Klippa nu, är det för sent?

C

chaarliaejh

Pga. olika anledningar har min häst inte blivit klippt, i början skulle vi inte ens det, men nu har han fått 5 cm lång och TJOCK päls, och svettas av att bara skrittas. Och han blir aldrig riktigt torr heller.

Sen skulle han bli klippt i början av januari, men det kom olika saker i vägen igen. Och helst ska man ju inte göra det såhär sent, men jag vill ju inte rida honom när jag aldrig får honom helt torr, och han kan inte stå inne och torka hela dagarna heller.

Vad tycker ni, är det alldeles för sent att göra det nu?
Isåfall ska vi förmodligen klippa honom nu i veckan, annars vet jag inte hur jag ska göra.

Ursäkta om det redan finns en liknande tråd, jag kan inte använda sökfunktionen på den här datan.
Vet ni någon får ni gärna skriva den så läser jag där istället. :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klippa nu, är det för sent?

Jag hade nog klippt.. Och då så snart som möjligt.

Risken ä'r väl dock att sommarpälsen inte blir så bra som den borde och att han i värsta fall kräver täcke vissa dagar i sommar. Eller så går det hur bra som helst. Har han börjat fälla ännu?

Det är därför jag tvekar. Hoppas på att det blir om någon dag bara isåfall.

Han har oftast flug/eksemtäcke på sig, och dom kommer förmodligen sätta på honom regntäcke om det regnar mycket och inte är varmt på betet.

Får bort rätt mycket päls om jag försöker, men han har så otroligt mycket, han är värre än hästarna som har gått otäckade dygnet runt här i närheten. :crazy: Han har väl börjat fälla lite iaf, men inget mer än vanligt. Han brukar tappa såhär mycket året runt, så det är inte så mycket mer än vanligt, förutom på vissa ställen.

Jag klippte så sent som i mars (dvs när hästen fällde) förra året o det syntes inte nån skillnad på sommarpälsen. Har man hästar med rejäl päls så tror jag inte det har någon betydelse när man klipper. Själv klippte jag nu för knappt en månad sedan, o kommer o klippa igen under våren.

Tänk bara på att det är som kallast nu, på med ordentligt med täcken så pållen inte fryser. Om du nu halv/helklipper o behöver täcken. Min är bara halsklippt nu o har bara täcke om det är riktigt riktigt ruskväder.

Ja, jag har bestämt att jag klipper honom ändå. :)
Känns bäst mot han, för han blir inte ens torr när man går med honom länge, eller torkar honom efter.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 177
Senast: Lillefrun
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar