Klippa min Haflinger på lösdrift?

HafiMinella

Trådstartare
Mitt haflingersto går fortfarande ute dygnet runt och sålänge jag orkar slafsa runt i den skånska vinterleran så ska hon få fortsätta med det. Hon går med fleeceregntäcke alt. fleece+regntäcke. Hon har nu satt en ordentlig päls som blir plaskblöt av svett när hon går ordentligt, vilket hon gör 4-5 dagar i veckan.

Jag vill inte att hon ska bli sjuk för att jag sätter ut henne blöt och det är inte alltid man har de timmarna efteråt att låta henne torka i stallet. Funderar nu på att klippa henne.

Hur hade ni föreslagit att jag klipper henne så att hon klarar av nattkylan, räcker det då att jag sätter på ett vintertäcke med hals? Eller är det bättre att bara klippa halsen? Men hon svettas verkligen överallt förutom på halsen, både på rygg, mage och rumpa...

Sv: Klippa min Haflinger på lösdrift?

Klipp bog och hals, med en sådan klippning behöver du inte ens täcka.

Men om resten av kroppen då som inte är klippt är genomsvettig, kan jag ändå lägga på det vanliga täcket i det läget och släppa ut...?

Självklart kan du det, men oftast klarar de sig bra från att svettas på andra delar när du öppnar halsen och bogen. Men detta sätt erbjuder en hygienisk klippning utan att behöva täcka i andra fall än efter ridning om behovet finns.

Men om jag klipper hals och bog, kan hon då gå på lösdrift utan halstäcke?

Bedömningsfråga! Är hon inte lättfrusen så borde hon kunna gå utan hals. Många ridskolehästar ser man ju klippta hals+bog och de går ju utan täcke och är välmående.

Jag spårklipper nästan alla mina hästar och det är ytterst sällan jag behöver täcka dem. Halstäcke har endast en borreliasjuk häst behövt annars så har jag tunna fodrade täcken vid ihållande regn eller blåst.

Men om jag klipper hals och bog, kan hon då gå på lösdrift utan halstäcke?

Halsen har ingen värmeavgång, så ja det funkar. Det är inte ren kyla som är värst, utan blöt nederbörd i kombination men minusgrader.

Min valack är klippt enligt bilderna nedan. Han blev tidigare plaskvåt överallt utom på korset när jag red honom. Igår när vi jobbade ett ganska tufft dressyrpass var han inte svettig överhuvudtaget, dvs de klippta fälten gör att han svettas mindre på resten av kroppen. :laugh:

Han går ute dygnet runt, året runt. Har regntäcke vid nederbörd, men jag tänker inte lägga på något vintertäcke förrän det kryper ned runt 10-15 minusgrader.

121028_004_508d70d4e087c33776cc848f.jpg

121028_005_508d71099606ee1a30c761d6.jpg

När man klipper buken så ökar värmeavgången, då kan det krävas täckning.

Aha har jag aldrig märkt. Som sagt jag spårklipper och täckar bara vid regn/blötsnö eller kraftig blåst.

Värmeavgivningen från halsen är mindre än från hästens övriga kropp, därför är halskragar helt onödiga. Det stämmer inte att värmeavgången ökar om man klipper buken. Hästen underhudsfett är bra mycket viktigare än pälsen som isolering mot kyla. Dessutom är inte kyla den största boven, utan regn, stark blåst och snö.

Täcke är inte det viktigaste vare sig de är klippta eller inte, utan fodret är viktigare. Men givetvis kanske man inte kan ge hur mycket grovfoder som helst, särkillt inte med tanke på att det behövs ca 15 kg extra grovfoder till en häst då det blåser 10 m/sek. Man behöver INTE ett supertjock täcke till en häst, den viktigaste faktorn då det gäller täcken är att den inte släpper in väta.

Hobbyhästar som tränas lätt, kan behöva täcke ute i hagen OM man inte höjer grovfodergivan när vädret är kasst. Tävlingshästar och hästar som går hårt, dom klarar kylan mycket bättre än hobbyhästen då de oftast får energirikare foder. Värre är det för växande hästar och konvalecenter. Där behövs täcke redan under 10 + pga deras låga energiintag.

Eftersom han inte svettades så mycket på magen och ofta sover ute på marken. Klippte bara det jag måste och det blev perfekt! :laugh:

Att klippningen framhäver hans redan grova bål bryr vi oss inte om. ;)

Det många verkar missa är att hästen om den befinner sig nära den ort som anges alltså går på den skånska slätten, det är inget man gör klippt och otäckad det är inget annat än djurplågeri. Pisseregn på tvären vinden och den råa kylan är inget en häst själv klarar att hålla värmen i tom med pälsen kvar. Skulle inte ens drömma om att släppa ut ens en oklippt häst utan täcke i det väder vi har haft sista tiden.

Jag hade för det första köpt ett utetäcke som inte är fleecefodrat, jag tycker inte att fleece är bra som foder. Pälsen kan inte resa sig alls, de får skav och det bildas inget luftutrymme under täcket. Så jag hade investerat i ett schysst halvhalstäcke, 100-200 gram och sedan spårklippt.

Jag, som också bor i Skåne, har klippt mina hästar på olika vis och haft dem på lösdrift med bra täcken utan att få frusna hästar.

Värmeavgivningen från halsen är mindre än från hästens övriga kropp, därför är halskragar helt onödiga.

Har du överhuvudtaget någon egen erfarenhet av häst med och utan halskrage efter en heldag av regn och blåst ? Skulle inte tro att du har det iom din skrivna mening, för det är en enorm skillnad hur hästarna fryser eller inte om de har halskrage. Med halskrage går de i lugn och ro och betar trots att regnet står som spö i backen utan står de och försöker kura ihop sig med sänkt hals. Det är verkligen som natt och dag om de är heltäckade även med hals när det är skitväder. Har man hals på täckena så kan man faktiskt ha betydligt tunnare täcke än vad hästen hade behövt för att hålla värmen utan halsen, så tvärtom upplever jag en enorm skillnad med och utan halstäcken och det gäller inte enstaka hästar utan samtliga har jag sett skillnaden på genom åren. 100-150 gr täcken med helhals är helt klart det allra mest gångbara täcket i den skånska vintern.

Jag spårklipper för att undvika problem. Med spårklippning svettas hästen minimalt och om hon svettas så torkar hon innan jag hinner sitta av. Jag vill också kunna ha hästarna ute utan täcken. Suverän lösning tycker jag. Man slipper svettningsproblemet och hästarna kan ändå gå ute och reglera sin temperatur själva.

Jag har alltid klippt lurvisarna undersida hals och upp en bit på sidan, noga att klippa upp under "hakan", då svalkas de av otroligt bra faktiskt. Brukar också klippa fram på bogen om in mellan frambenen lite.
Är de svettgrisar kan man köra lite tvärs över bogen strax ovanför frambenet, även en liten böj i ljumsken om det behövs.
Då klarar de sig ändå utan täcke på lösdrift.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 435
Senast: Stergo
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 178
Hästvård Har äntligen fått ut min häst på lösdrift vilket både han och jag trivs jättebra med :) Vid ridning svettas han mycket på hals, bringa...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 367
Senast: bigganl
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 798
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka