Knepig häst...

Humelibumlan

Trådstartare
Nu ni ska ni få något att bita i ;)
Lägger ut denna frågan åt en kompis, så har tålamod om jag inte kan besvara era frågor om hästen direkt utan måste fråga källan...

Fall;
*Sto -01
*Har gjort 3 starter
*Springer snett med huvudet rakt ut på banan, oavsett varv. Värre när hon blir het, vilket hon ofta blir...
* Springer rakt hemma
* Veterinär undersökt, varit hos tandläkare, kiropraktorer, equiterapeuter. olika tränare o kuskar och det är inget fel på hästen!
Tränare o kuskar tror det sitter i huvudet!
*Testat "all" utrustning utom huvudstång, det tror tränaren o kuskarna inte kommer funka ändå...

Sååå fundera och tänk o kom med tips o råd!! ;)
Denna häst springer alltså 15 tider utan problem, med huvudet rakt ut! :eek:

Sv: Knepig häst...

Aha, trodde dom körde okäkat hemma.....Är det inget dom gör annorlunda?

Min "Vackra" hängde alltid på en töm när han låg på innerspår med häst utanför sig.....aldrig annars

Aha, trodde dom körde okäkat hemma.....Är det inget dom gör annorlunda?

Min "Vackra" hängde alltid på en töm när han låg på innerspår med häst utanför sig.....aldrig annars

Det enda annorlunda de gör är att de kör på banan... det är bara där hon krånglar så...

jag är jätte kass på sånt här... men jag tänker att det kanske har nått att göra med att det är böjtspår? beter hon sig lika i svängarna som på raksträckorna?

KL*

Lite frågor....
Hur ser det ut där de kör hemma? Rakt eller slingrande/ kurvigt? Kan det kanske ha med farten att göra? De flesta kör ju sina hästar fortare/ hårdare på banan än hemma.....

jag är jätte kass på sånt här... men jag tänker att det kanske har nått att göra med att det är böjtspår? beter hon sig lika i svängarna som på raksträckorna?

Både på rakt o i svängen o i båda varven, när hon blir het o tar bettet... Dock inget fel i munnen o de har testat de flesta olika bett..

KL*

Lite frågor....
Hur ser det ut där de kör hemma? Rakt eller slingrande/ kurvigt? Kan det kanske ha med farten att göra? De flesta kör ju sina hästar fortare/ hårdare på banan än hemma.....

Runt...

Litet knapplån o i allmänhet!
Min tanke har varit lite att hon tidigare slagit på sig o det sitter i minnet o hon "tror" hon måste springa så för att få plats? Nu slår hon sig inte trots att hon inte har skydd?

Men om vi tänker att det inte är något fel på hästen, utan min teori ovan är på rätt väg... Hur få hästen att springa rak?

Huvudstång?

Kanske inte är ett alternativ?

Kan ju sedan tas bort när hästen märkt att det går springa rakt..

Jag har ett sto som beter sig liknande. I träning går hon med aluskor fram och åker vi ut på banan med skor så gör hon likadant. Springer snett med huvudet.
Till lopp så rycker vi skorna och då blir hon rak.
Tidigare i livet har hon slagit på sig högt på höger bak och jag tror hon är rädd att göra det igen. Barfota går hon helt fri.

när börjar hästen hålla på så här? redan i skritt? eller är det bara i en viss fart? Isåfall kan du ju ta ett par jobb där du bara kör i det tempo som hon beter sig bra i så att hon lär sig att inget är farligt..

Det kan vara som du säger att hon har en traumatisk upplevelse eller liknade från travbanan och förväntar sig att det ska göra ont, därför springer hon som hon gör.

*KL
Mitt förslag är ridträning med mycket uppmjukande rörelser, slalom osv. om vi ska anta att det är lite psykologiskt betingat...

Skitsvårt det här med psyket alltså...
Vår ena 4 åring galopperade bort sig gång på gång i lopp, mer eller minre aldrig galopp i körning hemma.....
Testade det mesta, helt resultatlöst..... Olika bett, olika skor, olika kuskar...... You name it.

Lösningen på den här damen var väldigt enkel eller invecklad, beroende på hur man ser det.....
Driv upp henne i galopp innan loppet så låter hon bli sedan....
Skumt, men sant!!

Då skulle jag låta henne springa så.
Precis, det var ochså min första tanke......sen såg jag att en annan hade samma tanke:).
Men när svaret blir:
Jo, men hon orkar inte full distans
Så blir min andra tanke.......mer träning och tid på sig att jobba upp sig?
Skulle hästen orka full distans om den sprang rakt med huvudet eller vad?
Om allt är kollat och olika utrustning provat utan önskat resultat. Varför inte bara träna på och låta hästen spring med sitt huvud där den vill? Ha en häst på utsidan, så man "får upp den på bettet".
Jag hade en som var otroligt entömmt. Hade han en häst på "andra" sidan så blev han mycket bättre.
gulan

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 592
Senast: Buck
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 303
Senast: Freazer
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka