för promenadridning som jag inte förstår syftet med att triangelmärka den. Det är svårt nog att sälja en frisk häst med "människoproblem". Risken är ju att den hamnar någonstans där de rider den iallafall...sålt är sålt!!!:eek:

När blev han diagnostiserad med spatt? Är spatten ej aktiv längre? Det är sååå trist med tränare som säger att hästen är "dum". Hästar har inte det tankesättet, de är inte "dumma". Antingen har de ont eller så är det ryttaren som har problem. Att ta beslutet att ta bort en häst man älskat i många år är oerhört jobbigt, men i det fallet ska man tänka på hästen och dess smärta. Dock ska man ju inte triangelmärka en sådan häst om man inte planerar behålla den själv. Jag blir vansinnig när jag ser triangelmärkta valackar som endast säljs som sällskapshästar. VARFÖR togs de inte bort istället då ägaren inte vill ha den ändå? Det finns så många friska hästar för billig peng, varför ha kvar nån som inte är frisk bara för att tjäna en extra slant eller lämpa det jobbiga beslutet på någon annan? Jag hyser sån respekt för dom som kan ta det tunga beslutet, det är starkt och det är av riktig kärlek!

Är hästen triangelmärkt och passar för promenadridning enligt veterinären så är jag helt med, men när hästen är obrukbar eller för het för promenadridning som jag inte förstår syftet med att triangelmärka den. Det är svårt nog att sälja en frisk häst med "människoproblem". Risken är ju att den hamnar någonstans där de rider den iallafall...sålt är sålt!!!:eek:

Såå bra sagt!!!!:bow::bow::bow:

Jag har sagt åt mamma i många år att ta bort hästen. Hon köpte ju trots allt en häst för att få rida. Men hon kämpar tappert på och tror varje säsong att nu kommer det nog att gå bra! Hon vill inte sälja just för risken att någon annan kanske missförstår honom. Det är svårt...jag tror som ni säger att han har ont fortfarande, eller tror att han har det. Samtidigt som mamma har låtit honom bete sig hur som helst för att det är "synd om honom".

jag skulle inte rekomendera att sälja den aldrig han är ju trots allt 14 år ingen ungdom längre även fast han skulle kunna leva minst 10år till men med smärtor och skräck skulle då inte jag vilja leva.

alltså spatt är ju nåt iaf vad jag tror, aldrig riktigt läker ut utan bara avstannar, alltså bildandet av brosk avstannar men kan troligen bli aktivt igen. och när det väl skett att brosket bildats så vet man ju aldrig hur pass ont hästen har eller inte av för mkt brosk i lederna det kan ju inte vara speciellt skönt att försöka röra benen då.
om en häst efter behandling av spatt inte blir bättre då tycker jag man åker in igen, blir den inte bättre måste man ju inse att detta går inte.
det är extremt få spatthästar som funkar fullt ut igen.

vet ett skräck exempel där ägaren red runt på en häst som va galet HET och skulle sticka hela tiden och hon pressade och pressade denna stackars häst och försökte samla honom för att han skulle kunna tölta men han orkade bara några få steg innan han försökte sticka iväg i ren skräck och smärta men hon fortsatte pressa honom och när han blev hård i munnen för att han försökte komma undan smärtan när hon pressade honom så satte hon bara in ett skarpare bett och fortsatte "tortyren" vilket jag anser att det är.
man fortsätter inte att pressa nånting som uppenbarligen SKIKER smärta.
och människan helt blind för hästens klara tecken på smärta...DET smärtade i mitt hjärta när jag red den hästen och blev ombedd av ägaren att pressa hästen.
nej för i h*vete det klarade inte min mage, kände ju att nåt var fel.
och detta hade hon pysslat med i flera år och det var en "problem" häst gått på massa kurser men hon förtod inte varför hästen inte utan underhals, sänkt rygg och ögonvitorna synliga inte kunde tölta mer än några steg under stark press...

jag var medryttare på denna häst.
jag övertygade ägaren om att nåt ÄR fel med honom till slut åkte hon faktiskt till klinik gissa vad han hade för fel då, just det, spatt på båda bak.
han blev behandlad och ägaren lät han vila och började sakta igångsättningen igen hon följde alla konstens regler.
han töltade faktiskt helt rent och avslappnat där i början MEN såklart kunde inte ägaren hålla sig från att pressa honom igen.

troligen klarade han aldrig mer att tölta men hade hon insett det hade han kanske kunnat bli en härlig 3 gångare utan smärta som man kunde skogsmullat runt lite med utan press.
men såklart gick hon in i samma bana igen och allt började om med att han inte ville samla sig och tölta bla bla bla...

när jag flyttade därifrån åkte jag ifrån en häst som hade samma smärtor som när jag kom...men jag kunde tyvärr inte göra mer för honom det var ju inte jag som ägde honom kan bara tycka så synd om honom.
han blev såklart inte uttdömd och åker hon aldrig tillbaka med honom kommer han heller aldrig bli frisk och fri från smärtor...
hon trodde tydligen att en behandling räcker.
och bara för att de behandlad är det ju inte säker att de kan bli friska.

att folk inte kan inse det och se till hästens bästa, nej det skall plågas in i det sista och det ska slängas ut pengar hit och dit alla medtoder skall testas på hästens bekostnad den SKA bli frisk det är bara så hur mkt den än får lida...suck.
snälla se till hästens bästa och det är INTE att forsätta behandla utan resultat eller sälja...det är att få komma till trapalanda och kunna galoppera smärtfritt igen...tyvärr....men det är bara vi som får lida då hästen kommer ju få må bra igen...

Både du och din mor vill säkert hästens väl, men i denna situation som ni nu står i är valet ganska lätt. Om veterinären efter så många besök fortfarande håller fast vid att hästen är frisk är det ju "människoproblem" eran häst har. Sälj/ge hästen till någon som orkar och KAN problemhästar. Hittar ni inte RÄTT hem låt då hästen somna in. Det är inte lätt att hitta dessa människor som ORKAR förbarma sig över dessa missförstådda djur, det krävs så mycket tid och jobb och de kostar ju lika mycket som en normal ridbar häst i foder och uppstallning. Men ni kan inte räkna med att få tillbaka pengarna ni en gång lagt på denna häst, vilket många räknar med.

Jag skulle precis sälja min mans tävlingshäst för mycket pengar då röntgen visar att han har skuggor(spattförändringar). Från närmare 100 strecket är han just nu inte värd ett ruttet lingon, trots att han går igenom vet.bes. ua. Vem vill betala för en häst som kanske kan gå sönder inom kort?

Man kan aldrig se pengarna i hästen, de är borta så fort du betalt den. Försäkringsvärdet är bara ett plus i detta, men det är inte garanterat att du får ut pengarna där heller.

Jag svarade dig även i en annan tråd. Jag hoppas ni söker er till någon mer kunnig i er närhet som kan hjälpa er på vägen.

Innan man lämnar sin häst till någon annan, se då till att det finns referenser som styrker personens erfarenhet med missförstådda hästar, det finns massor av människor som är övertygade om att de kan, men verkligheten är en helt annan...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V