Knäpper i kopplingen

Lycanthrope

Trådstartare
Min sambo hörde av sig nu när han är ute och kör med bilen, att det knäpper lite när han trycker ner kopplingen. Han beskrev det som ungefär när man knäpper en knapp på en jacka (en sån där plopp-knapp). Det kommer dels när den är halvvägs nere, ett knäpp, och sedan ett när den är helt nere.

Vad kan detta vara?

Orkar inte med några bilbekymmer nu :(
 
Sv: Knäpper i kopplingen

Hur gammal är bilen? Och vad är det för modell? Ursäkta ev. dåliga förklaringar. Förklaringar är inte min starka sida.

Alt. 1 (Jag gissar troligen att det är detta) Urtrampningslagret börjar bli slitet alt. ligger fel. Eller så är kopplingsvajern/tryckstången alldeles förspänd. När lagret är riktigt kapotski så låter det hela tiden.

Alt. 2 Dock kan det även vara en billigare modell => Oljan i växellådan behöver bytas. Vanliga Svensson ( :D ) har en förmåga att tro att växellådan inte behöver någon omvårdnad överhuvudtaget och står där med en växellåda som behöver bytas efter 25 000 mil, då det inte ingår i vanliga bassevicen. Oftast får man fråga vid stora servicen om det dessutom. :crazy:
Börja med att byta oljan i lådan, det fixar ni lätt på egen hand! Hissa upp bilen och kolla under växellådan - där finns två bultar, en som sitter lite högre upp och en lägre ner. Den som är högst upp är där ni fyller på och den längst ner tappar ni ur oljan på. Ibland behöver man köpa en mindre pump för att få in det, men en sån kan ni köpa på biltema för ca 100 -200kr. Köp en bra kvalités olja som är gjord för växellådan (ICKE MOTOROLJA, SOM MÅNGA VERKAR TRO!). Växellådans olja bör bytas ungefär 5000 mil. (alla säger olika i denna frågan) Själv bytar vi oftast vår ungefär vid varannan - var tredje service. (Ena bilen är av "roligare" variant och andra är en som körs rätt många mil per år)

Alt. 3 Nyare bilar har ett (hur ska jag förklara detta..) ett "oljetryck" som håller kopplingen upp och i "rätt läge". Är det fel på detta, så brukar det synas/märkas att kopplingen ligger lågt och ibland går det inte överhuvudtaget att växla innan oljan blivit varm. Min sambo hade detta problemet på sin fd firmabil, han fick ligga i 1:ans växel i ca 1 min innan han kunde växla vidare när den var som värst. :p

Börja med alt. 2! Fixa det själv brukar gå på en ca 400 kr max. Fungerar detta inte, lämna in bilen eller be en duktig bilkompis kolla på ert urtrampningslager! Har bilen inte några symtom som liknar alt. 3, så är det inte det som är problemet!
 
Senast ändrad:
Sv: Knäpper i kopplingen

Det är en suzuki grand vitara från 00.

Har bilkunnig granne som säkert kan lösa det om det är så, men tänkte fråga här först om någon hade en aning :D Bilen är pedantiskt skött hela livet (samma ägare tills den kom hit). Vi köpte den i september.
 
Sv: Knäpper i kopplingen

Då får du allt gå till din granne och fråga om han kan byta ditt urtrampningslager! Nytt lager till din bil kostar ca 600kr! :D Har för mig att det inte är så svårt att byta!

Om du googlar på Urtrampningslager så dyker många trådar upp med samma "symtom" som er bil har!
 
Sv: Knäpper i kopplingen

Han beskrev det som ungefär när man knäpper en knapp på en jacka (en sån där plopp-knapp). Det kommer dels när den är halvvägs nere, ett knäpp, och sedan ett när den är helt nere.

Vad kan detta vara?
Spontant säger jag att ett knäpp som under färd hörs så tydligt i kupén som jag uppfattar din beskrivning, har inget att göra med kopplingsmekanismen vid motor/växellåda. Jag hade börjat titta på pedalstället (infästningen av pedalerna i karossplåten/motsv), på wireinfästning och genomföring etc inne vid "pedaländen", och förstås på själva kopplingswiren. En person som trampar, en som lyssnar, till en början med avstängd motor. Genom att känna med hand o fingrar på olika delar av pedalmekaniken kan man märka om något rör sig litet just när det knäpper.
(Har bilen hydraulisk koppling, vilket jag inte tror, så skulle jag använda samma taktik att först lyssna och känna vid pedalen.)

Om knäppandet kommer utifrån, från själva kopplingsmekaniken, så är det med stor sannolikhet inte själva urtrampningslagret. Däremot finns andra bitar i närheten av det som kan ge knäppljud ifrån sig, och för att komma åt dem kan man behöva plocka isär lika mycket som för att byta lagret - så om man skulle gå så långt så byter man förstås gärna lagret (och kanske själva kopplingslamellerna också beroende på skick) när man ändå gjort större delen av arbetet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 772
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 137
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 090
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp