Klossträning-hur kommer jag vidare?

katja

Trådstartare
Jag har tränat kossträning med minhund dels för att få bra bakbenskontroll och sen för att få till en bra ingång ill fotposition.
Nu har vi kört fast!
Har tränat framför honom ett tag nu och han förstår bra att man ska flytta rumpan. Men när jag staller mig med sidan mot pallen så vill han fotfarannde vara framför.
Hjälp mig, vad gör jag för fel? Hur får jag honom att förstå?
När han inte förstår så backar han av pallen och sätter sig framför mig.

Om jag förstår rätt så har ni alltså tränat så att hunden står på pallen rakt framför dig och flyttar runt vartefter du rör dig så att den alltid står rakt framför?

Jag gjorde så att jag påbörjade rörelsen så att han kom igång och sedan stannade jag upp lite plötsligt - om han fortsatte trampa ett steg mot min vänstra sida blev det klick och godis. Vartefter krävde jag att han tog fler och fler steg mot min vänstra sida utan att jag rörde mig. Till sist gjorde han det även om jag stod stilla ända från början.

Om jag förstår rätt så har ni alltså tränat så att hunden står på pallen rakt framför dig och flyttar runt vartefter du rör dig så att den alltid står rakt framför?
Ja, det stämmer bra.:)

Ska träna vidare ikväll. Kan vara så att jag inte varit tillräckligt tydlig de gånger han har fortsatt att flytta, eller tillräckligt snabb med klick och belöning. Få backa tillbaka lite och ta det lite långsammae framåt, har nog tyckt att jag kunnat gå vidare lite för fort.
Sen upplever jag att han har svårare åt ena hållet, men det kanske är som med oss höger/vänster hänta. ;)

Jag tycker också det är svårt att komma förbi det stadiet. Men så har jag sämst timing också, lyckas alltid klicka precis när han stannar istället för i rörelsen :banghead:

Jag gjorde som så att jag gick fler o fler steg hela tiden, mer än 1 var till slut. Därefter stoppade jag efter ½ varv o då kom han o satte sig i perfekt fotposition. Sen ökade jag på antalen steg igen så att jag gick ett helt varv, och där satt han i perfekt fotposition. Detta fattade han jättesnabbt, han var nog 5 mån när det satt. Däremot så har jag betydligt svårare att få honom att jobba på avstånd.

Har du möjlighet att filma när du tränar på något vis? Ställa mobilen på en stol och träna i köket eller vad som helst? (Det brukar jag göra, och stötta upp mobilen med allt från kameraobjektiv till nagellacksflaskor :p ) Genom att titta på hur du själv tränar kanske du kan se om något blir tokigt, och vill du så kan du också lägga ut en film här på buke så kan vi andra titta och försöka hjälpa dig :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 664
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 723
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 753
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar