Knasiga MVC och BVC råd (och alla de andra)

Miks

Trådstartare
Jag läser i flera trådar om personer som fått mer eller mindre knasiga råd från MVC, BB, BVC och fan och hans moster :)

Nu tänkte jag vi kunde samla alla knasiga råd i en och samma tråd och lite "varna" varandra för de ofta väldigt annorlunda råd som haglar över föräldrar! Mer möjlighet att sålla för de nyblivna och möjlighet för oss alla att skratta lite åt tokiga människor mer konstiga idéer!

Mvh Miks

Sv: Knasiga MVC och BVC råd (och alla de andra)

Sonen studsade på rumpan istället för att krypa när han var liten. Han var glad och nöjd och vi var glada och nöjda. Han såg lite rolig ut men tog sig fram överallt. På ettårskontrollen studsade han glad i hågen in hos BVC sköterskan som genast menar att barn som hoppar på rumpan aldrig kan lära sig att ställa sig upp. Det är ju fysiskt omöjligt att resa sig från rumpan till stående! Ni måste hem och öva på att krypa! Och det snarast!

Vi som är förstagångsföräldrar tog tag i saken. Satte sonen på alla 4, jag tog händerna och sambon knäna och så hjälpte vi sonen att krypa runt i vardagsrummet. Vilken syn va! Resultatet var lite blandat. Sonen lärde sig att krypa men var snabbare med rumphoppningen så han föredrog det. Nu är han en ganska normal snart 4 åring som faktiskt kan både stå, gå och springa! Kanske tack vare vardagsrumsträningen. Eller så handlar det om att det egentligen inte finns så många ungar som inte lär sig att gå :)

Mvh Miks

Å andra sidan säger en del att korsrörelser är bra för inlärningsförmågan. Det är nog därifrån det kommer från början skulle jag tro angående hennes uttalande. Men vad det har för inverkan på riktigt vet jag inte. Men jag gör gärna rörelselekar där man tränar sådant. Jag tror iaf inte det är skadligt ;-)

Haha, angående krypningen, vet ett barn som, när han var liten, valde sättet som var snabbast. Dvs när det var dags att börja gå så kröp han hellre. Jag skrattade så dant när barnet hade rest sig och pappan hyvlar upp en ostbit och ropar snabbt "___ kom! OST!" för att han skulle gå några steg när han ändå stod upp. Såg ut som om han lockade på katten ungefär :D

Annars så.. Ja vikten på MVC.. Jag fick höra att jag skulle stanna av i vikt när jag var på tjocken, gärna gå ner något kilo till nästa besök. Du vet, det är inte alltid att man går ner det man går upp om man lägger på för mycket... :grin: Då hoppade jag över måltider i några dagar och var allmänt förstörd. Jag åt hyfsat normala måltider och det mesta rann av mig direkt efter förlossningen och så snart jag är igång med träningen igen försvinner nog det sista och lite till. Jag är inte orolig ;)

Jag kröp inte som liten. Åkte runt på rumpan och lärde mig ändå att gå vid 14 månaders ålder. Och kan gå utan problem ännu idag snart 30 år :D

Sonen studsade på rumpan istället för att krypa när han var liten. Han var glad och nöjd och vi var glada och nöjda. Han såg lite rolig ut men tog sig fram överallt. På ettårskontrollen studsade han glad i hågen in hos BVC sköterskan som genast menar att barn som hoppar på rumpan aldrig kan lära sig att ställa sig upp. Det är ju fysiskt omöjligt att resa sig från rumpan till stående! Ni måste hem och öva på att krypa! Och det snarast!

Vi som är förstagångsföräldrar tog tag i saken. Satte sonen på alla 4, jag tog händerna och sambon knäna och så hjälpte vi sonen att krypa runt i vardagsrummet. Vilken syn va! Resultatet var lite blandat. Sonen lärde sig att krypa men var snabbare med rumphoppningen så han föredrog det. Nu är han en ganska normal snart 4 åring som faktiskt kan både stå, gå och springa! Kanske tack vare vardagsrumsträningen. Eller så handlar det om att det egentligen inte finns så många ungar som inte lär sig att gå :)

Mvh Miks

Nej, vad korkat sagt! Finns det vuxna människor som inte kan gå pga. att de inte kröp som barn? Skulle inte tro det.

Å andra sidan säger en del att korsrörelser är bra för inlärningsförmågan. Det är nog därifrån det kommer från början skulle jag tro angående hennes uttalande. Men vad det har för inverkan på riktigt vet jag inte. Men jag gör gärna rörelselekar där man tränar sådant. Jag tror iaf inte det är skadligt ;-)

Av de barn som har problem med inlärning/koncentration odyl så är det en stor del av de som inte kröp som barn.
Samtidigt så är det många barn som inte kryper utan att ha problem med inlärning/koncentration.

Men då är ju detta med att inte krypa ett symptom, inte orsaken. Jag tror knappast man får inlärningssvårigheter av att inte krypa, tvärtom möjligen.

OJ, hur kan de säga så!!
Är det första barnet de ser som hoppar på rumpan??

Min pojk gjorde också så. Han tog sig fram jättefort och började inte krypa förrän på julafton, då var han 13 månader.
Men han som alla andra barn lärde sig gå (runt 15 månader) å vi har INTE tränat på att krypa eller att resa sig :D

Ja korsrörelsen är viktig att träna, men inte till den grad att man ska oroa sig om ens bebis rumphasar. Sonen rumphasade oxå men som treåring hade de röris på förskolan där rörelsepedagogen kollade av alla barnen och han fick lite extra "röris" på förskolan för att lära sig krypa och sen var det bra.

Med mitt fösta barn höll BVC tanten på att ta livet av henne, genom att inte lyssna på mig när jag talade om att amningen inte fungerade, "alla kan amma" var ett mantra hon körde med... Men alla kan inte amma, speciellt inte när man hade gått igenom en tuff förlossning som slutade med akutsnitt och med en svärfar för döden som drog upp min egen sorg när min pappa dog.... Tack och lov för svägerskan som har tre barn och tyckte att det var helt uppåt väggarna att dottern inte gick upp i vikt...

Sen slutade jag i princip att lyssna på BVC och körde på magkänsla istället. Med den yngste blev vi även skickade på skallröntgen eftersom tanten var helt upprörd över att hans huvudmått inte följde kurvan från födelsen utan ett hack ner, vilket jag lugnt konstatera att det inte var så konstigt eftersom han är tagen med sugklocka, som de dessutom fick fästa två gånger eftersom det släppte första gången. Självklart var han svullen när de mätte skallen och självklart kan han inte följa den kurvan, och mycket riktigt läkaren höll med mig efter röntgen... :meh:

Sen försökte hon även tala om att min son aldrig skulle börja äta mat eftersom jag ammade honom för länge (ja med andra barnet fungerade amningen utmärkt. ;) ) vilket jag avfärdade som strunt prata och sen hävdade hon bestämt att man måste gå igenom mos fasen innan man kan börja med bitar, vilket jag oxå avfärdade eftersom sonen ständigt höll på att kräkas av mos men gladeligen stoppade i sig tacos... Så jag undrar hur det var för andra mammor som hade henne som förstagångs mammor, med min andra var jag väldigt trygg i mig själv och gick enbart dit för vaccination och kontrollerna.

Av de barn som har problem med inlärning/koncentration odyl så är det en stor del av de som inte kröp som barn.
Samtidigt så är det många barn som inte kryper utan att ha problem med inlärning/koncentration.

Jag tror inte att krypning har så mycket med det att göra alls. (Barn väljer det effektivaste och snabbaste sättet helt enkelt) Men det dyker regelbundet upp artiklar om att det underlättar inlärning om man också tränar korsrörelser. Senaste minnesbilden var något om matematik. Därför förstår jag att vissa kan "röra ihop det" till något helt annat. Som sagt är jag inte övertygad om det själv, men jag ser ändå ingen anledning till att hoppa över rörelser och sånger till t.ex. "Bamse bamse spindeln" osv. Som jag skrev innan tror jag iaf inte att det är skadligt! Vem vet, det kanske underlättar när man ska lära sig cykla, åka skidor etc.

Jag hör på vår BVC-sköterska när hon rabblar rekomendationer som de "måste" säga. Ibland är det nästan så att hon säger det rakt ut också, att just nu är det detta rådet hon måste ge och att hon nu sagtt det till mig och sen är det bra med det.

Haha! Min bror var "häcklöpare" som liten - han är nu vuxen, löptränar en del och har sprungit ett maraton. En mastersexamen har han också. :p

Fast att de skickar barnen på kontroll av skallen är ju bra ifall att det är något tok med skallbenen. Vid minsta osäkerhet ska de skicka vidare och de vill sätta in åtgärder ganska tidigt.

/DS med tid på Astrid Lindgrens för kontroll att dotterns skallben inte växer ihop för tidigt trots att huvudet växer som det ska.

Och jag tycker att det är stolligt när föräldrar till fullgångna barn rekommenderas att väcka dem var tredje timme för att mata barnen, gärna med sked/kopp. Bästa sättet att förstöra nattsömnen ? Vet flera familjer som har haft jätteproblem efter sån skrämsel. Det är självklart annorlunda med små prematura bebisar

kl
Gud vad glad jag är över "min" bvc-tant som kör med sunt förnuft och är helt underbar:love: Inte ett ont ord, bara stöttning och bra råd.

Och jag tycker att det är stolligt när föräldrar till fullgångna barn rekommenderas att väcka dem var tredje timme för att mata barnen, gärna med sked/kopp. Bästa sättet att förstöra nattsömnen ? Vet flera familjer som har haft jätteproblem efter sån skrämsel. Det är självklart annorlunda med små prematura bebisar

Ahgud, påminner om kaoset på BB. Tösen hade dåligt blodsocker ibland och då säger någon "mata var 3:e timme och ge ersättning om det behövs!" Och sen kommer nattenpersonalen. "Mata med ersättning var 3:e timme med kopp!". Följande dag på läkarbesöket frågar jag om blodsockret och säger att vi skulle mata var 3:e timme med ersättning varpå tanten som var med (samma som sa att vi skulle ge ersättning vid behov) att nä, vi skulle bara ge vid behov sa de. "Jo" sa jag "sen kom natten och sa att vi skulle ge ersättning var 3:e timme och amma om hon vill...".

De var duktiga på att synka varandra ;)

Inget råd egentligen. Men en BVC sköterska sa till oss på föräldrautbildningen att pappor leker så våldsamt med sina barn att barnen kan få Shaken baby syndrome. (Enbart pappor alltså).

Fast att de skickar barnen på kontroll av skallen är ju bra ifall att det är något tok med skallbenen. Vid minsta osäkerhet ska de skicka vidare och de vill sätta in åtgärder ganska tidigt.

/DS med tid på Astrid Lindgrens för kontroll att dotterns skallben inte växer ihop för tidigt trots att huvudet växer som det ska.

Fast i vårat fall var det rätt uppenbart, han hade ett mått när han föddes, sen hoppade han ner ett hack på skalan och följde den kurvan precis som han skulle, dessutom så var huvudet på den övre skalan av normalt trots det, så om man bara tittade och tänkte till så var risken för att skallen inte växte som den skulle rätt minimal. Men visst är det bra att de kollar men i det här fallet var det rätt onödigt.

Jag hör på vår BVC-sköterska när hon rabblar rekomendationer som de "måste" säga. Ibland är det nästan så att hon säger det rakt ut också, att just nu är det detta rådet hon måste ge och att hon nu sagtt det till mig och sen är det bra med det.

"Min" sköterska var en aning virrig och gav ialla fall intrycket av att tro benhårt på alla rekommendationer hon hävde ur sig. Hon försökte även prångla på mig 5 min metoden när jag råkade säga att vi hade sovit lite dåligt en period med förkylning... Och då inte "Du kan prova det här" utan "Du måste följa 5 min metoden annars förstör du ditt barns nattsömn för alltid" :crazy:

Fast hon blev på slutet av min tid på BVC sjukskriven och sedan i förtidspension med en akut demenssjukdom så det kan ha spelat in. En bekant var in med sin bebis på slutet sköterskan jobbade och fick lov att barskt tala om att de redan hade vaccinerat bebisen och hon skulle inte ge en till spruta, men det var droppen som fick henne sjukskriven tack och lov... Men då hade vi kommit så långt som till 3 års kontrollen så jag hade inte träffat hennes så mycket det sista året.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 230
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 568
Senast: Sonic76
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama