Klo skada...

nice and happy

Trådstartare
Kom precis in med hunden efter promenad av han slicka på tassen så jag undersökte den & såg att han har skadat kloen.
Men vet inte om man behöver göra något åt den har spruckigt på vardera sida men sitter fast i klofästet & på pulpan. Den sitter hårt fast. Kan den klara sig så el tror ni en vet måste ta bort kloen?

Han har gjort likadant 2 ggr tidigare i sitt liv men då va det så allvarligt att vi åkte in till vet bägge gångerna då den första gången var hela pulpan oxå avbruten & andra gången så hade hela kloen särats ifrån pulpan så det va bara att dra bort kloen med en tång då.
Veterinärs tiden stängde vid 9 så jag kan inte ringa dit för bokning, el så får jag ringa in på deras mobil för bråskande fall.
Vad hade ni gjort?

Sv: Klo skada...

Den bör tas bort, själva klokapseln.

Det är dryga skador det där, så 'simpla' för ögat, man vet precis vad som ska/bör göras, men kan inte göra det själv.

Så, är klokapseln sprucken så pulpan är blottad (vilket det låter som den är iom att hunden är där och slickar) så är det bara bege sig till veterinären.

pulpan är inte blottad. Själva kloen sitter hårt oxå, men man ser dom där 2 sprickningarna på vardera sida...

Men hur är det sprucket då? Rakt igenom klokapseln, eller en spricka i ytan av klokapseln? Om du vickar på klokapseln och klämmer på den (klämmer ihop) reagerar hunden då?

Slickar hunden på klon?

Har haft så på en av mina hundar. Om klokapseln sitter kvar som den ska och det bara är en spricka så kan du använda vanligt giftfritt lim och limma över sprickan. Vår vet har själv rekommenderat att göra så, även nagellack funkar.

Ahha tack för tipset =)

Den är inte sprucekn tvärs igenom utan bara i yttre kloen. Klämde & vickade på den han reagerade knappt. (Stelna till en gång bara)
Han slicka när det hände lite men det är torr & fin nu & han bryr sig inte om den längre.

Då är det nog ingen fara på taket utan håll koll på den, och ev värme/svullnad/ömhet dvs tecken på inflammation/infektion =)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 682
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka