Kloka bukeföräldrar, hjälp mig

H

Hemliga mamman

Jag skriver under anonymt nick eftersom det finns folk här som vet vem jag är och jag vill inte "hänga ut" dottern så inför folk hon känner. Känner ändå att jag vill skriva ur mig och förhoppningsvis få lite tips/stöd från er underbart kloka människor.

Dottern på 16 år mår inte bra. Hon har varit så i snart två år. Jag trodde jag hade sett och hört "allt" men i går fick jag reda på att det inte alls var så.
Jag visste om att hon skär sig, att hon inte äter som hon borde och att hon festar alldeles för vilt, rymmer hemifrån... Två gånger har vi fått åka till akuten pga sånt hon gjort.
Vad jag fick veta igår var att hon dessutom byter (sex)partners som andra byter underkläder, att hon varit på rena knarkarfester och att hon gjort både det ena och det andra för at få sprit och knark.
Bup här är inte mycket att hänga i julgranen, de står lika handfallna som jag och säger att de inte vet vad de ska göra, hon går inte att prata med etc. Vi får ingen hjälp från något håll. Försöker ha någon vuxen med/i närheten av henne så ofta det går, men jag jobbar och är ensamstående. Ibland kan hennes utflyttade storebror eller mormor "rycka in" men det är inte alltid någon kan. Jag tror jag vet varför hon började må så här, men hon blir bara arg och menar att det inte alls är därför.

Finns här någon klok människa som har något förslag på var jag kan vända mig? Eller kanske något annat peppande, stärkande eller tipsande ord för det behöver jag/vi i massor.

Sv: Kloka bukeföräldrar, hjälp mig

Jag har inget bra råd att komma med alls, ville bara ge dig o din familj lite omtanke och styrka..

Det självdestruktiva beteendet ska du kontakta psykiatrin om och jävlar anamma slå näven i bordet för att ni ska få hjälp. Är hon 16 går hon under LVU om du vill ha hjälp av soc med detta, vet inte om LPT är aktuellt i detta fall. Hon beter sig självdestruktivt, är inte myndig och beter sig på ett sätt som till slut kan kosta henne livet.
Ta inte ett nej eller kanske till svar av psyk. alt. soc. De SKA hjälpa i sådana här situationer.
Du är hennes mamma och hon en revolterande tonåring, du är den sista hon lyssnar på.

Menar du vuxenpsyk då? Kan man vända sig dit även om hon är 16?
BUP har jag bråkat på i runt ett år utan framgång, jag antar att man inte kan vända sig till en annan kommuns BUP, kanske någon annan vet mer säkert?

Nu tycker jag att du ska försöka bråka så att hon får den hjälp hon behöver av samhället. Men om du har råd så kanske du kan söka hjälp till henne privat med.

Menar du vuxenpsyk då? Kan man vända sig dit även om hon är 16?
BUP har jag bråkat på i runt ett år utan framgång, jag antar att man inte kan vända sig till en annan kommuns BUP, kanske någon annan vet mer säkert?
BUP ligger väl under landstingens paraply och då borde du kunna välja vårdgivare på samma sätt som om det handlade om ett armbrott - säjer mig min magkänsla i alla fall...

Ska kolla upp det ordentligt det första jag gör på måndag. Här är de helt omöjliga iallafall och verkar inte veta varken det ena eller det andra. Annars kanske det måste bli läge för soc på något smidigt sätt för om dottern får reda på det blir det säkerligen nya rymningar och kanske värre saker också.

Min mor hade samma problem med bup. Min bror fick inte den hjälp han skulle ha när han va 13. Men min mor kan använda rätt groteska ord så de har fått fart under fötterna. Så nu får han hem en psykolog(stavning) 1 dag i veckan och besök till doktorn 1 gång i månaden. Han lider ioförsig av social fobi. Så stå på dig. Se om du kan prata med högsta chefen eller nått.

Vad skönt att det löst sig för din bror.
Jag ska göra ett till stort, rejält försök på måndag. Vet inte hur många gånger jag gjort det men jag vet inte vad annat jag kan göra. Man kan ju tycka att de som är professionella ska kunna göra något iallafal, trots att det kan vara som att prata med en vägg att prata med dottern.

Försök att undvika vuxenpsyk i allra möjligaste mån, som omyndig är det ingen höjdare, jag lovar.
Om hon både knarkar och dessutom har psykiska problem, så är det svårt att få hjälp, psykiatrik hänvisar till beroende, och beroende till psykiatrin. Beroende på hur mycket hon knarkar, handlar det om någon helg då och då, så tycker jag du bör kontakta psyk i första hand. Använder hon droger mer regelbundet, bör du få in henne på öppenvården med samtal och urinprov på beroendeC som alt 1. Som alt 2 bör du se till att hon avgiftas (finns inte alltför många avgiftningar i sverige dock, tom här i Sthlm har vi bara en) och sedan raka vägen in på behandling (avgiftning är ett krav för behandling). Gör hon inte behandlingen under ett SOL (frivilligt) så borde väl soc rimligen anse att ett LVU är på sin plats (som i vissa fall kan användas ända upp till 20 års ålder). När hon blivit ren och nykter är det sen dags att ta itu med dom psykiska problemen.

Ursäkta alla mina "bör" och "ska", de är väl inte sanna i alla situationer, och nu vet jag inte mer om eran situation mer än det som skrivits här, men av min erfarenhet så är detta vad som bör göras. Tyvärr kommer ju din dotter aldrig bli ordentligt ren förens hon vill det själv, men i den åldern påverkas åsikterna mycket av omgivningen, och håller människor i hennes närhet på att knarka, är riskerna mindre för att lägga av än tex under en behandling, där hon är omgiven av människor som vill bli rena och kämpar för att bli rena. Tyvärr blir det ju svårare och svårare att bli ren ju längre tiden går, och statistiken är väl inte direkt uppmuntrande, MEN jag tror def ni har goda chanser att lyckas, om du lyckas sparka soc och BUP riktigt ordentligt i deras arslen, för det är inte det lättaste.

Jag förstår att det är en frustrerande situation att befinna sig i, att det är svårt, nästintill omöjligt att nå fram till dottern, men fortsätt försöka, det är guld värt :bow:.

/PopcornPlayer - Nykter missbrukare med psykiska problem, vars föräldrar gav upp.

Vuxenpsyk bör undvikas som flera nämnt.
Som ameo nämnde så kan du prova söka dig utanför kommunen till en annan BUP.
Jag hoppas att du orkar du också så att du får styrka att fortsätta kämpa för din dotter.

Tack så jättemycket för tydliga råd! Vuxenpsyk håller vi oss borta från.
Problem med BUP är ju köerna, det tar oändligt lång tid att få komma dit och vad gör vi då under tiden vi väntar på "nya" BUP och eftersom det bara gått snabbare och snabbare utför den senaste tiden (allt det här med knarkandet började vad jag har förstått i december, då "bara" röka på på fest till nu betydligt tyngre grejer) så det känns verkligt akut och köer är inte vad vi behöver.

Ta kontakt med beroendecenter. Där finns både kuratorer och psykiatriker, även om de är inriktade på drogrelaterade problem, så är det någonting i väntan på att BUP ska lyckas hitta tummen i röven och kunna få ut den.
Om öppenvårdsmottagningen skulle hänvisa till något slags kösystem, ta kontakt med akutmottagningen. (Dock brukar beroendecenter inte ha någon kö mig veterligen och även öppenvårdsmottagningen brukar ha akuttider).

Lycka till, får hon hjälp med sina drogproblem redan på det här stadiet ser det ljust ut :)

Tack så mycket.
Jag upplever det som att alla problem växer samtidigt, så att få någon ordning på användandet av droger kanske får lite stopp på något annat också, och all förändring är i dagsläget positiv.
Just nu är vi glada att vi överlevde fredagkvällen.

Kan du ge henne ett ultimatum. Säg att slutar hon med drogerna så kanske du kan hjälpa henne med körkort eller nått sånt när hon blir 18. Min mamma tjöta på bup i 2 år innan det hände nått. Men hon gav aldrig upp. :) Lycka till

Kolla med
Kurator på skolan hon går på.
Ungdomsmottagningen brukar ha psykologer/kuratorer.
Parkera er på soc.

Troligtvis, min psykiatriker brukade säga det att så länge jag drogade var det ingen mening med terapin, den skulle aldrig hjälpa mig i alla fall.
Vad hände i fredags? :(

Vänd dig till socförvaltningen. Eller direkt till kommunens beroendeenhet.
Får du en bra handläggare på soc så brukar man vara snabb att sätta in stöd som kan bestå av en kombination av drogtester flera ggr/v (att utebli räknas som positivt test) och familjebehandling/annan öppenvård samt insatser för egen del för dottern riktad direkt mot missbruket/psykiatrisk problematik. Ofta försöker man att mobilisera alla krafter i nätverket och alla öppenvårdsinsatser innan man LVU:ar och söker en plats på institution eller jourfamiljehem. Men det beror ju som sagt på hur allvarligt man bedömer att stuationen är. Handläggaren och föräldrar gör den unga personen väl medveten om att "vi vuxna" inte tänker låta detta fortgå utan detta är insatserna som gäller nu och vad som kommer att ske om detta inte hjälper eller följs t ex att personen kommer att LVU:as.

Det är en mycket svår och förtvivlad situation ni är i och jag hoppas att ni får alla tänkbar hjälp som finns. I vissa kommuner får man ligga på väldigt hårt för att något ska hända, nätet av insatser kan också skilja sig mkt mellan kommuner.

Kort uppdatering när jag är hemma och ska försöka sova lite.
Helgen har varit rymningar, fyllor, (förmodligen) inget knark/"lätt" knark, bråk och så vidare.
I går morse hittade jag henne medvetslös. Det blev ambulans i ilfart till sjukhuset och nu är hon på IVA, men läget är inte livshotande (längre)
Imorgon blir hon förmodligen inlagd på barnpsyk. Något händer ju iallafall... Kanske det kan finnas en möjlighet att det ska gå åt rätt håll nu.

kan inte påstå att jag är ett uns avundsjuk på din situation just nu :crazy:
men jag skickar ett fång virtuell styrka i alla fall och hoppas att ni får den hjälp som behövs via barnpsyk

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 946
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 714
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 283
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar