Knäppande leder

MalinJ

Trådstartare
Köpte ett arabsto i våras som ska användas till avel. Hon är inte inriden så någon vidare belastning har hon aldrig utsatts för. Jag har märkt att hon är lite ömfotad och trodde först det var därför hon har sett lite stapplig ut på sistone men idag märkte jag att det knäpper i lederna när hon går. Någon som vet vad detta kan bero på? Kan det vara väderrelaterat? Har ju aldrig haft henne under denna årstid förut.

Sv: Knäppande leder

Har ingen aning om vad det kan vara, kan bara säga att jag har en likadan.. Hans haser knäpper när han går, men han verkar inte ha ont av det.

Kan hon ha reumatism, din häst? För människor blir det ju värre när det blir kallare..

Kan hon ha reumatism, din häst? För människor blir det ju värre när det blir kallare..

Ja inte vet jag :confused:. Har aldrig hört talas om det på hästar men tanken slog mig och det var därför jag tog upp vädret. Får se om det finns någon mer med idéer.

Köpte ett arabsto i våras som ska användas till avel. Hon är inte inriden så någon vidare belastning har hon aldrig utsatts för. Jag har märkt att hon är lite ömfotad och trodde först det var därför hon har sett lite stapplig ut på sistone men idag märkte jag att det knäpper i lederna när hon går. Någon som vet vad detta kan bero på? Kan det vara väderrelaterat? Har ju aldrig haft henne under denna årstid förut.

Men det är väl detta som beror på att dom har för lite ledvätska i lederna? Mitt oinridna islandssto låter lika dant. Ger henne Glucosamin och efter 2 mån slutade det knäppa. Har hört att unghästar kan ha det under växt och när man börjar arbeta eller annan påfrestning kan det låta lika dant. Men jag kan undra om det är skadligt? Om det kan bli bestående? Om det kan påverka hållbarheten vid ridning och som i ditt fall, avel, finns där något som säger att för lite ledvätska är ärftligt, eller handlar om "inte genomtänkt hästhållning"?

Men det är väl detta som beror på att dom har för lite ledvätska i lederna? Mitt oinridna islandssto låter lika dant. Ger henne Glucosamin och efter 2 mån slutade det knäppa. Har hört att unghästar kan ha det under växt och när man börjar arbeta eller annan påfrestning kan det låta lika dant. Men jag kan undra om det är skadligt? Om det kan bli bestående? Om det kan påverka hållbarheten vid ridning och som i ditt fall, avel, finns där något som säger att för lite ledvätska är ärftligt, eller handlar om "inte genomtänkt hästhållning"?

Inte genomtänkt hästhållning?? Hm... Det här var ju liksom inte något problem vid tiden för köp och betäckning, utan har kommit nu. Damen är 10 år och har gått som avelssto även hos tidigare ägare. Svårt att veta och framför allt bevisa om det är första gången det händer. Jag får prova med Glucosamin...

Inte genomtänkt hästhållning?? Hm... Det här var ju liksom inte något problem vid tiden för köp och betäckning, utan har kommit nu. Damen är 10 år och har gått som avelssto även hos tidigare ägare. Svårt att veta och framför allt bevisa om det är första gången det händer. Jag får prova med Glucosamin...

Dåligt formulerat av mig, kom inte på nått bättre vid stunden vid datorn. Menade nog snarare hur hästen är uppväxt som ung med foder etc etc.. Som du säger svårt att bevisa.. Hoppas det löser sig..

mitt arabsto skadade sig i hagen och har vart fram och tillbaka till klinik nu under en mycket lång tid då hon skadade senskidan :( för att komma till saken så knäpper hennes bakben också, och det beror ledvätska. det började först nu när hennes bakben börjat bli bättre igen, men vi ska snart tillbaka till kliniken igen och får väl se vad vi gör åt det.

jag har ett sto med liknande problem, hennes haser har börjat knäppa nu när det blivit kallare. har bara haft henne i två månader så vet inte heller om det brukar vara så på vintern. men när man rider så knäpper de bara tills hon är ordentligt uppvärmd. men har märkt att hon blivit segare och ovilligare vid ridningen i tackt med att det blivit kyligare också. hänger kanske ihop med knäppandet?

Min arab-valack har varit skadad sedan april och därför stått mycket. Var nere på återbesök på kliniken för en vecka sedan ungefär. Han longerades då i trav, och jag lovar det knäppte i varenda led i benen. Lät jätte-mycket!
De sade det att det har med att lederna är ringrostiga nu när de stått mycket och att det är därför det knäpper, men så fort vi kommer igång med promenaderna (vi jobbar på det :cool:), så kommer det att bli bra igen.

Kanske kan vara något sådant, att hon rör sig för lite.

*kl*

Har nu en Haflingerkille som jag precis börjat sätta igång, ny häst. Han är troligen inte riden på ett bra tag och det knäpper i hans leder också.
Knäppandet försvinner efter ca. 15 minuter, uppvärmningen, så det är säkert ledvätskan.
Har pratat med vetrinär om detta och fått rekomendation om Glucosamin.

Det knäpper i lederna på mitt fjordsto oxå. men inte jämt. knäpper mest typ uppe mot korset kanske "bak-knäna" men när hon är igångsatt märks det inte av lika mycket. bara ibland när man skrittar i början. har faktiskt inte tänkt på det så mycket, hon verkar inte lida av det.

Trodde nästan jag var ensam om detta hos hästen.
Men har oxå liknande hos min hopphäst, 6år.
Ibland knäpper det, men låter bara som det kommer från ette enda ben, leder. sist det lät var det för ca 3veckor sedan. så ibland kan det dröjja nån månad sen låter det. osv. vet inte vad det är. tränarna reagerar inget på det. hmm !?: men jag börjar fundera mer o mer om det är farligt ? oftast är det bara i skritt å i början på passet det låter. finns det nåtgot man kan göra åt det ? eller man aknske ska bet vet komma ut ?:confused:

Hej!

Man bör nog tänka sig för innan man ger hästen glucosamin!
Min Ponny fick problem med glidledsinflamation i hasen och när det var färdigbehandlat så ville man ju förebygga problemet! Så jag hade snappat upp att glucosamin vore bra, så jag fråga vet o hon sa att jag kunde ge det förebyggande till sommaren kom o sen prova vara utan det i nån månad o se om det blev nån skillnad (började ge det vid jul).

När jag sen skulle sluta ge ponnyn glucosaminet som vet sa så efter nån dag började han trippade fram, tog inte alls ut steget! Man såg en rejäl skillnad! Efter det har jag gett honom glucosamin varje dag. Han hade ju blivit beroende!

Jag måste också lägga till att jag inte såg eller märkte någon förbättring eller skillnad på ponnyn när jag först började ge honom det!

O vet ni hur mycket jag lagt ut bara på att köpa det dumma glucosaminet som han klarade sig jätte bra utan, innan jag började ge honom det? Nä, o det vet inte jag heller, ingen lust att veta det heller! Har gett honom det i några år nu....

Så snälla gör inte mitt misstag! Ge dem det enbart om det behövs, inte för att det "kanske" hjälper, för har man gjort hästen beroende av det får man snällt betala :crazy:

Detta är bara mina erfarenheter och inget bevisat svar men, men... Det blev lite längre än vad jag tänkte men jag hoppas att jag fått nån att tänka en andra gång...:p

Kramar!

Hej!

Man bör nog tänka sig för innan man ger hästen glucosamin!
Min Ponny fick problem med glidledsinflamation i hasen och när det var färdigbehandlat så ville man ju förebygga problemet! Så jag hade snappat upp att glucosamin vore bra, så jag fråga vet o hon sa att jag kunde ge det förebyggande till sommaren kom o sen prova vara utan det i nån månad o se om det blev nån skillnad (började ge det vid jul).

När jag sen skulle sluta ge ponnyn glucosaminet som vet sa så efter nån dag började han trippade fram, tog inte alls ut steget! Man såg en rejäl skillnad! Efter det har jag gett honom glucosamin varje dag. Han hade ju blivit beroende!

Jag måste också lägga till att jag inte såg eller märkte någon förbättring eller skillnad på ponnyn när jag först började ge honom det!

O vet ni hur mycket jag lagt ut bara på att köpa det dumma glucosaminet som han klarade sig jätte bra utan, innan jag började ge honom det? Nä, o det vet inte jag heller, ingen lust att veta det heller! Har gett honom det i några år nu....

Så snälla gör inte mitt misstag! Ge dem det enbart om det behövs, inte för att det "kanske" hjälper, för har man gjort hästen beroende av det får man snällt betala :crazy:

Detta är bara mina erfarenheter och inget bevisat svar men, men... Det blev lite längre än vad jag tänkte men jag hoppas att jag fått nån att tänka en andra gång...:p

Kramar!

Intressant. Blir lite fundersam.. Det kan inte vara så att OM du inte gett hästen Glukosaminet, hade den ändå blivit dålig eftersom den led av en inflammation? Jag menar bara på att det är inga bevis för att hästen blivit beroende.. Finns många som skriver här om att deras hästar fått knäppningar efter diverse "problem".. Vad säger veterinären, om ett eventuellt beroende? Eller har dom konstaterat att det är ett beroende och att du aldrig skulle börjat? (Inget påhopp, bara frågor då jag själv anv det till min häst och blir givetvis nervös när man läser detta)
Glukosamin är ett naturligt ämne som gjorts på konstgjord kemisk väg (rätta mig om jag har fel) Det tar tid att lagras i kroppen undrar över hur lång tid det tar att gå ur kroppen, då du skriver att den trippa fram efter några dagar? Undrar eftersom jag själv ger Glukosamin till min häst och vill precis som andra att det ska göra nytta? Vet någon av vilken anledning man ska sluta efter 2 mån (då det precis börjar göra verkan) och hålla upp lika länge?

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 043
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 413
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 774
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka