klubbtävling

A

anna_horses

Hej!
Ska delta i första klubbtävlingen (hoppning) på väääldigt länge så här några frågor..

1. Det är 106 starter och 9 klasser innan. När ska jag komma till stallet och börja rida fram osv om jag vill rida i ca en halvtimme?
2. När går jag banan? Precis innan min klass?
3. Om jag blir placerad hur får jag reda på det, är ju inne i stallet med hästen då, sadlar jag av hästen, och om jag märker att jag blir placerad så sadlar jag igen?? Hoppas ni fattar. :p

Kanske ska tilläggas att det är en ridskolehäst, så den står på anläggningen.

Och om det ni har andra tips och råd så får ni gärna komma med dem :D:bow:
MVH
Anna

Sv: klubbtävling

1. Räkna med 1,5-2 minuter per ekipage. Om du då vill rida fram 30 minuter innan så är det väl passande att börja rida ungefär 20 starter innan.

2. Det beror på. Vissa klubbar har så man kan gå banan imellan precis varje klass medans andra klubbar har bangång t.ex innan a/b-ponnysarna och innan d-ponnysarna. Hör med domaren för att få reda på hur det är just där du tävlar.

3. Ja, du sadlar igen så fort du kan :p om du vill komma in till prisutdelningen till häst, men om du nöjer dig med att komma in till fots så är det på med hjälm och tävlingsutrustning på dig som gäller.

Diana

Jag är van vid att det tar ca 2-3 min per start, ibland ännu mer, framförallt om det är klubbtävling och ovana funktionärer, och om det är ovana ryttare så kan det bli en del stopp också som tar tid. Med så många starter innan så kolla lite hur snabbt det går, det beror också på hur lång banan är, hur långt det är mellan framridnign och bana osv.
Jag brukar skritta fram först minst 10 minuter, ta tyglarna när det är ca 12 ryttare kvar (om det är ca 2 min per start), och börja hoppa fram när det är ca 6 ryttare kvar (då börjar jag på det lilla hindret i mitten).

1. Beror på hur fort det går. Kolla på de första ekipagen (För jag antar att det är en hel del iom att du startar i klass 10 :p ) och se hur många minuter/sekunder på ett ungefär det tar för varje ekipage.
Sen kolla hur lång tid det tar mellan klasserna osv och försök räkna ut hur lång tid innan du behöver rida fram :D

2. Beror på hur det går till på din klubb.

3. Hur många är det i din klass? Inte är det väl så många att du måste sadla&tränsa av? Det behövs ju åtminstonde 20-40 ekipage för att du ska behöva göra det :p

Jag skulle rekomendera att du pratar med din ridlärare så h*n får gå igenom hur det går till på tävlingen. Det är ju inte så kul om du gör fel och blir utesluten eller något redan första starten. :crazy:

Ska hästen gå något mer än med dig? På den ridskolan jag har ridit på startar varje häst 2-4 ggr. Är du då inte den som rider hästen först behöver du absolut inte rida fram 30 min... Dessutom brukade det vara så att alla som rider ponny hjälps åt att bygga banan (eftersom ponnyklasserna går först) och de som rider på stora hästar hjälps åt att plocka undan.

Jag tycker att du ska kolla med din ridlärare, eller någon annan instruktör på klubben, så att du får reda på vilka rutiner de har där.

Det är trettio starter och cirka 20 mellan mig och den sista. så :p ja... usch, börjar bli lite nervös!

och tillägger att det inte är någon mer som ska rida hästen förutom två klasser senare.

bedömningen är 2 faser A:0, det innebär väll att man har omhoppning direkt efter?

måste bara fråga, är det bäst att strunta i att komma in till prisutdelningen med häst? Jag menar med tanke på att det är så många ekipage mellan.. inte för att jag väntar mig att bli placerad men man vet ju aldrig! :D

Skritta av hästen för hand i minst 20 minuter och kolla om du har någon chans att bli placerad.
Är det inte är så jättemånga ekipage kvar och du verkar bli placerad så skulle jag stanna kvar utanför. Det är ju bara att släppa på sadelgjorden orentligt. För hästen spelar det nog ingen roll om den står i sin box/spilta eller utanför :p

okej, tack så mycket alla för tipsen så får vi se hur det kommer att gå imorgon :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 939
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
999
Senast: hamilton1
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 950
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 176
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka