Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min donna frös fast när jag fick henne, jag har stått och "lutat mig" i grimskaftet och så fort hon ens antydde att gå framåt var det eftergift och massa beröm som gällde. Nu har jag också fattat att hon ogillar för mycket lera och dörför kan vara ovillig att gå men gör det om man går på de minst geggeiga ställena.
Har du testat med en "draghäst"? Det är ju dock ingen långsiktig lösning på problemet. Men om du låter en annan häst gå först så hon följer efter och när hon kommer in får hon massa beröm och mat, så att hon alltid förknippar stallet med behglighet.
hade gärna varit på plats och försökt hjälpa dig. Svårt att sitta framför en dator och försöka komma på lösningar!
kl
Kan inte stoet få helt semester ett tag o bara vara häst? Hon kanske behöver totalvila o bara umgås med andra hästar? "glömma" lite av alla krav? Men jag vet inte, hon kanske redan har vilat en massa innan du fick henne?
men annars skulle jag testa det, låt henne bara vara häst utan att ledas, borstas, överösas med godis... Tror inte att godis gör henne lyckligare direkt.
Jag hade en treåring som kastrerades o han måste longeras/ridas/ledas varje dag för att dränera op.hålen. Han blev superless efter tre veckor och det gick knappt att hantera honom alls! Som tur var hade såren precis läkt så han fick gå o bara skrota helt utan hantering ett tag o sen var han sitt vanliga glada o snälla jag igen
*kl*
På din beskrivning skulle jag gissa att hästen är en så kallad passiv hanterare av stress, när det blir stressad så låser den sig. I detta fall genom att stå.
Om du i hagen gör lite enkla ledarskapsövningar, flytta framdel och flytta lite badel, backa longera ett varv öva på att stå stilla osv.
Följer hon sen med dig in?
Annars kan du ju ta med dig borstar ut i hagen och bara stå och mysa i hagen och inte ens be henne att gå frammåt? (hur stabil är hon, kan man bara binda upp henne i ett träd)
Att bara be henne om saker som du tror att du kan få- det ska vara enkelt för henne att göra "rätt"
Lycka till och jag tror att ni kommer att göra mycket skoj i framtiden när ni löst dom inledande problemen!
Tror du inte att hon får några positiva upplevelser alls av godis när hon kommer in? Vet inte vad jag ska göra annars för att "pigga upp henne" när jag väl fått henne till stallet. Står ju och larvar mig med henne som om hon vore en bebis när hon gjort något bra. Bara en sån sak känns fel, att berömma så mycket för saker som egentligen är självklart när det handlar om en så pass gammal häst
Visst kan det kännas löjligt, men för henne är det tydligen inte världens mest naturliga sak att följa med in från hagen. Därför behöver hon veta att hon gjort rätt. Kärlek och klappar är alltid bättre än godis. Om du absolut vill ge henne något, lägg en morot i krubban som hon får varje gång hon kommer in. Som hon då förknippar med att gå in från hagen. Ge henne inget direkt ur handen då det bara ger upphov till andra problem.
Tänk på att hästar är "mottrycksdjur", -om du drar, drar hästen åt andra hållet. Om du puttar, puttar de tillbaka osv. Så ofta är det ingen idé att stå och dra. Locka istället med mat och låt henne frivilligt ta stegen framåt utan att du manar på henne.
Om du tror att det kan ha med leran och göra, gå runt och hitta små vägar som ni kan ta er fram på för att komma närmare grinden.
Precis, det är just det. Vänta ut kommer jag få göra, undrar hur lång tid det tar idag att ens komma ur hagen
Det är det där med att jag har svårt att bedömma om det är test eller något annat. Därför kan jag ju inte ge mig och måste vänta ut henne, ifall det är ett test. Släpper jag efter då får jag ett h***ete att återta ledarskapet.
Sedan, nästa problem (som vi är lååångt från att lösa nu) är hur man får henne att tycka träning och ridning är kul. Hon är nästan som att sitta på en död fisk i skogen Men det blir ju ett senare problem...
Usch, känner mig som en rutten nybörjare nu. Inte konstigt man saknar sin gamla häst när sånt här händer