Knepig häst...

Sv: Knepig häst...

Precis, det var ochså min första tanke......sen såg jag att en annan hade samma tanke:).
Men när svaret blir:

Så blir min andra tanke.......mer träning och tid på sig att jobba upp sig?
Skulle hästen orka full distans om den sprang rakt med huvudet eller vad?
Om allt är kollat och olika utrustning provat utan önskat resultat. Varför inte bara träna på och låta hästen spring med sitt huvud där den vill? Ha en häst på utsidan, så man "får upp den på bettet".
Jag hade en som var otroligt entömmt. Hade han en häst på "andra" sidan så blev han mycket bättre.
gulan
Ja hon orkar full distans, men inte med huvudet rakt ut i 15 tempo..

Problemet är att hon blir "oreglerbar" o omöjlig håll kvar i sitt spår... drar sig alltså utåt.
Hon rätar sig inte med häst utvändigt, den tränger hon ut...

Och fortsätter hon springa så, springer hon snart på sig skador :crazy:

när börjar hästen hålla på så här? redan i skritt? eller är det bara i en viss fart? Isåfall kan du ju ta ett par jobb där du bara kör i det tempo som hon beter sig bra i så att hon lär sig att inget är farligt..

Det kan vara som du säger att hon har en traumatisk upplevelse eller liknade från travbanan och förväntar sig att det ska göra ont, därför springer hon som hon gör.

Bara på banan o när hon blir het.

*KL
Mitt förslag är ridträning med mycket uppmjukande rörelser, slalom osv. om vi ska anta att det är lite psykologiskt betingat...

Skitsvårt det här med psyket alltså...
Vår ena 4 åring galopperade bort sig gång på gång i lopp, mer eller minre aldrig galopp i körning hemma.....
Testade det mesta, helt resultatlöst..... Olika bett, olika skor, olika kuskar...... You name it.

Lösningen på den här damen var väldigt enkel eller invecklad, beroende på hur man ser det.....
Driv upp henne i galopp innan loppet så låter hon bli sedan....
Skumt, men sant!!
Håller på rida in henne nu :D

Kom på en sak; vi hade en sån häst en gång och den körde vi snabbjobb i bakvarv med ett par månader. Sedan släppte det! Man kan åka utomlands och köra lopp i bakvarv!

Det var ju inte så jäkla omtyckt av de andra som använde banan dock... Men det fanns lösningar, vi mutade banpersonalen så vi fick köra när det var stängt. Vilket liv...

Kom på en sak; vi hade en sån häst en gång och den körde vi snabbjobb i bakvarv med ett par månader. Sedan släppte det! Man kan åka utomlands och köra lopp i bakvarv!

Det var ju inte så jäkla omtyckt av de andra som använde banan dock... Men det fanns lösningar, vi mutade banpersonalen så vi fick köra när det var stängt. Vilket liv...

Hon lägger huvudet utåt i bakvarv oxå...

Skumt...
Har ni någon förklaring till varför hon blir het då? :angel:

(greppar alla halmstrån nu...)

Eller skadar någon annan? De flesta brukar ju inte gärna vilja springa över andra hästar.
Om det ochså är en het häst så är det antagligen att hon blokerar.
Det är bra att hon blir riden och kanske kan du därifrån kan ändra beteende.
Men risken är att hon är som hon är.
gulan

Eller skadar någon annan? De flesta brukar ju inte gärna vilja springa över andra hästar.
Om det ochså är en het häst så är det antagligen att hon blokerar.
Det är bra att hon blir riden och kanske kan du därifrån kan ändra beteende.
Men risken är att hon är som hon är.
gulan

Nu är det ju inte min häst, jag bara hjälper ägarna lite eftersom de fastnat...

Hon är en ganska lätt stressad häst i grunden tror jag. Tror oxå det kan vara så att hon är den modellen o lösningen kanske är jätte lätt bara man kommer på den ;)

Rid henne med hackamoore, (jag antar att det inte är lämpligt att köra henne med det), och se om det blir samma sak då.
Är hon röntgat i munnen?

Rid henne med hackamoore, (jag antar att det inte är lämpligt att köra henne med det), och se om det blir samma sak då.
Är hon röntgat i munnen?

Jag vet faktiskt inte. Vet att de haft henne hos en bra tandis o att hon inte fann något..

Red henne första gången igår o det gick bra, även om hon är spänd o lite bakrädd... Tycker hon gick bra att ta i munnen så iallafall... Men jag var ju självklart mjuk o gjorde inget avancerat mer än typ satt ;)

Hur gammal är hon?
En av mina hästar har alltid varit jättekänslig i munnen. När han var unghäst så fick man knappt ta i honom. Ha hängde inte på någon töm direkt men var du tvungen att ta i tömmen åkte huvudet på sne och hängde något fruktansvärt på...........nu minns jag inte riktigt men jag tror det var höger. Ju mer du tog ju mer ökade han och det kunde vara lite svårt att få honom att ta styrning. Han är en mycket knepig häst. Vi kollade tänder stup i ett. Jag tror tre vetrinärer och vår ordinarie tandläkare. Detta var när han var två. En vet. kom närmast lösningen. Han sa att det beror på kapslarna. När han tappar dem kan problemet lösas. Men det kan hända att det alltid består.
Han är idag 4 och det har blivit bättre, men han är fortfarande väldigt känslig, och han gillar inte när man tar i munnen. Det måste man ju tyvärr göra ibland. Och då går det undan.
Ja han är mycket speciell.......och efter en olycka nu nyligen så blev han av med bollarna.
gulan

*KL*
Tvåvirvlaripannansyndrom?

Säg vad du tänkte egentligen: "Den är väl efter Silver Pine, kan man tro."

Så där lätt kan man inte göra det för sig, att bara säga att hästen har för många virvlar i pannan. Det kan man ju säga om alla hästar som uppför sig märkligt.

:rofl:
Nej han har inte två virvlar i pannan, men hade han haft det hade hans knepiga humör berott på att han haft just tvåvirvlaripannan....
Han är efter en rätt rolig stam. JR Broline som pappa och Bravur Sund som morfar. Ostartad mamma som var grym som ungtränande häst och var den mest lovande 2 åring vi hade då. Skitful var hon. På våren som 2 åkte hon på en lunginflamation som inte blev uppmärksammad och fick kvickdrag som följd. Vi satte föl på henne som 3 åring.
Han har 15 i rekord (vilket är en hyfsad tid på italienska banor) och över 200 000 på kontot. Vi hoppas han blir bättre i humöret som valack.
Snygg är han i alla fall.
gulan

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 592
Senast: Buck
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 303
Senast: Freazer
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka