Klippta hundar

Fy fasen, det är ju det man är rädd för. Den "riktiga" pälsen kommer aldrig tillbaka heller då eller?

Det har blivit bättre, men är inte som den var förr. Och som sagt så är jag evigt tacksam över att jag aldrig har behövt raka hela hunden.

Som svar till övriga som svarat mig:
Självklart så kan det variera. Jag har dock aldrig i mitt aktiva hundliv (17 år nu) stött på en hund där pälsen inte har blivit tydligt sämre efter räkning/klippning. :) Jag har träffat allt från pom, terv, lh schäfer, lapphundar, schnauzrar osv.

Rubens päls är precis som innan om vi låter den växa och då har vi klippt honom var tredje månad i fem år nu.

Klippte ju ner min pudel/aussi här nyligen för första gången så jag har ju ingen aning om vad som växer ut
Men visst märker jag skillnad på honom med och utan päls värmemässigt.
Sen var det ju lite ur bekvämlighetsperspektiv också då han älskar att bada.
Visst torkar han väldigt fort, men att ha det badande pälsmonstret på båten i sommar? Nej tack
Men vi grät lite både jag och dottern när vi såg honom nedklippt första gången, har väl nu efter två veckor börjat att vänja oss... något :D

Men har man väl börjat klippa hunden så har man ju inget facit om pälsen blivit bättre/sämre :P

Gick loss med furminatorn på vov i går, jag har springer spaniel modell släthårig så har inga större bekymmer med spetspälsar även om hon fäller underull i stora tjok ändå. Hade jag nu haft hund med spetspäls hade jag nog försökt borsta ur underullen rejält en gång i veckan (eller så ofta det hade behövts). I min tankebana skulle det bara bli värre av att snagga hunden, med en massa korta underhullsstrån som fastnar överallt :cautious:

Har tänkt nu i snart 2år om jag ska raka min byracka. Förra året orkade hon inte gå långrundor (längre än 30min) på hela sommaren och låg mest och flämtade hela tiden. Men dessa få dagar det varit varmt i år så har hon varit likadant. Istället för att hon går framför och är hellycklig över att få gå långrunda, så får jag nästan dra med henne efter 10min, fast båda bäsisarna är med. Hon orkar vanligtvis gå 2-3 timmar utan att man får dra med henne, nu går det 10min i långsamt tempo innan hon vill gå tillbaka.
Så jag tänkte, om jag snor pappar rakapparat och ställer in så den inte tar helt in på skinnet så det är lite päls (ca ½-1cm) så skyddar det ju iallafall skinnet mot varmen. Då borde det väll bli bättre? Nu har hon mest "finpäls" med väldigt lite underull (knappt någon) men hon har lite mer ull vid halsen. Men det är ingen jättetjock päls, den räcker inte till vintern utan då krävs det täcke. Så det kanske inte gör jättestor skillnad men det kanske ändå är värt ett försök?
Hon är schäferkorsning, men vad tror ni, kortare päls?
jq2d8w.jpg

Men har man väl börjat klippa hunden så har man ju inget facit om pälsen blivit bättre/sämre :P

Det beror ju på åldern på hunden när man börjar klippa den. Min var 4-5 år när jag klippte första gången så jag har nåt att jämföra med.
Jag ser ju också att pälsen isolerar som den ska. Är vi ute när det snöar smälter inte snön på honom förrän vi går in. Regnar det är han inte blöt inpå skinnet. Han har ju helt annan kvalité på underullen och på ytterlagret av pälsen. På honom funkar det. Sen är han blandras och ställs inte ut så det kvittar ju. Han hinner bli fullpälsad till på vintern så han fryser inte,

Förlåt TS om jag kapar lite tråd här.
Hur vet man att hunden "lider" av värmen? Vad ska den visa för tecken så att det är så pass påverkad så att man klipper?

Jag funderar ju lite på att klippa min Eurasier, han blir väldigt flåsig och gräver gropar för att krypa ner i. Tycker att det är jobbigt att ta med honom i bilen tex trots A/C för jag är rädd att han ska bli för varm.
Svårt att svalka honom också då han lätt får fuktexem om man inte fönar, sätter strumpa på svansen och låter honom röra sig tills han är helt torr. Vilket är lite svårt då man inte vill tvinga honom att röra sig i värmen och inte heller lägga ner 2 h föning efter varje dopp.

Jag vill inte att han ska bli förpassad till huset och trädgården hela sommaren, jag vill ju att han ska kunna följa med på utflykter! :(

Har läst om en klippt eurasier tidigare, det är en kastrerad hane som fått jättetjock päls efter det. Han klipps inför sommaren och mår mkt bättre då! Här är en länk. Där kan du ju se hur han ser ut efter att pälsen vuxit ut igen också :)

Jag tror säkert pälsen skyddar mot solen, men knappast mot värmen. Min hund blir trött när det är varmt, men pigg när han får kyla sig i vatten (och orkar träna även i den värsta värmen korta stunder). Har klippt mina tidigare beardisar, och de har alla blivit piggare :) Och då har inte beardisen på när så tjocka pälsar som de ni beskriver.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 145
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna