Klippta hundar

Amk

Trådstartare
Vi har en finsk lapphund med rejäl päls, och vi har märkt att värmen påverkar henne mycket såhär års. Därför köptes en trimmer in, och nu är hon nedtrimmad till bara några mm. Många aktiva inom vår ras menar att detta är förskräckligt, då pälsen ska verka isolerande.

Själva tycker vi att hon är piggare och mindre värmepåverkad nu (till saken hör också att hon är nattsvart, så pälsen blev glödhet i solen), men kanske är det bara vi som inbillar oss. Vad har ni för teorier om detta med isolering eller inte? Jag tycker att det verkar ologiskt att dra på mig en dunjacka när det 30 grader varmt, och ser inte alls att den skulle göra mig svalare.

Hört samma sak, men klipper ner. Har också svart hund.
När det är såhär varmt hjälper ingen isolering för det är så apvarmt hela tiden och överallt. Däremot när det bara handlar om solgass men är svalt i skuggan då funkat päls isolerande.

Nedklippt är lättare att kyla med. Jag ser STOR skillnad på min nedklippt och med päls i sån här tryckande äckelvärme.

Vi klipper/rakar vår ena hund på sommaren, han har mycket päls och rejält med underull och är helt klart påverkad av värmen. Tycker det är en helt annan hund sedan vi började med det, mycket piggare och gladare och vill vara med utomhus på ett helt annat sätt, inte bara ligga i skuggan och flämta.

Lapphunden ska ha en päls som skyddar mot både kyla och värme. Själv har jag en tik som klarar värmen bättre än vad jag själv gör. Men så fäller hon verkligen totalt ur under sommaren, jag skojar inte när jag säger att hon ett år inte hade nån päls alls på magen. Så ska jag våga mig på en gissning så är det att "rätt" kvalitet förloras till viss del när det avlas på pälsmassa ala Keeshond och de andra tyska spetsarna. Tänker såhär för att min tik många gånger haft lika mycket päls som fullpälsad samtidigt som andra menar att deras med samma mängd päls är totalt urfälld...

Men, lider hunden av sin päls på något sätt tex att det blir för varmt, den får fuktexem eller att den tovar ihop sig alldeles för lätt så givetvis ska man göra det man kan för att hunden ska må som bäst. Om det innebär att raka en ras där det är i det närmaste helgerån att klippa i pälsen så får man ju göra det oavsett vad omgivningen tycker. :)

Vår papillonhane har en fruktansvärd tjock päls.
Har kört igenom honom med "underullskammen" (kommer absolut inte ihåg vad den heter!) och fick nästan en ihop ny papillon av all päls, men ändå har stackarn legat och flämtat här i värmen.
Vågar inte raka av alltihop men har rakat av under magen, följt ungefär revbenen och bakåt mellan bakbenen.
Får se om det räcker eller om jag är tvungen att ta mer.

Lapphunden ska ha en päls som skyddar mot både kyla och värme. Själv har jag en tik som klarar värmen bättre än vad jag själv gör. Men så fäller hon verkligen totalt ur under sommaren, jag skojar inte när jag säger att hon ett år inte hade nån päls alls på magen. Så ska jag våga mig på en gissning så är det att "rätt" kvalitet förloras till viss del när det avlas på pälsmassa ala Keeshond och de andra tyska spetsarna. Tänker såhär för att min tik många gånger haft lika mycket päls som fullpälsad samtidigt som andra menar att deras med samma mängd päls är totalt urfälld...

Men, lider hunden av sin päls på något sätt tex att det blir för varmt, den får fuktexem eller att den tovar ihop sig alldeles för lätt så givetvis ska man göra det man kan för att hunden ska må som bäst. Om det innebär att raka en ras där det är i det närmaste helgerån att klippa i pälsen så får man ju göra det oavsett vad omgivningen tycker. :)

Vår hund fäller ur ca en gång per år, och sist har jag för mig att hon började i typ september. Nu har hon en sanslöst tjock underull, och så långa kolsvarta hårstrån uppepå det. När vi har försökt ta på Frontline mot fästingar kan vi inte hitta hud i nacken, vilket ger en vink om hur tjock och tät pälsen är.... så då har vi alltid fått raka ur en fläck för att nå huden.

Min fäller också en gång per år och ofta i samband med löp/skendräktighet, löper hon i lagom tid på våren så tappar hon pälsen lagom nu :) Men så fäller hon kopiösa mängder också, vet inte hur många extra hundar jag borstar ur varje år + det som samlar sig längs väggarna som dammråttor. Jag har hört fler som haft problem med att nå ned med spot on preparat, ett ickeproblem på min hund men eftersom hon gillar att bada så använder jag ändå halsband för tillfället. Är ju smått omöjligt att hitta små fästingar bland all pälsen tyvärr.

Förlåt TS om jag kapar lite tråd här.
Hur vet man att hunden "lider" av värmen? Vad ska den visa för tecken så att det är så pass påverkad så att man klipper?

Jag funderar ju lite på att klippa min Eurasier, han blir väldigt flåsig och gräver gropar för att krypa ner i. Tycker att det är jobbigt att ta med honom i bilen tex trots A/C för jag är rädd att han ska bli för varm.
Svårt att svalka honom också då han lätt får fuktexem om man inte fönar, sätter strumpa på svansen och låter honom röra sig tills han är helt torr. Vilket är lite svårt då man inte vill tvinga honom att röra sig i värmen och inte heller lägga ner 2 h föning efter varje dopp.

Jag vill inte att han ska bli förpassad till huset och trädgården hela sommaren, jag vill ju att han ska kunna följa med på utflykter! :(

Hur vet man att hunden "lider" av värmen? Vad ska den visa för tecken så att det är så pass påverkad så att man klipper?

Jag funderar ju lite på att klippa min Eurasier, han blir väldigt flåsig och gräver gropar för att krypa ner i. Tycker att det är jobbigt att ta med honom i bilen tex trots A/C för jag är rädd att han ska bli för varm.
Svårt att svalka honom också då han lätt får fuktexem om man inte fönar, sätter strumpa på svansen och låter honom röra sig tills han är helt torr. Vilket är lite svårt då man inte vill tvinga honom att röra sig i värmen och inte heller lägga ner 2 h föning efter varje dopp.

Jag vill inte att han ska bli förpassad till huset och trädgården hela sommaren, jag vill ju att han ska kunna följa med på utflykter! :(

Prova att raka ner honom då detta år och se om du får någon skillnad? Pälsen växer ju ut igen.

Flera på mitt jobb med pälsiga hundar har rakat mer dom nu i veckan och alla tycker att de märker stor skillnad. Det är shelties, dvärgspetsar, schäferblandraser, lapphundar...

Ja, borde kanske prova. Men hur lång tid tar det för en päls att växa ut?
Han måste ju vara ordentligt påpälsad till vintern igen.

Vi har en finsk lapphund med rejäl päls, och vi har märkt att värmen påverkar henne mycket såhär års. Därför köptes en trimmer in, och nu är hon nedtrimmad till bara några mm. Många aktiva inom vår ras menar att detta är förskräckligt, då pälsen ska verka isolerande.

Själva tycker vi att hon är piggare och mindre värmepåverkad nu (till saken hör också att hon är nattsvart, så pälsen blev glödhet i solen), men kanske är det bara vi som inbillar oss. Vad har ni för teorier om detta med isolering eller inte? Jag tycker att det verkar ologiskt att dra på mig en dunjacka när det 30 grader varmt, och ser inte alls att den skulle göra mig svalare.

Min svarta hund med tjock päls rakades ner och jag fick höra en del kommentarer.
Men hellre en nerrakad aktiv hund än en orakad som får värmeslag.

För min del tänker jag att hunden måste kunna hänga med på vardagliga aktiviteter utan att verka slö eller påverkad negativt, och att den exempelvis ska kunna vila i lugn och ro utan att flämta konstant.

Intressant att höra olika tankar om detta, och här verkar det rymmas betydligt större spann av perspektiv än det gör i våra raskretsar. Där verkar många tycka att man ska ta det lugnt under de timmar när det är som varmast, men det är lite svårt (!) för oss att motionera vår hund ordentligt mellan 21-07.... därför ignorerar jag de tipsen, och tänker att svalare hund är gladare hund.

Jag har en blandras som har monsterpäls. Hans underull är inte av denna värld. Så honom rakar jag ner totalt varje sommar. Han gillar att bada också och det funkar liksom inte med den pälsen.
Han blir som en kalv på grönbete efter rakning. Han springer runt i trädgården och beter sig som en unghund (han är 11 år)
En del säger att man förstör pälskvalitén men jag har inte märkt det alls. Han är fullpälsad lagom till vintern och pälsen isolerar lika bra som innan. Snöar det ute smälter inte snön på honom utan lägger sig som ett täcke tills han kommer in.

Mina föräldrar har en amerikansk cockerspaniel som de också klipper ner ordentligt.

Min finske lapphund (född -97, avliden -09) hade en isolerande päls. Han tågade på i högt tempo året om och tryckte jag in handen under hans päls så var han inte varm under täckhåren, men kunde vara rejält varm ovanpå. Så ja, jag tror som Kibani att aveln har ställt till det en hel del på sista tiden med otroliga pälsmassor (som ju premieras i utställningsringen...).

Klipps pälsen så blir det mindre resistent mot smuts och väta efter ett par trimningar, den blir också "ulligare" och börjar ni så måste ni fortsätta. Ser ni inget problem med detta så kör på. :) Men själv blöder hjärtat lite varje gång jag har tvingats raka någon del av den lapske, för det som växer ut blir bara ullig skit. Han har ett parti på halsen som rakades för ett par år sen och jag är superglad att han inte har sådan päls över hela kroppen. Då hade han blivit väldigt kall så fort det regnar pga sugförmågan i ullpälsen.

Klipps pälsen så blir det mindre resistent mot smuts och väta efter ett par trimningar, den blir också "ulligare" och börjar ni så måste ni fortsätta. Ser ni inget problem med detta så kör på. :) Men själv blöder hjärtat lite varje gång jag har tvingats raka någon del av den lapske, för det som växer ut blir bara ullig skit. Han har ett parti på halsen som rakades för ett par år sen och jag är superglad att han inte har sådan päls över hela kroppen. Då hade han blivit väldigt kall så fort det regnar pga sugförmågan i ullpälsen.

Fy fasen, det är ju det man är rädd för. Den "riktiga" pälsen kommer aldrig tillbaka heller då eller?

Klipps pälsen så blir det mindre resistent mot smuts och väta efter ett par trimningar, den blir också "ulligare" och börjar ni så måste ni fortsätta. .

Fast så har det inte blivit på min hund. Hans päls isolerar lika bra på vintern, är tjock, slät och fin när den växer ut. Visst har han underull men det hade han innan också. Hans päls är av collie/långhårig schäfer kvalitet. Men kanske är olika beroende på ras.

Fast så har det inte blivit på min hund. Hans päls isolerar lika bra på vintern, är tjock, slät och fin när den växer ut. Visst har han underull men det hade han innan också. Hans päls är av collie/långhårig schäfer kvalitet. Men kanske är olika beroende på ras.

Jag har inte heller märkt någon skillnad på pälskvalitén på vår hund. Vi brukar klippa/raka två gånger per sommar och han har alltid fullt med päls igen långt innan vintern. Har inte märkt att den skulle isolera sämre heller. Men det är förmodligen väldigt individuellt och skiljer säkert mellan olika raser också (detta är en schäferblandras).

Jag tror att hur pälsen blir efter nedrakning är ganska olika beroende på vad man har för hund. Vi rakade vår gamling under sommaren, men han jagade utan problem i snön under vintern. Ingen förändring i mängden snöbollar osv som fastnade.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 744
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 840
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?