Knä problem

H

hxa

Hejsan
Har någon varit med om detta ? Jag har börjat få ont i höger knä när jag rider. Det började på insidan höger knä jag vilade från ridningen i ca 3 veckor tills det kändes ganska ok sedan började jag om att rida men efter tredje dagen så fick jag ont igen men den här gången så kändes det även som jag var tjock i knäet också. Vilar denna vecka men har man häst så har man ju lite bråttom att komma sig tillbaka i sadeln igen.Var till sjukgymnast som var lite osäker och har beställt tid till läkare men det tar ju flera veckor. Någon som har någon erfarenhet av något liknande?

Sv: Knä problem

Jag har haft problem med mina knän sen jag var 12, mest pga att jag red för många hästar om dagen, motionerade massor och det slet på dom.. Låter som något liknande av vad jag känner och är det det så tycker jag synd om dig, min sjukgymnast har sagt att jag ska undvika ridning, joggning, trappor och allt sånt..
Mina knän känns värre när jag sitter ner i sadlen och värst är nog utan stigbyglar..
Blir det typ som en vätskebubbla under knäskålen?

Jag rider ju sällan lätt utan mer trepunkt sits Jag har en islandshäst så det är mkt säte och knä i min ridning. det är alltid insidan knä och sen känns det som om jag är svullen "typ i skälva knäet"

Jag glömde fråga om du slutat rida helt nu. Och vad dom ställde för diagnos.

Diagnosen minns jag inte, men jag gick till sjukgymnast 2 ggr i veckan i ca 3 år, när jag väl insåg att det inte hjälpte så slutade jag slösa tiden :P

Sluta rida kan jag inte, men jag slutade jogga, cyckla, och försökte rida mindre, idag har jag en häst som rids..
föröker tänka på att inte räta ut knäet till max när jag går och rider och sånt..
Jobbigt när du rider islandshäst, men du kanske kan testa korta stiglädrena ett eller två hål? bara för att se om det blir bättre..

Hur går det, har du testat något eller kommit till läkare än?

Jag har vilat i veckan från ridning men ska på kurs på söndag har laddat för den ;) På tisdag ska jag till sjukgymnasten. Man blir ju så frustrerad när det gör ont så fort man börjar rida igen , jag har inte tid med detta :confused:

Jo tack, jag vet, känner igen det allt för väl.. Jag har väl mer eller mindre vant mig vid smärtan, den kommer mest efter jag gjort något dumt.. Hoppas din sjukgymnast kan hjälpa dig, och att det går över snart.. När ska du dit?

Har du testat med någon typ av stöd på knäet. När jag hade meniskproblem i båda knäna för ett antal år sedan (är bättre nu) så fick jag utskrivet knästöd med inbyggda stålskenor på sidorna så att det skulle minska belastningen på knäna vid ridning och andra aktiviteter.
Har även en slemsäck på baksidan av höger knä som spökar men sällan vid ridning, mitt största problem är att jag inte kan ha knäna för mycket böjda utan får då ont i dem.... :crazy:

Jag har vilat i veckan från ridning men ska på kurs på söndag har laddat för den ;) På tisdag ska jag till sjukgymnasten. Man blir ju så frustrerad när det gör ont så fort man börjar rida igen , jag har inte tid med detta :confused:

Om du ändå ska till sjukgymnast kan jag tipsa dig om att de har bra knäskygg med silikonstöd.
Stabiliserar knäet och fungerar att rida i.
Jag menar så länge, under tiden, tills...

Jag har oxå problem med knäna, dom är "felvridna" var min diagnos. Läkarna rekommenderade att jag skulle sluta rida men F*n heller! Fick istället gå hos sjukgymnast och lära mig övningar där jag skulle vrida knät rätt, gick bara några gånger och skulle sen fortsätta göra det hemma, vilket jag var dum nog att inte göra, jag kände ju ändå ingen skillnad men nu efter ca 6 månader är smärtan inte bara i knäna utan ändå från knät till foten, så jag kan inte jogga längre vilket jag brukade göra 2-3 ggr i veckan! Så mitt tips är att lyssna på Sjukgymnasten =)

Mitt sjukgymnast gör inget mer för mej utan att jag har gjort en magnet röntgen säger han. Så nu kan jag bara vänta suck ...

Jag har provat att ta ett häst bandage och linda knäet när jag rider.
Jag har Islandshäst så jag har ju ganska långa stigläder står inte mycket i stigbyglarna heller Han går fram av sej själv och är lydig för skänkeln, så vi tror att det kan vara när jag vrider lite på foten "darra" lite som jag får en liten vridning i knäet. Jag har pratat med sjukgymnasten om ett stöd under tiden jag väntar på att komma till läkare. Han tyckte att jag kunde prova och se om det blir bättre.Men han gav inga tips på vad jag skulle använda.:confused:

När jag får råd så ska jag nog också prova en Naprapat som är duktig på idrotts skador och höra vad han säger. Hjälpte stödet för er när ni red.

Vem skrev ut knä stöden? Jag får också ont när jag böjer dom om jag kör bil länge etc. Man har väl blivit gammal ;)

Har du provat flerledade stigbyglar, de har hjälpt mig som fick ont i ena fotleden och andra (vänner) i knäet, just för att man snedbelastar foten. Med dessa blir det ett jämnt tryck under foten och de följer med när/om du vrider foten eller benet. Jag köpte ett par Sprenger och är helt kvitt mitt problem, men hade inte lika jobbigt som du.

Vem skrev ut knä stöden? Jag får också ont när jag böjer dom om jag kör bil länge etc. Man har väl blivit gammal ;)

Min dåvarande allmänläkare på vårdcentralen, han jobbar också åt FBK så han har ju kunskap i sådana skador....:D
Tyvärr är han inte kvar här.. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama