Knäckt häst?

Sv: Knäckt häst?

går det att rygga henne mot grinden och vidare ut ur hagen? eller fryser hon fast även då?

Har hon haft tillgång till bra hagar förut.
Om hon har en trevlig hage nu så kanske hon inte vill gå in för man vet ju aldrig om man får gå ut igen.
Min häst var ochså knäckt när jag tog honom på foder.
Tog evigheter att bara få tag på honom i hagen.
Låt hästen vara ute så mycket som möjligt, gå ut och klappa och in igen.
När du tar in så ge henne lite kraftfoder så kanske det blir lite intressantare att komma in.
Om hon dessutom är dominat så kan det ta ett tag innan det löser sig.
Jag är osäker på om man skall ge beröm för något självklart till en
dominant 10 årig häst.
Draghjälp av en annan häst är alltid bra både vid ridning och intag.
ställ inga krav vid ridningen, ha roligt och gör sånt som inte är tråkigt.
Enstaka små hinder i skogen, klättring, gallopp race med andra hästar för de som vågar.
Inte för krävande eller i hennes tycke långa pass, min häst avskydde det och stängde av helt.

tankar bara: När man säger att en häst är dominant betuder det ofta att man har ett helt paket med förutfattade åsikter om hur man ska hantera detta och hur man ska reagera på det. Oftast försöker man då "dominera" tillbaka med rätt dåliga resultat, som t ex en betonghäst, eller en som sticker så fort man visar sig eller en häst som känner att den behöver försvara sig. (lärt mej genom erfarenhet).
Ett självsäkert sto som har egna åsikter och är beredd att frösvara dem kan vara en otroligt rolig häst och du verkar vara inne på att få fram hennes vilja och lust igen! Jag har ett kontroversiellt förslag som kan lösa alla dina problem:
Börja klickerträna henne! Hon kommer att älska det.
Kämpade i tre år med en äldre dam som blivit avstängd och motvillig av sk "normal" hästhantering och till slut testade jag på rekommendation att klickerträna henne.... Som om jag haft ett trollspö fick jag en glad entusiastisk underbar häst att jobba med och jag har aldrig haft så roligt med mina hästar som jag har nu och frågar man hästarna så tycker de att jag är den roligaste människan på jorden också ...numera;-)
Rekommenderar alexandra kurlands böcker om klickerträning för hästar (ngt helt annat än trickträning).

kl

Kan inte stoet få helt semester ett tag o bara vara häst? Hon kanske behöver totalvila o bara umgås med andra hästar? "glömma" lite av alla krav? Men jag vet inte, hon kanske redan har vilat en massa innan du fick henne?

men annars skulle jag testa det, låt henne bara vara häst utan att ledas, borstas, överösas med godis... Tror inte att godis gör henne lyckligare direkt.

Jag hade en treåring som kastrerades o han måste longeras/ridas/ledas varje dag för att dränera op.hålen. Han blev superless efter tre veckor och det gick knappt att hantera honom alls! Som tur var hade såren precis läkt så han fick gå o bara skrota helt utan hantering ett tag o sen var han sitt vanliga glada o snälla jag igen :)

Min donna frös fast när jag fick henne, jag har stått och "lutat mig" i grimskaftet och så fort hon ens antydde att gå framåt var det eftergift och massa beröm som gällde. Nu har jag också fattat att hon ogillar för mycket lera och dörför kan vara ovillig att gå men gör det om man går på de minst geggeiga ställena.

Tänk på att hästar är "mottrycksdjur", -om du drar, drar hästen åt andra hållet. Om du puttar, puttar de tillbaka osv. Så ofta är det ingen idé att stå och dra. Locka istället med mat och låt henne frivilligt ta stegen framåt utan att du manar på henne.
Om du tror att det kan ha med leran och göra, gå runt och hitta små vägar som ni kan ta er fram på för att komma närmare grinden.

klickerträning är definitivt ngt helt annat än att få godis ;-) Det är att skapa mening och förutsägbarhet med att samarbeta med människor, MKT effektivt på hästar som insett att människor är rätt trista typer.

*kl*

På din beskrivning skulle jag gissa att hästen är en så kallad passiv hanterare av stress, när det blir stressad så låser den sig. I detta fall genom att stå.

Om du i hagen gör lite enkla ledarskapsövningar, flytta framdel och flytta lite badel, backa longera ett varv öva på att stå stilla osv.
Följer hon sen med dig in?

Annars kan du ju ta med dig borstar ut i hagen och bara stå och mysa i hagen och inte ens be henne att gå frammåt? (hur stabil är hon, kan man bara binda upp henne i ett träd)

Att bara be henne om saker som du tror att du kan få- det ska vara enkelt för henne att göra "rätt"

Lycka till och jag tror att ni kommer att göra mycket skoj i framtiden när ni löst dom inledande problemen!

Det är alltid lika tråkigt att läsa om dessa avstängda, oinspirerade hästar:( Det krävs en del för att få igång intresset, men det är i de flesta fall möjligt (jag har bara stött på ett "omöjligt" fall. Men det var en extrem (hästen räddad ur en slaktkontainer från sydamerika på väg till södra italien. 6 av 10 hästar i kontainern var döda när den öppnades...)

Börja med att ändra inställning till samvaro med människor. Se till att göra allt arbete och umgänge intressant och trevligt för henne. LYSSNA PÅ HENNE!
Klickerträning är ett utmärkt sätt att vända en negativ trend runt arbete, man får både den ökade motivationen som godiset innebär, kombinerat med pedagogisk träning och utan att hästen blir tiggig.

Gör nya saker med henne. Lek med pressänningar, ut i skogen och promenera, gosa med henne.... Saker hon inte förväntar sig och inte är van vid kan mycket väl kalla fram henne ur tristessen.

Lycka till!
Migo

Har du testat med en "draghäst"? Det är ju dock ingen långsiktig lösning på problemet. Men om du låter en annan häst gå först så hon följer efter och när hon kommer in får hon massa beröm och mat, så att hon alltid förknippar stallet med behglighet.

hade gärna varit på plats och försökt hjälpa dig. Svårt att sitta framför en dator och försöka komma på lösningar!

Ja, draghäst fungerar och är väl något jag måste använda när det krisar. Om jag inte får ordning på problemet innan hovis kommer vill säga, annars undviker jag gärna det. Men visst går hon efter då.

En annan teori några andra i stallet hade var att hon just nu håller på att klättra i rang, därför har hon inte tid att lämna hagen av rädsla att någon annan ska ta hennes plats och vill hålla koll på flocken. För i början, alltså de första två dagarna gick hon snällt med men då hade hon inte börjat klättra ännu..

Det går inte att rygga mot grinden, inte speciellt länge i alla fall. Går några steg.

Vet faktiskt inte hur hon hade det i hagen innan, hon gick på bete i somras och det hoppas jag var en trevlig hage. Nu står hon i en hage full av gräs och terräng, ganska mysig! Ute dygnet runt fortfarande.

Det är just det jag också tycker. Att ge beröm för något så självklart som att följa med in från hagen med en 10 årig häst. Men du tror inte att det blir någon "skada" av att ta med en annan häst in? Tänkte om hon lärde sig av det, då blir det ju krångligt varje dag när man är själv annars.

Hehe, ja det är sant det du säger! Jag blev direkt tillsagd att detta sto är mycket dominant. Jag tyckte inte det till en början och jag tycker inte att hon är det mot människor heller. I så fall visas det just där vårt problem är, att gå in från hagen. Men jag har så svårt att bedömma om det har med dominans att göra, eller om hon bara inte vill.

Jag får nog läsa på lite om klickerträning, har inte jättestor koll på vad det är för något. Men det är intressant och något jag skulle ha börjat med på min gamla häst för att friska upp tillvaron lite. Kom dock aldrig dit. Men du tror alltså att det kan lösa dessa problem?

kl

Kan inte stoet få helt semester ett tag o bara vara häst? Hon kanske behöver totalvila o bara umgås med andra hästar? "glömma" lite av alla krav? Men jag vet inte, hon kanske redan har vilat en massa innan du fick henne?

men annars skulle jag testa det, låt henne bara vara häst utan att ledas, borstas, överösas med godis... Tror inte att godis gör henne lyckligare direkt.

Jag hade en treåring som kastrerades o han måste longeras/ridas/ledas varje dag för att dränera op.hålen. Han blev superless efter tre veckor och det gick knappt att hantera honom alls! Som tur var hade såren precis läkt så han fick gå o bara skrota helt utan hantering ett tag o sen var han sitt vanliga glada o snälla jag igen :)

Njaaa. Vet inte om det hjälper, men jag har heller inte provat det så jag ska ju inte dementera det direkt :) Det kanske är det som behövs, även om JAG kan tycka att hon inte får några krav på sig när hon bara ska gå in och bli borstad. Träning har jag lagt på hyllan tills det har ordnat upp sig med detta. Innan jag fick henne (i lördags) så tränades hon bara 2 dagar i veckan, resten vila.

Tror du inte att hon får några positiva upplevelser alls av godis när hon kommer in? Vet inte vad jag ska göra annars för att "pigga upp henne" när jag väl fått henne till stallet. Står ju och larvar mig med henne som om hon vore en bebis när hon gjort något bra. Bara en sån sak känns fel, att berömma så mycket för saker som egentligen är självklart när det handlar om en så pass gammal häst :)

*kl*

På din beskrivning skulle jag gissa att hästen är en så kallad passiv hanterare av stress, när det blir stressad så låser den sig. I detta fall genom att stå.

Om du i hagen gör lite enkla ledarskapsövningar, flytta framdel och flytta lite badel, backa longera ett varv öva på att stå stilla osv.
Följer hon sen med dig in?

Annars kan du ju ta med dig borstar ut i hagen och bara stå och mysa i hagen och inte ens be henne att gå frammåt? (hur stabil är hon, kan man bara binda upp henne i ett träd)

Att bara be henne om saker som du tror att du kan få- det ska vara enkelt för henne att göra "rätt"

Lycka till och jag tror att ni kommer att göra mycket skoj i framtiden när ni löst dom inledande problemen!

Så kan det kanske också vara. Har ingen erfarenhet så av stressade hästar. Men hon utstrålar inte stress, men som du säger. Passiv hanterare, då kanske dom inte visar något alls förutom att bara stå. Flytta bakdel, framdel, rygga osv går bra. Har dock svårt att tro att det skulle gå att longera några varv, men helt klart värt att prova allt!! Har inte provat det, har bara väntat ut och även haft hjälp med ut.

Hon är stabil. Hon står still när jag ber henne så borsta i hage är inget problem. Kanske det löser problemen även om jag tycker att jag kan kräva att hon ska med in. Men jag kanske får lugna mig med det och hantera henne ännu mer som vild- eller unghäst.

Precis, jag berömmer och fjantar mig för minsta lilla positiva grej. Andra måste tycka jag ser rolig ut som blir superglad bara hon tar tre steg framåt :D

Tror du inte att hon får några positiva upplevelser alls av godis när hon kommer in? Vet inte vad jag ska göra annars för att "pigga upp henne" när jag väl fått henne till stallet. Står ju och larvar mig med henne som om hon vore en bebis när hon gjort något bra. Bara en sån sak känns fel, att berömma så mycket för saker som egentligen är självklart när det handlar om en så pass gammal häst :)

Visst kan det kännas löjligt, men för henne är det tydligen inte världens mest naturliga sak att följa med in från hagen. Därför behöver hon veta att hon gjort rätt. Kärlek och klappar är alltid bättre än godis. Om du absolut vill ge henne något, lägg en morot i krubban som hon får varje gång hon kommer in. Som hon då förknippar med att gå in från hagen. Ge henne inget direkt ur handen då det bara ger upphov till andra problem.

Ja, usch. Stackars djur som blir behandlade så... Människor...

Göra roliga saker är jag helt på. Jag vill få henne att tycka att jag är den roligaste som finns, det ska vara kul att vara med mig. Jag har bara svårt att börja med det eftersom hon knappt vill komma ur hagen. När hon väl har kommit ur hagen kan man göra vad man vill med henne, hon stannar inte. Så då är bus inget problem. Men man kanske kan börja att ha kul i hagen med. Klickerträning ska jag läsa på om, helt nollställd på ämnet! Men fler har tipsat om det så det ska jag ta seriöst.

Jag är övertygad om att jag kommer få superkontakt med henne när allt är klart. Hoppas verkligen på det, för hon kan vara en riktig pärla också har jag märkt på dessa få dagar. Och jag hoppas hon tycker det är mysigt och "kul" att bara bli borstad med, för det är just nu det enda krav jag ställer när hon kommit från hagen.

Long way to go... :)

Visst kan det kännas löjligt, men för henne är det tydligen inte världens mest naturliga sak att följa med in från hagen. Därför behöver hon veta att hon gjort rätt. Kärlek och klappar är alltid bättre än godis. Om du absolut vill ge henne något, lägg en morot i krubban som hon får varje gång hon kommer in. Som hon då förknippar med att gå in från hagen. Ge henne inget direkt ur handen då det bara ger upphov till andra problem.

Jag har en hel del att fråga ägaren märker jag. Synd att hon är borta på Island. Kommer bomba henne med frågor när hon kommer hem, om hon varit såhär innan, vad hon haft för hagar osv osv.

Ja, mat ur handen känns inte rätt även om jag har gett henne så eftersom hon inte har någon lust att komma in i stallet heller. Det har jag inte hakat upp mig så mycket på eftersom hon snart kommer vänja sig när alla går in på natten. Läskigt själv inne första gångerna (litet stall, säkert mörkt när man kommer utifrån).

Tänk på att hästar är "mottrycksdjur", -om du drar, drar hästen åt andra hållet. Om du puttar, puttar de tillbaka osv. Så ofta är det ingen idé att stå och dra. Locka istället med mat och låt henne frivilligt ta stegen framåt utan att du manar på henne.
Om du tror att det kan ha med leran och göra, gå runt och hitta små vägar som ni kan ta er fram på för att komma närmare grinden.

Jo, jag vet, men på min donna var det det enda som funkande. Tror obehaget +komb med allt beröm gjorde susen. Man får nog testa sig fram helt enkelt.

jag har inte svarat på något om klickerträning heller... ;) Utan på TS om att hon ger henne en massa godis för att göra tillvaron roligare.

Till TS

Tja, då har hon ju vilat rätt mkt innan... Vad jag menade med vila är att eftersom hästen inte förknippar stallet/att gå ut i hagen med något roligt så kanske det vore idé att låta henne slippa det ett tag o bara få vara :)

Mina hästar går alltid att muta med en hink havre, men om ditt sto inte reagerar när du skramlar med havrehinken så tror jag inte att godis är hennes grej.
Jag har betingat haghämtningen genom att ge en speciell vissling och ruska med havrehinken. Jag visslar hela tiden tills de kommer fram till mig vid grinden, då får de smaka på havren och jag kopplar dem :) I början tog det TIIIID innan de kom, men havren lockade, idag kommer de galopperande längst bort ifrån betet så fort jag visslar ;) O hinken är alltid med !

Jag tycker inte du ska se draghäst som ett nederlag. Hästen är helt ny i stallet o i flocken och vill kanske helt enkelt inte lämna sina nyvunna vänner? Hon känner sig inte helt trygg med allt runtomkring så att ta med en kompis in i stallet kanske gör henne säkrare och lugnare = gladare?
Jag tar alltid in båda mina hästar när den ena ska ridas men det GÅR att ta in honom ensam oxå såklart. Men för att de trivs så bra ihop ;)

Hon kanske inte alls är speciellt dominant utan bara osäker? En del osäkra hästar reagerar med lite aggressivitet och bufflighet medan andra blir tykna o rädda.

Spela lite på hennes villkor ett tag, ta med en kompis in, men låt inte henne gå före dig eller buffla på dig.

Precis, det är just det. Vänta ut kommer jag få göra, undrar hur lång tid det tar idag att ens komma ur hagen :angel:
Det är det där med att jag har svårt att bedömma om det är test eller något annat. Därför kan jag ju inte ge mig och måste vänta ut henne, ifall det är ett test. Släpper jag efter då får jag ett h***ete att återta ledarskapet.

Sedan, nästa problem (som vi är lååångt från att lösa nu) är hur man får henne att tycka träning och ridning är kul. Hon är nästan som att sitta på en död fisk i skogen :p Men det blir ju ett senare problem...

Usch, känner mig som en rutten nybörjare nu. Inte konstigt man saknar sin gamla häst när sånt här händer :)

En del hästar är helt enkelt sådär. De vill inget. Jag var medryttare på en sån ett tag, visserligen en mycket snäll häst som alltid gjorde vad man sa åt honom, men han ville ingenting. Skritta i skogen var ganska ok, och stå i hagen med kompisarna var bra, men annars ingenting. Inte ens galopp på hemväg med kompisar var roligt, han galopperade pliktskyldigt, men det fanns absolut ingen go i hästen. Ägaren älskade den och tyckte den var super i temperamentet, trygg och säker, men jag skulle blivit tokig att äga en sån häst som ingenting ville mer än att stå i hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 047
Senast: Wingates
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38