Knäppt eller?

Sv: Knäppt eller?

På arabstuteriet där jag är uppvuxen plockades boxarna för hand så för mig är det inget konstigt även om jag väljer att inte göra så idag.

Nja, så mycket ren halm får man ju inte med sig. Man får liksom "hälla av" skiten så att säga. Sticka in grepen ordentligt och sedan vicka på den så de rullar av. Funkar perfekt!

Knepig dam, fråga varför och berätta!
Kanske finns någon vettig förklaring till det hela :idea:

Om inte annat så låter det väldigt tidskrävande tycker jag. Jag har 4 boxar per dag att mocka, måste ju ta en väldans lång tid att handplocka boxarna? Fast hon kanske har en sån där renlig häst som inte mosar sönder allting och sprider ut det i hela boxen? :grin:

När jag gjorde praktik i gymnasiet (för drygt 14 år sedan...;))i ett galoppstall, fick jag mocka med händerna.
I alla spånboxar, på med diskhandskar och slänga skiten i en lövkorg. Kommer ej ihåg hur vi fick göra med piss-ställena.
De var rädda att vi praktikanter skulle skada hästarna om vi mockade med grep...:laugh: De dyrbara hästarna stod inne jämt.
I halmboxarna hos fölstona och unghästarna "fick" vi mocka med grep och skyffel.

De var rädda att vi praktikanter skulle skada hästarna om vi mockade med grep...:laugh: De dyrbara hästarna stod inne jämt.

Kan det inte vara lite riskabelt att krypa runt och plocka skiten med händerna när hästarna är inne i boxen?

Hugger sista knappen...

För länge sen hörde jag om en (annan?) tant i ett stall som mockade med händerna men jag tror nästan jag avfärdade det som en skröna.

Det finns alltså folk som gör detta, fy f*n vad äckligt!!! :eek::eek::eek:

Jag vill inte ha mitt ansikte närmre bajsarna än en greplängd. Vill jag titta närmare på konsistensen så ser jag det bra ändå och använder isåfall grepen att peta med.
Tänker på min hästs gigantohögar, vart skulle man ens börja kleta med händerna? Näe fy alltså. Hua.

Varför lägga ner tid på att klaga på andras sätt att mocka när hästarna ser ut att må bra! Och vad menar du med "man vet aldrig"? Om man tror att något inte är som det ska och hästen inte mår bra ska man ta upp det med ägaren! Och vad i hela världen har åldern med något att göra? Omoget tycker jag...:mad:

Oh halleda!

Jag ska ju säga att ibland är det för jävla skönt att hand-mocka. Detta är fullt normalt för er som tror att det finns nått fel där uppe.
Att gå och leta bajs med en grep är inte lyckat och jag förlorar mycket spån på det.
Att handplocka, ja då får jag bort allt på direkten utan att få ut en massa spån.

Att göra detta är även normalt om hästen har problem med magen som några har tagit upp. Kvinnan som gör det i stallet har väl problem med hästens mage eller så är hon förbannat noga med den?

Mvh
Frankiiee

Nu är jag inte så extrem=) Men minsta lilla bajs ska UT!=) Dvs behöver jag plocka för hand då gör jag det. För inte tusan skulle jag vilja sova i en säng med bajs=/

SÅ mina boxar är nog stallets renaste=) hehe

(Jag har spån i boxarna)

Varför lägga ner tid på att klaga på andras sätt att mocka när hästarna ser ut att må bra! Och vad menar du med "man vet aldrig"? Om man tror att något inte är som det ska och hästen inte mår bra ska man ta upp det med ägaren! Och vad i hela världen har åldern med något att göra? Omoget tycker jag...:mad:

håller med här!
Ser hästen frisk ut, ja varför då klaga?
Hon bryr sig tydligen om magen på hästen!

Nu är jag inte så extrem=) Men minsta lilla bajs ska UT!=) Dvs behöver jag plocka för hand då gör jag det. För inte tusan skulle jag vilja sova i en säng med bajs=/

SÅ mina boxar är nog stallets renaste=) hehe

(Jag har spån i boxarna)

Tack!
För det gör jag med. Jag hatar när jag ser massa tollar sticka upp. Dock står min häst på bädd så jag rör inte upp den men alla synliga ska bort helt enkelt och då måste man handplocka.
Dessutom nämnde TS att hästen stod på halm och alla spån-älskare vet hur äckligt jobbigt det är att mocka i halm!!

Nu har jag frågat "tanten" varför hon mockar som hon gör, vi hade ett långt samtal där jag fick lära mig en massa. Och mycket riktigt, hennes häst har lätt för att få kolik (förstoppning) eftersom den dricker dåligt. Genom att kontrollera högarna varje dag får hon snabbt en indikation om allt inte står rätt till och kan därmed mota olle i grind (hennes ordval).

Jag har en kompis i 45-årsåldern som berättat att när hon var i tonåren så mockade hon och alla i hennes stall för hand, med gummihandske. Men nu för tiden har hon övergått till grep för att hon blir så utskrattad annars.
det kan inte ha vart för att plastgrepar inte uppfanns för så fruktansvärt längesedan?

förut hade men ju stålgrepar som vägde som om både grephuvet och skaftet var av bly.. vi skottar spån med sådana grepar på ridskolan, fy f-n säger jag bara, jag blir helt slut bara av att skotta upp rent lätt spån i 1 minut, fatta hur det skulle vara att stå å sila skiten från spånet i en trampad box i 45 minuter :crazy: då skulle jag också stå på knä med handskarna på.. ;)

Jag har aldrig sett någon göra så! Som sagt så kanske det finns en bra förklaring till varför hon gör så, men det känns lite kostigt...

vad bra att du vågade fråga!!
jag mockar också med händerna, har gjort det sen barn(är nu 40år)!! undrar hur många som tycker att man är konstig?? men man får en mycket god koll på hästens mage ev kolik och inte för att nämna mask(har en del hästar som måste vara hamstrar??!! har hittat avmasknings medel efter flera dagar i boxarna, )så nu är vi jätte noga att kolla att inga avmaskningsmedel, koliksymtom eller osmält foder ligger i tollarna.
och till Tant Brun, hur kan man tycka att spannmål och gräs är äkligt?? mycket äkligare o plocka bajs efter en hund(som är köttätare!!).
OCh vad pengar man spar på stö!!!!!!!!!

Aha! nu förstår jag vad det är 2årige sonen gör :idea:
Tusen gånger hellre att han plockar hästtollar än katthögarna som ligger överallt ;)

Har för övrigt varit med om en stallägare som om hon inte var nöjd med hästskötarnas mockning tog på sig vita handskar och plockade för hand.
Tack och lov var jag noggran som få och slapp se det, jag hade nog kvävts av skratt för den madamen var faktiskt inte riktigt som vi andra alla dagar :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 682
Senast: manda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
720
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 062
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII