Klubbtävling - medlem, men inte lektionsryttare

D

Dadi

Hej,
jag undrar om det finns en gemensam policy om att medlemmar som inte längre är lektionsryttare inte får ha en ridskolehäst under klubbtävlingar? Jag tror att en del ridskolor låter den tävlande betala hästhyra, men jag är mest nyfiken om hur det sköts i olika ridskolor och om det finns en oskriven regel.

Sv: Klubbtävling - medlem, men inte lektionsryttare

På "min" ridskola har det gått bra att vara med på ridskolehäst utan att vara lektionsryttare, mot hästhyra och i mån av plats. Men det får alla betala, som vill tävla rs-häst. Det an nog vara bra att kunna styrka dina kunskaper också, så att arrangören vet att du klarar av hästen i klassen :laugh:

Jag tror att båda mina ridskolor låter ickelektionshästridande-medlemmar rida lektionshästar på uteritter, helgkurser och klubbtävlingar sålänge de ansvariga har godkänt ryttaren till just den hästen..

Det handlar om att min dotter har ridit på ridskolan i några år, och varit med på tävlingar fram tills nu. I och med bytet av ridskolan ville hon avsluta tävlingssäsongen på sin gamla klubb, men fick veta att det inte var möjligt att rida ridskolans häst utan att hon i så fall skulle tävla med en häst från den nya ridskolan.

Hos oss betalar alla hästhyra oavsett om man rider lektion eller inte, men den är inte särskilt dyr (tycker i alla fall inte jag)

Vad gäller ickelektionsryttare gäller samma för dem som lektionsryttare, ansvarig instruktör ska godkänna häst och klass. Dock har alltid lektionsryttarna företräde. På dressyrtävlingarna brukar det inte vara några problem att få låna ridskolehäst, på hoppningarna är det värre för då är många av lektionsryttarna med.

Jag kan tänka mig att varje ridskola har sina egna regler. Jag är bara kritisk mot att man har oskrivna regler och förväntas följa dem. Och har inte medlemmarna rätt att påverka klubbens regler? De betalar ju en del för att vara med.

Vet inte om du syftade på mig eller allmänt, men hos oss är det inga oskrivna regler, de finns på pränt.

Medlemmarna kan väl vara med och ta upp saker på möten, antingen styrelsemöte eller årsmöte - om du tycker att de ska ändra sin policy eller sina interna regler.
Man kan ju inte bara gå och fråga och ta för givet att de ska anpassa sig.
Årsmötet är i sig det bästa att ta upp saker på, iom att då kan medlemmarna rösta om saker och inte bara styrelsemedlemmarna.

Jag tror inte att min klubb tillåter att "folk utifrån" (Dvs folk som EJ rider lektion) hoppar klubbtävling på lektionshäst.
Möjligen att de skulle kunna göra undantag, ex vid halt häst eller liknande om de känner igen ryttaren väl och ryttaren är rutinerad nog.
Det är ju förmodligen en säkerhetsfråga också.

Jag syftade på ingen speciell klubb, och jag tycker inte att den ska anpassa sig eller bestämma helt godtyckligt. Men det är jobbigt om man ska fråga om vilka regler som gäller för varje sak. Istället ska reglerna vara synliga och lättillgängliga för varje medlem - oavsett om man tycker om dem eller inte.

När det gäller säkerheten - man är ju fortfarande medlem och därmed är man försäkrad.

Jo, fast folk som inte rider på klubben vet inte hur allt fungerar, de vet inte hur hästarna är osv osv.

Nu har ju din dotter ridit där tills nyligen(?), men de flesta som bara är medlemmar brukar ändå hålla sig lite i bakgrunden när det gäller ridskoleverksamheten. Alltså måste man tänka på säkerheten.
Sätter man upp en okänd människa i tävlingsmiljö på en okänd häst kan vad som helst hända.

det som förbryllar mig är att ridskolan kräver att man som medlem inte ska få tävla en liten klubbhoppning om man inte har bekräftat att man tävlar för den ridskolan.. trots att man är medlem? vad är skillnaden mellan
* att rida lektion och inte ha ridit häst X på 1½ år och starta den på klubbtävling..
mot
* att man inte ska fortsätta rida lektion på skolhäst i höst, ha ridit häst X för 2 veckor sen och vill starta den på klubbtävlingen..?

menar du lokala tävlingar eller? för då förstår jag att ridskolan inte vill låta en ryttare med licens på en annan klubb låna deras ridskolehäst och åka ut och tävla.. om det bara gäller klubbtävling (som för mig är "blåbärshoppet, valfri höjd, från 30 cm") så är det väldigt för hårda regler..

jag förstår inte riktigt det här med något så überseriöst som "tävlingssäsong" för klubbtävlingar på ridskolehäst :confused: och hur man kan "avsluta" den även fast man fortfarande är medlem.. kan du förklara närmare vad som menas?

Jag har en fråga. Om man som klubbmedlem men inte rider lektion vill starta en klubbtävling, är det ok att göra det med egen häst? Eller är det bara lektionshästarna som får starta? Tack för svar!

Det är ju bara att fråga klubben. Men jag skulle tro ja, de flesta vill ju få in pengar och på det sättet sliter man inte på lektionshästarna.

När jag red på ridskola så var det bara elever på ridskolan som fick hyra ridskolehäst på tävlingar på klubben. Ville man rida ändå och inte var elev fick man låna en privathäst av någon eller så.

på klubbtävlingar skall alla klubbens medlemmar vara välkomna att starta, annars är det ju ingen klubbtävling utan en lektionsryttartävling..

När mitt US har haft klubbtävlingar går de flesta ridskolehästar med och privata ekipage är också välkomna, de som vill rida lektionshäst betalar en summa och de som rider privathäst rider billigare (just för att det inte sliter på lektionshästarna), annars hade vi bara haft max 25 starter på hela tävlingen då vissa lektionshästar inte fick gå med vemsomhelst, vissa var opoppis och vissa för nya för att få tävlingsridas i den grenen, men tack vare att privatekipage fick vara med så dubblades ofta startfältet..

Vad står det i proppen?

Står det lektionsryttare eller klubbmedlem?

Hos oss är kravet att du är ridande lektionsryttare. Vi har en del andra krav också tex ridvana, instruktörs godkännade mm men det är ju vi det. Allt finns dock tydligt skrivet på propen och hemsidan + att de som vill börja tävla får gå gröna kortet och en liten tävlingskurs hos oss för att lära sig först.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 612
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 478
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 302
Senast: lundsbo
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 605
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar