Knakande hus?

Att hus knakar är inte så ovanligt. Men det går ju inte att svara på bara sådär. Var knakar det? När knakar det? Hur gammalt är huset? Vad är det byggt av?

På sommaren knakar och smäller det morgon och kväll och på vintern lite när som, beroende på hur kallt det är. Ibland spänner det i virket, ibland i plåten.
Så det är nog ingen fara på taket.

Alla material expanderar när det är varmt och tvärtom när det kallnar. Ett hus har många komponenter och skarvar och knakar för det mesta.

Speciellt om det är gammalt.

Om det knakar på ett annars oroväckande sätt kanske man ska kolla?

Vår stora maskinhall, gjord i plåt, knakar inte bara.....det smäller...HÖGT! Det är väldigt tydligt när solen kommer fram eller försvinner bakom molnen.

Vad skönt då kan jag vara lugn?
Det är ett trähus från 80-talet

I ett trähus från 80-talet skulle jag vara orolig för mögel, inte för ev knakningar. Trä är ett levande material som rör sig. Mitt hus låter som f-n när det är väderväxlingar, speciellt höst-vinter-vår.

Jag hade blivit lite orolig om huset jag bodde i som student hade börjat knaka, jag bodde i Flogsta (betonghus) på sjunde våningen! :D

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 186
Senast: Lisen82
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
945
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 392
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 206
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar