Klubbmästerskap

G

GD1

Har någon hört talas om att man höjer 10 cm för privathästar vid KM-hoppning???:confused:

Sv: Klubbmästerskap

:confused: :confused:
Det låter ju faktiskt jättekonstigt!!!!

Skulle kunna jämföras med att privata bilskoleelever faktiskt alltid kuggas minst en gång.. Så det skulle ju kunna vara sant. Men det låter ju sjukt!

Vet förresten någon om det finns regler för detta påhitt???:confused: :confused:

Jadå, det har jag hört.
Och just KM regleras ju inte av ngt som helst TR, så länge det inte råkar ingå i en klass på en tävling som gör det.

Japp, på vårt KM så sänktes det t.o.m 20 cm när ridskolehästarna skulle hoppa. Alltså 1 m för privathästar, 80 för ridskolehästarna.

Jag tycker att det är helt rätt. Ridskoleekipage har ju inte alls samma möjlighet att träna som vi privatryttare har, och oftast blir de ju hoppade på lägre höjder. Plus att de kanske får gå 2-3 omgångar med olika ryttare, även på KM. Så då tycker jag bara att det är schysst att sänka för dem

(vi hade ett Km men två klasser, en för bästa ridskoleekipage och en för bästa privatryttare)

När KM arrangerades på min gamla klubb var det mest privathästar då KM gick i 110 cm, och de som hade placeringar i 120 hoppade några hinder på 120, de med placeringar i 130 hoppade några hinder på 125 osv.

Km i min nuvarande klubb går i 120 cm.

vet att andra klubbar brukar ha särskilt Km för lektionshästar och ponnyer, mer rättvist tycker jag!

På vårat KM så är det bara så att det höjs 10cm i omh, men vi har ingen ridskola! Utan bara "privatryttare" :banana:

På vårat KM hoppar alla den höjd där man har varit felfria på lokal nivå. Dock lägst 90cm för privathäst och 80cm på ridskolehäst.

Vi har det uppdelat med ett KM för privatryttare och ett LM (lektionsmästerskap) för lektionsryttare. LM går i LD och KM i LC. Har man ridit lokalt/regionalt så får man rida 10 cm högre, oavsett om det är lektionsekipage eller privatekipage.
Förra året hade vi så att man fick rida 10 cm högre för lokal, 20 cm högre för regional och 30 cm högre för nationell. Så jag och lektionsponnyn jag red då fick hoppa LA, dvs 1,10 och vi mötte B-ponnyer som hoppade 60 cm. Det kändes ganska orättvist faktiskt.

på vår ridskola är det 10cm högre för privathästarna.. 90 privat å 80 ridskola osv..

Jag var på KM idag (men red bara 50 cm CR :D)
Här är det olika klasser för ridskolehäst och privathäst. Lektionsponnyernas går i LC, privatponny LB och sen för hästarna är det 100 för lektion och 110 för privat. Om jag inte är helt bakom flötet :p

På vår klubb har vi uppdelat först i häst och ponny och sen i licensierade och olicensierade ryttare. De med licens tävlar L:C/1,00 och de olicensierade L:D/0,90. B-ponnyryttare med licens får välja om de vilket KM de vill vara med i.

gud vad lågt erat KM går i...men ni kanske inte är så många tävlingsryttare som vi är i min klubb...I min klubb går till och med MINI-KM högre än erat riktiga KM

Ja jag tycker att många klubbar har låg höjd på sina KM, vi har LB med+10cm i omh. :bump:

I våran klubb gick länge Km:et på Lc ponny resp. 1 m häst. Detta berodde främst på att det bara fanns 3 - 4 ekipage i klubben som tävlade LB och upp. Nu har det kommit till fler ryttare och då har även svårigheten höjts. Förra året gick Km i LB/110 : )

För oss gjorde de det i år. Jag tycker att det är bra. Även om det är en intern tävling så ska det ju vara en värdig klubbmästare ;)

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 985
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under lördagen arrangerades klubbmästerskap i hoppning och dressyr för medlemmarna i Vaggeryd- och Skillingaryds ridklubb...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Hoppning Om det står att ett kval är i LE ponny, hur högt är det då (B-ponny). LD är väl 0,50 - 0,60 m? Kan det då vara 10 cm lägre?
Svar
2
· Visningar
896
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj