Knacklig o dan

Ireland

Trådstartare
Min häst har haft bäckenbensrotation och har kissing spines. Han är friskförklarad (förutom en spänning i ryggen som inte vill släppa, men vi jobbar på det) och han är under igångsättning. Jag tömkör 5-6 dagar i veckan. Men han går lite konstigt med bakdelen, ranglig liksom. Och ibland så knäcker han till, precis som om någon knäar en, om ni förstår. Är det bara som han är svag och behöver stärkas? Han tar även i lite mer med ena bakbenet, kommer inte ihåg vilket just nu, men det hänger väl ihop med snedhetan och att han, fast att han är rak nu, går så för att han tycker att det är skönast (avbelastning).
Vad tror ni?
 
Sv: Knacklig o dan

vet en häst med kotförskjutning som blev "ranglig" bak. som om h*n inte riktigt hade kontroll på bakbena hela tiden. veterinären sa att det berodde på någon nerv, som låg fel.
 
Sv: Knacklig o dan

En fråga bara... Hur kan en häst bli friskförklarad ifrån kissing spines? Är inte det när utskotten på ryggraden vidrör varandra? Går det att få bra utan tex operation? Vore kul att veta!
 
Sv: Knacklig o dan

jag har bekanta som haft hästar med förvärvad ks. dom har INTE gått att få friskförklarade. det va lite det jag menade eftersom samtliga har haft problem med nerverna som går ner till bakbenen.

efter vad dom sagt så är det inga garantier för att oprationen lyckas, samtliga har valt att döma ut hästen, då deras ambitioner har legat högre än promenad ridning.

vet att den ena hästen gick bra tom. L.B dressyr, sen blev h*n "bråkig" pga. smärtan. tog ganska lång tid innan det va fastställt va det va. det va en olycka där hästen kom lös och "slog runt". innan olyckan gick h*n msv dressyr.

att sälja triangelmärkt har för dom inte heller varit något alternativ, då det inte finns några garantier för att hästen inte fortsättningsvis "pressas" för hårt och då orsakas onödig smärta.
 
Sv: Knacklig o dan

Hästens ks var inte så allvarligt och hästen ska enligt veterinärer och equiterapeut kunna ridas. Så med friskförklarad menade jag att det är fritt fram o sätta igång honom. han har blivit bra i bäckenet med. Kanske förklarade lite dumt innan. Givetvis blir de aldrig bra från ks, men det kan ju förebyggas och vissa hästar kan ju ridas om de tränas rätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 248
Senast: Karminnie
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Träning Min häst har en ganska grav låsning i höger bog som troligtvis hänger ihop med svaghet i vänster bak (pga att det bakbenet är...
Svar
9
· Visningar
2 603
Senast: Gwaeron
·
Hästvård Igår när jag skulle ta in hästarn på kvällen gick min häst konstigt. Jag ställde upp honom i gången och kände igenom honom. När jag...
Svar
11
· Visningar
1 021
Senast: matjo537
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp