Kloslip?

Vilken maskin tycker ni man ska ha?

• Osters

Röster: 2 11,8%
  • Furminators

Röster: 9 52,9%
  • "Namnlös, uppladdningsbar"

Röster: 1 5,9%
  • Andis

Röster: 0 0,0%
  • Annan kloslip

Röster: 1 5,9%
  • Multislipmaskin funkar det med

Röster: 4 23,5%

• Antal omröstningsdeltagare
    17
Tackar så hemskt mkt för julklappstipset i denna tråd!!!

En fråga... Min mor har en stor dobbis på 50 kg, vilken tror ni är bäst då? Och vart köper man denna uppfinning??

Tackar så hemskt mkt för julklappstipset i denna tråd!!!

En fråga... Min mor har en stor dobbis på 50 kg, vilken tror ni är bäst då? Och vart köper man denna uppfinning??

Tja, min Monster är större än en dobbe i alla fall, och Furminatorn äger hans klor. :cool:

Dobbar har visserligen lite annorlunda klor, aningens grövre kanske och definitivt mera "sticka rätt ut" än böjda ner i marken, men det gör dem ju bara lättare att slipa.

Jag kan ju säga att efter en omgång med Monsters klor så är nog sandpappret lite mer nött än jag fick intryck av att det blir på Blåbärets, men det är väl lite mindre jobb att slipa ner pytteklor. :p
Så man kanske får byta rulle oftare med större hund, men inga problem att apparaten inte orkar i alla fall.

Sen vilken man ska välja... Jag tog ju Furminatorn för att den har den där lampan, det var helt avgörande för mig. Ostern ger mer valmöjligheter (kan byta sliphuvud), och "namnlös" har en laddstation så man slipper hålla på med batterier... Smaksak?

Edit: Köpte min på en stor (stoooooor) hundprylaffär i Skåne, men jag tror inte man får tipsa om affärer? Googla "kloslip", "elektrisk klofil", "electric nail file" och varianter därav så hittar du säkert något ställe som säljer. :)

Kör också utan plastkåpan på min furminator. Men klipper först och finslipar bara och rundar av och tycker både batterier och sandpapper räcker läääänge =)

Misstönker (och hoppas) att Furminatorns sandpapper är av normalstorlek som kan köpas i vanliga byggvaruhus t ex - samma storlekar som man har till Dremel mfl ?

Misstönker (och hoppas) att Furminatorns sandpapper är av normalstorlek som kan köpas i vanliga byggvaruhus t ex - samma storlekar som man har till Dremel mfl ?

Jupp. Snabbmätning (inte särskilt noga föralldel) säger att de är 15 mm i (ytter)diameter, och en rulle från min gamla apparat går på Furminatorn utan problem. Sannolikt är det på tok för dyrt för dem att få rullar tillverkade i udda storlekar, så de skulle förlora mer i tillverkningen än de tjänar på att slippa konkurrensen.

Har insett att LED-lampa inte gör det minsta för att jag ska kunna se en pulpa i kortbeningarnas kolsvarta klor, så det blir inte avgörande för mig - utan det avgörande kommer bli storleken då Furminatorn kommer bli en hundring dyrare för mig med frakt mm. Jag hittar måtten på Osters, men inte på Furminatorns kloslip.

@Monstermom - fram med måttbandet nu - hur lång och hur bred är Furminatorn ;)

Har insett att LED-lampa inte gör det minsta för att jag ska kunna se en pulpa i kortbeningarnas kolsvarta klor, så det blir inte avgörande för mig - utan det avgörande kommer bli storleken då Furminatorn kommer bli en hundring dyrare för mig med frakt mm. Jag hittar måtten på Osters, men inte på Furminatorns kloslip.

@Monstermom - fram med måttbandet nu - hur lång och hur bred är Furminatorn ;)

*suck*
Jag hör och jag lyder, o herre och mästare! :nailbiting:

Jag har dock inte något fint måttband, går det bra med en tumstock? :(

17 cm lång, plus ~1,5 cm för slipdelen.
Allra bredaste punkten är 5cm (nästan mitt på), men den är inte särskilt jämnt formad... Det är som två delar, bakre halvan är tjockare, ungefär 4x4 cm (avrundat fyrkantig), främre halvan smalnar av mot spetsen.
Ingen idé att fråga om det hjälpte, men jag kan ju undra vad som är mest oklart i alla fall? :p

*suck*

Allra bredaste punkten är 5cm (nästan mitt på), men den är inte särskilt jämnt formad... Det är som två delar, bakre halvan är tjockare, ungefär 4x4 cm (avrundat fyrkantig), främre halvan smalnar av mot spetsen.
Ingen idé att fråga om det hjälpte, men jag kan ju undra vad som är mest oklart i alla fall? :p

Tumstock fungerar nog lika bra ;) Men då skiljer det inte så mycket - tänkte mest om Furminatorn var mycket mindre och smidigare. Oster är totalt 21 x 3,5 x 4 cm. Oster är då 2 cm längre, vilket egentligen är logiskt då slipdelen "sticker ut" mer. Så då är nog den mer "lönsam" för mig att köpa då jag samtidigt får med mer slipgrejer (pris 259 kr + frakt 29 kr). Märkligt att frakt är billigare än man skickar till Sverige från utlandet:p

@Monstermom - nu är min Oster här och jag va tvungen att prova den direkt :D
Kan säga att jag är väldigt nöjd. Pinnen till slipdelen kunde varit lite kortare, men det är väl så pga att kåpan är rejäl (den har jag tagit bort). Kåpan har 4 hål i olika storlekar.
Det bästa av allt är att alla mina Dremeldelar fungerar till den - slippapper, hållare till slippappren med kortare fäste (så var det problemet löst), har då alltså även massor med olika slipskivor om jag vill. Köpte en billig tillbehörslåda till Dremel för flertalet år sedan som bara ligger - men nu får jag lite mer användning för dom grejerna :)

Kan även nämna att jag kan nog inte slipa klorna på mina hundar med den högsta hastigheten, för då lär dom inte ha några klor kvar :nailbiting::D

I övrigt lätt och smidig och ligger bra i handen :)
Med kåpa
IMG_1957 by heffalklumpens, on Flickr

Utan kåpa
IMG_1958 by heffalklumpens, on Flickr

Hade jag fått önska en sak om Ostern, så är det en mellanhastighet. Det hade lätt kunnat gå att ha 3 hastigheter så den högsta är så enormt snabb.

Tack för recension @russinbulle ! :D

När jag haft ihjäl Furminatorn kan alltså Ostern fortfarande vara ett alternativ då. Jag får erkänna att med Monsters klor tänker jag knappt på vilken hastighet jag kör - dock påverkar hastigheten ljusstyrkan, så kan komma på att kolla ibland. Och jag har betat av flera sandpappersrullar vid det här laget... :cautious:

*suck*

hahaha - vilken pli @russinbulle har på @Monstermom !

Snart redo för elitlydnad? ;) :D:cool:

Tack för recension @russinbulle ! :D

När jag haft ihjäl Furminatorn kan alltså Ostern fortfarande vara ett alternativ då. Jag får erkänna att med Monsters klor tänker jag knappt på vilken hastighet jag kör - dock påverkar hastigheten ljusstyrkan, så kan komma på att kolla ibland. Och jag har betat av flera sandpappersrullar vid det här laget... :cautious:

Med tanke på att Furminatorn är något svagare i hastighet jämfört med Oster, så kör du helt klart med den snabbare hastigheten. Tror det skulle ta väldigt lång tid med den låga hastigheten med monsterklor :D Med den låga på den här så saktar ju farten om man trycker för hårt, men då är det en indikator att man ska lätta trycket lite:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka