Knepig 4-åring

F

Fialotta

Behöver lite åsikter från er!

Har ett 4-årigt sto som p.g.a. skador reds in nu i våras. Allt arbete från marken fungerar super och hon arbetar i stadig form vid tömkörning. Problemet är att vi har kommit så pass långt att hon ska börja arbeta i form även under ryttare. Stundtals funkar det bra men sen börjar hon slå med huvudet och rycka tyglarna ur handen. Står emot och studsar på bakbenen.

Hon ömmar inte över ryggen och sadeln ligger ok. Inga problem vid uppsittning då hon står stilla som ett ljus. Nån gång har hon haft lite sadeltvång men inget allvarligt. Hon är ganska omusklad p.g.a. den långa konvalecenttiden men det känns inte som att det bara är därför hon protesterar.

Har ridit in många unghästar och aldrig haft nån som stått emot så mycket. Funderar på om det kan vara något i munnen, men då skulle hon väl inte gå så fint vid tömkörning? Ska nog ha ut vet. att titta iaf. Annars blir det väl in på klinik..

Vad tror ni att det kan vara? Bara trots?

Sv: Knepig 4-åring

Det skulle inte kunna vara så att hon blir trött snabbt och börjar tjafsa av den anledningen?? jag har upplevt det på en av hästarna jkag ridit in. Om hon inte har ont någonstans vad du kan märka så tycker ja nog att du ska ge henne lite tid att stärka upp sig, det är ju stor skillnad på att gå på töm och att bära ryttaren.

kanske?? hoppasd att de blir bra iaf!!

Bara en tanke:
Det kan inte vara så att du håller för hårt i handen och har för lite ben vid ridning?Om jag var du skulle jag strunta i formen och jobba på med att den svarar upp för skänklarna så kommer formen automatiskt.

Jag är inte så kunnig , bollar bara runt lita tankar.
Du kanske rider lite länge ? Eller nöter lite för mkt ?

Jag skulle tro att hon gör så därför att hon inte är tillräckligt stark än för det du begär plus att hon inte tar skänkeln riktigt, framåtbjudningen behöver förmodligen bli bättre.

Jag har själv en ung dam som är i början av sin utbildning, longering o tömkörning funkar kanonbra. 80% av tiden jag rider funkar också super, hon arbetar i en jättefin form där hon är fullständigt eftergiven, mjuk i ryggen och följer handen. Däremellan blir hon ostadig vilket beror på att hon helt enkelt inte orkar bära sig hela tiden än i den jättefina form hon vill gå i. Jag har haft lätt att bli frustrerad när hon blir ostadig istället för att glädjas över den jättefina form hon faktiskt arbetar i större delen av ridpassen.

Tips: rid korta pass. När hon blir ostadig håll handen lugn, stilla o mjuk och driv fram till handen, börja inte joxa med händerna. Öva upp lydnaden för skänkeln genom många små övergångar samt lite sidvärts (flytta något steg och rid sedan rakt fram igen). Blir hon ostadig så gör ingen affär av det, tänk framåt hela tiden. Var konsekvent.;)
Variera träningen, rid över bommar, kanske har ni provat på att rida ut i skogen?
Ta för vana att känna igenom henne regelbundet för att kolla att ryggen inte är öm, inga svullna ben. Massera o stretcha efter träning.

queenie: Det var min första tanke också. Vore skönt om det bara var det men som sagt så känns det som att det kan vara något annat. Det är heller inte så att hon bara tjafsar i slutet på ridpassen utan kommer ofta på en gång då jag kortar tyglarna eller efter ett litet tag..

Crizzie: Rider med väldigt lätt hand. Precis som du skriver är det A och O att dom lär sig gå fram innan man överhuvudtaget tänker på formen. Hon lyssnar jättefint för skänkeln och stundtals har man fin kontakt i handen också men så plötsligt står hon emot och rycker med huvudet. Lättar man av och driver fram då reser hon sig. Så då får hon snurra och sen rider jag fram. Och så börjar det om.

Whiplashr: Rider ca 20-30 min, någon gång blir det längre. Mycket skritt och oftast ut i skogen. Men annars var det en bra tanke.:)

Solis: Hoppas som sagt att det bara är styrkan. Skänkeln tar hon jättefint och framåtbjudningen är för det mesta ärlig och bra. Hon beter sig likadant i skogen som på banan/ridhuset. Känner igen att man kan bli lite frustrerad ibland:angel:

Tack alla för fina tips och råd!:bump: Skall ta ut vet så får hon kolla på tänderna för säkerhetskull. Ni tycker inte att jag behöver oroa mig för ryggen?

Jag röstar för att hästen bara är oerfaren, omusklad och trött i huvudet. Att den först går fint och sen slår upp beror ju oftast på att den inte orkar. Det är jobbigt både för både knopp och kropp att arbeta i rätt form, så kräv inte för mkt i början. Om du red in nu i våras så kan du definitivt ta det lugnt, kanske ställa av lite från ridningen och bara tömköra ett tag?
Låt hästen bygga muskler, bearbeta det den lärt sig och sen kommer det säkert gå bättre när du sitter upp igen. Och kräv inte så mycket långa stunder - se till att den tycker arbetet är roligt och varierande.

Kan lägga till att min 4-åring har varit helt perfekt och kan bara ridas med extremt lätt hand. Men plötsligt har han börjat slå mycket med huvudet och gå emot handen - jag misstänker tänderna. Nu är han dock halt så har ingen brådska att kolla tänderna, de är helt okej men tror det är vargtänder som ligger emot när han har bett. Kan ju vara något liknande med din också.

Mja, om du rider så pass korta pass, den beter sig likadant i skogen och du rider med mjuk hand. Då skulle jag göra två saker.

Backa i utbildningstanken, dvs ut i skogen och rid rakt fram och glöm allt vad form och eftergift heter, ge den tex två veckor på detta sättet, så börjar du arbeta den igen. Det arbetet skulle jag försöka hålla till i skogen.
Detta bör påverka den positivt direkt, annars så skulle jag absolut kolla upp den.

Jag skrittar sällan så nyinridna hästar uppsuttet (de har oftast för lite ryggmuskler i början), jag hoppar av och går om det blir en längre skrittsträcka. Istället kör jag mycket korta pass i trav och galopp.

Jag skulle kolla vargtänderna så att inte de spökar, skippa det myckna skrittandet och köra ännu kortare pass där jag avslutar innan hon blivit trött och börjar tjafsa.
Det kan ju också hända att hon är i en växtperiod och att det därför tar emot, prova ställa av henne en vecka och se om det blir skillnad.

Hur många pass rider du per vecka och hur aktiveras hon annars?

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 908
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 638
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 190
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar