kloka råd om hästköp

bananna

Trådstartare
Jag är i hästköpartagen! Eftersom det är min första häst har jag såklart en hel del frågor, så därför tänkte jag höra om ni med mer erfarenhet skulle kunna ge mig svar på några funderingar kring sjäva köpet.

- Är det jättedumt att köpa den första hästen man tittar på?
Jag var och tittade på en häst idag som verkar vara precis det jag söker :love: både utbildningsmässigt, ålder, prisklass och personlighet. Men han är också den första jag tittar på och man får ju alltid höra att man ska titta på massor av hästar innan man bestämmer sig. Jag har dock sållat ordentligt redan på annonsnivå, eftersom jag vet vad jag letar efter. Det är alltså inte fråga om att köpa första bästa häst.

- Brukar man komma tillbaks och provrida ytterligare en gång innan man bestämmer sig? T ex prova att rida ut på hästen om första visningen/provridningen skett i ridhus.

- Jag har nog ställt hundra frågor till ägaren, men det är säkert något jag missat. Har ni några tips på frågor man inte får glömma att ställa?

- Är prövomånad vanligt förekommande? Är det upp till köpare och säljare att komma överens om det eller finns det några regler kring detta?

- Hästen kommer att besiktigas på klinik om jag bestämmer mig för att köpa den. Bör man röntga och i så fall vilka delar? (Hästen i fråga är en 12-årig valack, skadefri.) Något annat att tänka på kring besiktning?

Jättetacksam för tips och råd!

Sv: kloka råd om hästköp

Jag är i hästköpartagen! Eftersom det är min första häst har jag såklart en hel del frågor, så därför tänkte jag höra om ni med mer erfarenhet skulle kunna ge mig svar på några funderingar kring sjäva köpet.

Jag var och tittade på en häst idag som verkar vara precis det jag söker :love: både utbildningsmässigt, ålder, prisklass och personlighet. Men han är också den första jag tittar på och man får ju alltid höra att man ska titta på massor av hästar innan man bestämmer sig. Jag har dock sållat ordentligt redan på annonsnivå, eftersom jag vet vad jag letar efter. Det är alltså inte fråga om att köpa första bästa häst.

- Brukar man komma tillbaks och provrida ytterligare en gång innan man bestämmer sig? T ex prova att rida ut på hästen om första visningen/provridningen skett i ridhus.

- Jag har nog ställt hundra frågor till ägaren, men det är säkert något jag missat. Har ni några tips på frågor man inte får glömma att ställa?

- Är prövomånad vanligt förekommande? Är det upp till köpare och säljare att komma överens om det eller finns det några regler kring detta?

- Hästen kommer att besiktigas på klinik om jag bestämmer mig för att köpa den. Bör man röntga och i så fall vilka delar? (Hästen i fråga är en 12-årig valack, skadefri.) Något annat att tänka på kring besiktning?

Jättetacksam för tips och råd!

* jag har inte köpt första hästen jag tittat på, å andra sidan har första hästen inte kännts rätt någon gång, men den här gången kollade jag bara på 3 och förra gången på 5.

*En viktig sak jag glömde den här gången, som ägaren påpekade för mig :o, var hur den var i trafiken...

*Prövomånad är någon som man antingen kommer överens om eller så bestämmer säljaren det helt enkelt. Har inte haft det på någon.

*om du ändå har den inne på klinik, passa på att ta en röntgen, det är väl benen du röntgar och inget annat vad jag vet...

Det finns ju inget "måste" att titta på många hästar. Det viktiga är att du funderat ordentligt på vilken typ av häst som passar dig. Sålla bort drömmarna och vara mera realistisk. VAD är det jag söker?
Om du känner att hästen du tittat på passar dig i temperament, utbildningsståndpunkt osv. så kanske det är rätt häst. Det ska kännas rätt i magen.
Prova hästen i så många situationer du kan komma på så får du en hygglig uppfattning om hur den är mentalt.
Lycka till med hästköpet!

jag hade tittat på flera hästar.

Jag hade provridit flera gånger.

Jag hade också beiktigat på klinik.

Jag köpte den första hästen jag provred (i och för sig min tredje häst) men visste precis vad jag ville ha och vägde ihop för och nackdelar (ingen häst är perfekt i allt). Det kändes helt rätt i magen så jag slog till. Har inte ångrat mig en sekund - vi passar ihop som hand i handske!

Jag tog min första egna efter första ridturen....Då jag egentligen provred åt en kompis....Och jag letade egentligen inte häst alls....Men det har jag aldrig ångrat....Han är hos mej ännu och jag säljer honom inte för all världens miljoner....:love:....Min andra var mer genomtänk....jag skulle ha en unghäst att utvecklas på....sen att det skulle bli min första häst halvsyster (yngre) som stod i samma stall va däremot inte medräknat....;) Hon var ju bara D-ponny första gången ja såg henne....:D

- Brukar man komma tillbaks och provrida ytterligare en gång innan man bestämmer sig?
Jag tycker absolut att man ska åka tillbaka och testa hästen under flera olika förhållanden....gärna se när hästägaren lastar, hanterar hästar i olika situationer m.m.

En fr¨ga som jag alltid ställer...."-Är det något du speciellt du tycker att jag borde veta om den häst hästen?"
Sen är det alltid frågorna kring, lastning, hatering, utrustning, utbildning, ja allt egentligen....skriv ner på ett papper....ta hjälp av kompisar m.m.

Det är nog lika vanligt förekommande som inte tror jag....jag hade ingen prövotid på mina, men skulle däremot vilja ha det om jag någon gång skulle sälja någon häst....

- Hästen kommer att besiktigas på klinik om jag bestämmer mig för att köpa den. Bör man röntga och i så fall vilka delar?
Mina är fullt röntage i alla 4 ben....men det är det enda dom är röntgade....Om man inte vet att hästen haft tidigare problem någonstans tycker jag att benen borde räcka....Men det är upp till var och en....

Jag köpte den andra hästen jag var och tittade på. jag såg inte på fler och det har jag aldrig ångrat. Men det är kanske inte fel att bara kolla på några till.

Jag åkte dit två eller tre gånger innan jag bestämde mig. Nu var det en unghäst så den var ej inriden. Men ta gärna med någon eller några du känner som kan hjäspa dig att avgöra om hästen passar dig. Jag har aldrig köpt en inriden häst till mig själv men om jag skulle göra det skulle jag alla gånger försöka att få testa den på så många olika sätt som möjligt. Sedan kan jag tänka mig att det beror på hur många som är intresserade av samma häst. Om jag var säljaren hade jag kanske tänkt annorlunda. Det vill ju till att köparen verkligen är intresserad om den personen ska få provrida flera gånger. Jag har heller aldrig sålt någon häst så jag vet inte hur det är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 418
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 723
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Görel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar