Knepig häst...

Sv: Knepig häst...

Vad har hon för skoning???

Går hon på sig någonstans, med eller utan skydd???

Hur är steget på henne, långt-kort, hur är det fram?

Har hon tappat tänderna som hon ska, där sitter inte någon lös/ eller någon som inte tappat, fastän ni kollat.

Senast ändrad av en moderator:

Berätta mer....
gulan

Han är/var folkilsk. Jag skulle hämta in honom från hagen. Han retade sig på Probe som gick i hagen bredvid och det gick ut över mig. Jag vände ryggen till honom för att öppna grinden och då bet han tag i min överarm, drog ner mig på marken och sparkade mig. Jag fick hjärnskakning, brytna revben, blödning på ena lungan och en del sår. Jag visste inte förrän efteråt att han hade gjort så tidigare.

Jag gillar inte J.R. Broline.

Vända ryggen åt en hingst som tydligt visat irritation åt annan häst -ja du har ju lärt dig en dyrköpt läxa. Tur det gick bra i alla fall.
Hur var han förövrigt JR?
Den här är en osäker rackare, och allt måste ske exakt samma varje dag. Helst ska samma person sätta på och ta av grimman och det måste ske exakt på samma sätt. Annars blir han livrädd. Samma långsamtur varje gång, och ligger det en sten där som inte legat där tidigare så kan han tvärvända och skena. Ena dagen är han snäll och lugn och köra, nästa dag går han inte att känna igen. Opersonlig, men snygg som få.
Efter en svår skentur bestämde vi nu att kastrera. Han var inte speciellt hingstig, om inte det det gick någon på andra sidan och kaxade sig, då vevas det med framben och slår i staket och boxvägg.
Han har varit jättelugn men så kom det in en del gaphalsar till hingstar och han blev som förbytt. Det var kanske tur i oturen att skenturen skedde så kastrationen blev av.
gulan

Tur det gick bra? Ja, så kan man kanske säga, jag borde väl ha varit död idag. ag fick tag i strömtråden det var vad som räddade mig. Jag låg ett par dar på sjukhus.

Han visade inget alls. Stod blickstilla och vilade ett bakben. Precis som vanligt. När jag vände ryggen till small det. Jag har i efterhand kommit på att det måste ha varit den andre han retade sig på.

Han var ett riktigt as. Den mest falska häst jag varit i närheten av. Jag har inte ett enda gott ord att säga. Han borde aldrig tagits till avel, är min bedömning. En häst efter J.R. kommer inte in i mitt stall.

Vända ryggen åt en hingst som tydligt visat irritation åt annan häst -ja du har ju lärt dig en dyrköpt läxa. Tur det gick bra i alla fall.
Hur var han förövrigt JR?
Den här är en osäker rackare, och allt måste ske exakt samma varje dag. Helst ska samma person sätta på och ta av grimman och det måste ske exakt på samma sätt. Annars blir han livrädd. Samma långsamtur varje gång, och ligger det en sten där som inte legat där tidigare så kan han tvärvända och skena. Ena dagen är han snäll och lugn och köra, nästa dag går han inte att känna igen. Opersonlig, men snygg som få.
Efter en svår skentur bestämde vi nu att kastrera. Han var inte speciellt hingstig, om inte det det gick någon på andra sidan och kaxade sig, då vevas det med framben och slår i staket och boxvägg.
Han har varit jättelugn men så kom det in en del gaphalsar till hingstar och han blev som förbytt. Det var kanske tur i oturen att skenturen skedde så kastrationen blev av.
gulan

En häst efter J.R. kommer inte in i mitt stall.
Tänk om det är en riktig rysare då:angel:.
Men jag förstår dig.
Falsk sa du....Vår är inte falsk direkt men som jag sagt tidigare -en märklig häst. Det föds som tur är inte så många av den här sorten per år. Drar han iväg finns det ingen hejd och han tänker inte.
Vi valde JR för vi var på väg att leasa honom ihop med några andra. Tur så här i efterhand. Men han hamnade ju på rätt ställe -Norge för det var så nöjda med hans avkommor där.......!:)
Vi hoppas han blir bättre nu som valack för hans resultat kan vi inte klaga på.
gulan

Nu blev jag intresserad,hur var Probe?

Hur ska jag säga utan att det låter fel..?

Jag gillade Probe. Han var mysig. Men sättet han levde på störde honom, tror jag. Det hölls ungefär 5 hingstar i ett stall med bara dem. De tappades på semin regelbundet och gjorde inget annat. (Jag menar inte att det var sämre än på andra stuterier, men det är ju så livet för en avelshingst ser ut som regel.) Och Probe hade inte fått vara ute i hage på länge när jag började där eftersom han sprang sig fördärvad om han kom ut. Jag släppte ut honom ändå om nätterna när alla andra hästar var inne och till slut lugnade han sig men han var alltid lite stressad. Han var en gentleman i vart fall. Och en grann häst.

Tänk om det är en riktig rysare då:angel:.
Men jag förstår dig.
Falsk sa du....Vår är inte falsk direkt men som jag sagt tidigare -en märklig häst. Det föds som tur är inte så många av den här sorten per år. Drar han iväg finns det ingen hejd och han tänker inte.
Vi valde JR för vi var på väg att leasa honom ihop med några andra. Tur så här i efterhand. Men han hamnade ju på rätt ställe -Norge för det var så nöjda med hans avkommor där.......!:)
Vi hoppas han blir bättre nu som valack för hans resultat kan vi inte klaga på.
gulan

Jag har inte haft någon större kontakt med hans avkommor men det påstås att hans humör har gått i arv till en del av hingstarna. Men de kan väl springa.

Gentleman säger du......då är det därifrån våran e.Probe har fått sitt sätt ifrån. Har aldrig varit med om snällare o rarare häst :love:

Vi hade ett sto e. JR Broline hemma..... Det värsta sto jag någonsin hanterat och kört! Otrevlig i box och hage, bet sig fast i bettet som en blodigel och var precis knäpp att köra. Rida var det inte tal om. Hon snodde bettet och sen fick man sig en jä-a resa....
Inkörd av proffs, fungerade inte på banan, gick tillbaka till uppfödaren som försökte med henne, sen kom hon till mig och var den första häst jag gav upp med (har inte gett upp med någon annan efter heller), uppfödaren tog hem henne och tog 2 föl på henne..... Det ena var någolunda OK, det andra var idiot redan som föl och registrerades inte..... Avlivades vid 9 månaders ålder då han sparkat sönder 2 andra föl i hagen och bitit Fru Uppfödare i bröstet så hon fick så 14 stygn..... Så, nä... Aldrid en JR avkomma i mitt stall igen....

Jag har hört fler sådana historier.

Jag har faktiskt verkligen nekat att ta emot en hyresgäst md en J.R.-häst en gång. Hon trodde inte jag var riktigt klok men jag bara vägrade utan att ens ha sett hästen. "Det är en av mina principer", sa jag bara. :cool:

Jag har bara träffat en avkomma till J.R Broline; ett fölsto som hamnade här lite av en slump. Jag tror det var en av de raraste hästar jag någonsin träffat. Söt som socker, och så snäll och försynt, så jag blev alldeles förälskad i henne. Tyvärr avled hon i hagen när hon hade varit här några månader. Troligtvis brusten kroppspulsåder.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 592
Senast: Buck
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 303
Senast: Freazer
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka