Klövjeväskor!

eldione

Trådstartare
Vad ska en bra klövjeväska tåla egentligen? Vilken prisklass tycker ni är bäst att lägga sig vid?

Jag köpte en billig klövjeväska för 99:- som jag tänkte kunde duga som inskolning innan Sally ska bära väskor med lite vikt i. Jag vet inte om det är hon som är för vild eller om det är väskorna som var i för dålig kvalité, antagligen en kombination ;), men första gången gick en rem av. När jag sytt på den och skulle ut på en ny tur så lossnade två andra remmar och hela sömmen på undersidan av ena väskan, det är lönlöst att laga den igen :(

Jag har tänkt köpa i bättre kvalité senare när jag har råd, har tänkt lägga mig i prisklassen 1000-1500:-, får man något bra för det? Tanken är väl att vi i framtiden ska ut på fjällvandringar där hon ska få bära sin egen packning så något som verkligen sitter bra är ju viktigt.

Kan ni inte lägga in bilder på era hundar när de har klövjeväskor på sig? Gärna prisklassen på dem också om ni vill :)

Ser ut att sitta ganska snett här
DSCF0868.jpg

IMG_8075.jpg

Sv: Klövjeväskor!

Jag rekommenderar snowdogs klövjor. 1500 kr och av mycket bra kvalitet. Sitter bra på hunden och är förstärkt i de delar som slits mest. Bättre service kan man man inte få!

Ruffwear har bra rykte men jag fick ett måndagsex som gick sönder efter ett par veckor (fick doch byte el. pengar tillbaks utan krångel) och en vän klagar på att den flaxar mot hennes hunds sidor när hon springer,(belgare) det sistnämda märktes inte på min rottis så det kanbero på hunden. Men de är nog generellt sätt rätt bra.

Hur mycket tål de dyrare? Min hund är det ju konstant full rulle på ifall hon är lös och det far ju förbi massor av pinnar och grenar då som kan skada väskorna. Är det bättre att ha henne kopplad då eller kan de dyrare klara av lite rispor?

Jag är väldigt tacksam över förstärkningarna på snowdogsväskan! Min är en bulldozer och fastnar han tex i en gren eller dörrkarm så drar han tills något ger vika. Därav de vita skrapmärkerna på väskan, de är från väggfärgen på trappuppgången. Men det är alltså färg från väggen på väskan och inte repor i väskan...

Det låter ju bra att huset får ge vika innan väskorna :rofl: Sally är också den typen som går fram överallt och gärna så snabbt att hon inte alltid hinner väja för saker i vägen.

Ska titta närmare på de väskorna :)

Nyfiken är jag och vill lära mig:) Varför använder man klövjeväska?, mer än att hunden kan hjälpa till att bära när man är på vandring.
Möter en dam när jag kör till jobbet som har på sin hund och det verkar som det är vanlig "kisspromenad"!?:confused:

Nyfiken är jag och vill lära mig:) Varför använder man klövjeväska?, mer än att hunden kan hjälpa till att bära när man är på vandring.
Möter en dam när jag kör till jobbet som har på sin hund och det verkar som det är vanlig "kisspromenad"!?:confused:

Jag har det när jag åker och tränar, när jag åker fram och tillbaka från särbon och ibland mitt emellan bara för tränings skull.

Ska man på vandring så behöver man träna upp vikterna gradvis, jag gör ibland så att han får bära lättare vikter längre sträckor och sen tungt korta sträckor.

En hund i min hunds storlek ska i "full kondition" kunna bära 15 kilo packning under en längre tur. Då kan man självklart inte bara slänga på 15 kilo utan träning och dra iväg två mil.

Jag köppte mina för 300 spänn tror jag på nån hundshop och har ingen aning om pris. Det var för 2 år sen tror jag och trots att de är välanvända är de som nya. Dock bär mina jyckar dem lungt och försiktigt då det oftast är matvaror i dem från affären så de får inte busa med dem på.

Min hund fick grymma skavsår på bröstet och armbågarna, många skarvar som nöter när vi går långt och bär mycke. samt att ett snäppe låste sig och då blev selen genast ett problem när väskorna skulle av och på.
Slängde den när vi kom hem.

Vad blev då erfarenheten av detta.
1. Undvik skarvar där det kan nöta.
2. Få ut väskorna från benen, löses vanligen med ett band över ryggen.
3. Enkelt fungerar bäst.

Har nu en Laika-väska som har varit med i flera år på tunga turer. Det enda som är med den, är att packar jag fel bär hunden snett.
Kollar på Snowdogs och de verkar uppfylla mina krav. Tänkte prova en sådan på vovve #2.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
704
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 242
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 555
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Är på jakt efter en ny klövjeväska till min hund men tycker detta är en djungel och hittar inget bra som verkar passa. Köpte Hurttas i...
2
Svar
31
· Visningar
4 395
Senast: farbrorgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025