Klippa nu!?

L

lul

Ja det är frågan!?
Min ponny som tävlas i körning, är oerhört känslig för värme. Direkt det blir varmt ute är han som förbytt -seg och vill inte alls (försöker självklart träna då det är svalt, men svårt om det är tävling o sol ..). Han har ju sommarpäls men dock så är det rätt tät. Kan man klippa nu? Har ni några andra tips på att få hästen att "tåla" värme bättre? Klipper ni på sommaren? Förstörs pälssättnigen till hösten eller nått!?

Ja många frågor blir det -man vill ju att han ska må bra i alla lägen :)

Sv: Klippa nu!?

Borde väl gå att klippa nu. Det enda som händer är väl att det växer ut igen, eller?
Flätar du upp manen när du kör? det kan ju hjälpa lite iaf. :)

Vår B-ponny klipps var 6:e vecka året runt, hon får vattenexem när hon blir svettig. Även när hon blir svettig så är det lättare att få pälsen torr när den är klippt.

Så jaa, det borde väl gå att klippa nu?

men hur går det med insekter och sånt? blir de mer känsliga för sådanna bett?
sedan känns det lite trist när han äntligen fått sin fina fuxfärg så ska den klippas bort igen -han är klippt under höst/vinter också .. vilket innebär råttfärgad häst :angel:

Hon får gå med flugtäcke och en massa flugmedel så fungerar det. ;) Det var ett redigt jobb att hitta ett flugmedel som fungerade, hon reagerade på allt nästan. Det har blivit bättre med åren, och nu tänkte vi låta bli att klippa medan hon ska gå på bete och se om det fungerar, men börja klippa igen så fort hon sätts i träning. Tävlingsindivid till ponny, skulle inte alls må bra utan det.

hm ..inte så tjusigt kanske i dressyren o komma med en neddränkt häst!?

aha .. får väl se hur han reagerar på det om han nu klipps. är rädd för att han ska bli alltför besvärad av myggor och broms -mycket sånt i år :(

jag tycker du ska klippa. skit i om hästen blir rått färgad. synd om hästen ska må dåligt av att den har för lång päls.
om jag var du skulle jag ha klippt.

Lånar knapp

Sorry att jag snor din tråd ...

Jag måste nog också klippa min ponny... tror ni att ponnyn kan gå naken när det är som varmast, det borde ju gå lr hur? Om man har flugmedel och ett regn täcke när det är som kallast ? Ponnyn är ganska okänslig mot flugor och mygg och har inga probelm med ögon eller sår nu (har endast flyvel?*stavning* på just nu + en gnutta lavenderolja innan utgång )

Hoppas på svar ;)

-Stella- skrev:
Lånar knapp

Sorry att jag snor din tråd ...

Jag måste nog också klippa min ponny... tror ni att ponnyn kan gå naken när det är som varmast, det borde ju gå lr hur? Om man har flugmedel och ett regn täcke när det är som kallast ? Ponnyn är ganska okänslig mot flugor och mygg och har inga probelm med ögon eller sår nu (har endast flyvel?*stavning* på just nu + en gnutta lavenderolja innan utgång )

Hoppas på svar ;)

Lägger till att det jag menar med sår är broms bett eller dylik. ;) :smirk:

klippa!! jag har min gammling klippt på våren och sommaren, pga han kliar sån annars. men tänk på att det kan behövas täcke, både mot regn och insekter!!

det är ju livsfarligt, är det riktigt varmt ute "kokar"hästen om den har en massa kallt vatten på sig!

hm .. tack för alla era svar och tips och varningar.

Det blir nog till att klippa tror jag allt. Men vi väntar tills om två veckor -han ska få gå o ta det lugnt ett tag nu (jag ska till grekland :banana: ), Då blir det till att ta upp träningen lite seriösare igen.
Ska hålla ett extra öga på att han inte blir alltför irriterad av myggen. har ni några tips på bra "hudvänliga" insektsmedel?

Att solen kan ställa till problem tänkte jag inte på, tack för det martha! ytterligare en sak att tänka på. kanske det blir ett eksemtäcke om det vill sig illa ...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Stergo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Kropp & Själ Måste bara få skriva av mig här och få lite råd över min situation. Jag har pluggat 2 terminer snart på universitetet, det har varit en...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix