klippa (:.

Sv: klippa (:.

8 åringen får nog vänta till efter hennes vila i slutet på dec början på jan. Hon brukar inte behöva klippas före och behöver oftast bara klippas 1 gång per år om hon klipps i slutet av januari.

4 åringen har börjat sätta vinterpäls nu så hon kommer nog klippas i slutet på september mitten på oktober

Ni som helklipper hästarna, har ni små klippmaskiner runt ögon och i öron då?

På Mazarin kör jag med den stora klippmaskinen överallt, dvs. även när jag klipper halva huvudet. sedan har jag en liten hundtrimmer som är tyst och bra och som funkar perfa för finliret. dvs. under huvudet osv. På nypon får jag använda den lilla klippmaskinen när jag börjar närma mej huvudet och sen även när jag klipper halva huvudet.

Jag ska klippa båda mina hästar fast min unghäst kommmer jag nog få klippa ganska snart den andra hästen kan nog vänta tills slutet på oktober ifl..

Jag helklipper mina hästar överallt

Klippte min i söndags då hon såg ut som en mamutt redan.
Helklipper, men lämnar ben, huvud och lapp på ryggen.

Förra året klippte jag första gången i Oktober och typ 3 ggr till efter det, hon blir inte så långhårig om man täckar ordentligt. jag helklipper allt, har stor maskin till det mesta men jag har även en liten o "finputsar med" e så bra för den e sladdlös o ibland ser man ju dagen efter vart man glömt. men på sommaren har hon så kort päls så det finns inget att raka av...

Ponnysarna klippte vi den första redan i Aug. då hade dom börjat sätta vinterpäls igen *suck* nu denna o förra veckan har typ klippt alla.

*KL*
vet inte riktigt om jag ska helklippa eller lämna över korset
är det någon risk att hästen får korsfölamning om man har täcke på??:crazy:

Nä. Helklippt du och täcka på. Har du häst i arbete funkar det ju bara bättre.

Jag ska nog helklippa honom . fast spara huvudet då han tycker det är obehagligt ... ja funderar på å spara något kul på rumpan men vet inte vad . någon som har en idè ? Han är valack så inget hjärta ... ska nog klippa hpnom ungefär när snön kommer ...

jag ska klippa min häst snart, men vet inte hur. Nån som har någpt bra tips på olika klippningar?

ska klippa min om typ en vecka =) han har inte hunnit få nån päls men det e iaf snyggast med klippta hästar ;)

vilken bokstav börjar hans namn på??
jag ska spara ett L för Lizzy:idea::love:

För mig blir det inte så stor skillnad... det går ju ofta att ställa in längden man vill att maskinen ska klippa? :confused:

Klipper mina ca 5-6 ggr per vinter, valacken har jag hunnit klippa en gang redan. Klipper ljumske till manke och framat under vintern, sedan helklipps de framat varkanten (de gar pa losdrift vintertid)

Sorbe. Jag anvander bade stor och liten maskin till huvudet pa mina hastar. Den lilla for att komma at lattare kring ogonen och till stoets oron.

Senast ändrad:

Ska klippa 4 åringen i år hon kommer helklippas men spara en "sadelpad" och klipper bara bakom sidostyckena på huvet

min ska halv-klippas. rädd om lilla ryggen så jag vågar inte ta allt.
hon svettas mest på halsen och under magen och på bakbenen så...
det är ju dock bra mycket snyggare att helklippa.
får se hur det går i år, hästen har varit helklippt i hela sitt liv, men förra året hoppa hon rätt på sladden så jordfelsbrytaren gick å sen blev det svart i hela stallet :D + att maskinen inte funkade längre = hästen såg inte klok ut.

ingen som har snygga bilder på halvklippta hästar? hatar när man klipper rakt av å sen som ett "U" vid virveln.. vill ha lite "former"...

får man tönta sig på klippningen fast man inte har ponny :angel:

Idag klippte jag Mazarin. tänkte ju vänta till oktober, men hon började se lite smålurvig ut så då rök pälsen. Nypon väntar jag dock med att klippa tills hon har satt klart all sin vinterpäls, då jag vill att hennes svarta vinterprickar ska få komma fram ordentligt :love:

skulle klippa nu om de inte vore för att han är så jäkla rädd för maskinen:angel: för året kom inte klipp tanten närmare än 3m, sen fick hon hoppa undan då ponnyjäkeln försökte sparka henne:devil:livrädd för maskinen men ser ut som en stor hårboll redan nu:crazy: men ska testa i år igen.. får väl droga honom om de inte funkar:devil: haha

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En OS-medalj kan firas på många olika sätt, det visas i de här klippen på de tre individuella medaljörerna från hoppningen.
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Ser att det finns folk som kan klippa sitt hår själva? Hur lyckas man klippa i nacken? Luggen går ju, men resten? Uppriktigt nyfiken.
2
Svar
25
· Visningar
1 485
Senast: corzette
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En stärkande gymnastikövning som även tränar upp hästens smidighet i hoppningen. Det är vad Peder Fredricson delar med sig av i detta klipp.
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka