Knäpper av, vad göra?

salladfinger

Trådstartare
Behöver lite tips!
Har precis börjat sätta igång damen efter lång vila, och det första jag lägger märke till är att när jag börjar kräva lite av henne så knäpper hon av i nacken och blir framtung och kort i stegen, visst är hon omusklad och stel, men vad ska jag göra för att förhindra att hon knäpper av? Hon blir så spänd i halsen och bogarna så vi hamnar i ett dödläge, kommer liksom inte åt att driva på henne och få henne att kliva på bättre, utan det blir bara trippigt..

Tidigare har vi haft detta problem på stången endast, då har det hjälpt att lägga en volt och driva på för att få med bakbenen igen, men nu sätter jag igång henne på tränsbett och hon gör likadant och känns väldigt motig :confused:
Tacksam för svar :)

Sv: Knäpper av, vad göra?

När hon knäpper av, driv på och led in på cirkel, så fort hon söker sig framåt nedåt, släpp efter. Lär henne att det OK att ta för sig av bettet och det är det du vill i DAGSLÄGET.
Du kan även flytta bakdelen in/ut för att aktivera den, kom ihåg att nyckeln bakom ärligt arbete är tempo.. Driv driv driv driv driv!

Form to function, function to form.

Sv: Knäpper av, vad göra?

tack för tipset, kan erkänna att min styrka i sadeln inte är vad den varit en gång i tiden, efter ett års sporadisk vila så känns det i kroppen:angel:

det blir att jag driver några minuter utan resultat och sedan ger upp av utmattning..:cool:

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 715
Senast: klystron
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 684
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 840
Senast: Exotizc
·
Skola & Jobb Mina kollegor och jag kommer från totalt 6 olika länder, så det tenderar att bli väldigt intressanta diskussioner om kulturella...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 157
Senast: Anders
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025