Klippa manen

vinkelina

Trådstartare
funerar fram och tillbaka om jag skall klippa manen eller inte på hästen. Är en ras där det är ok med lång man, men hennes är mest risig, 4-5 olika längder och "stripig" är inte frågan om att klippa em cm eller två, utan snarare 20-30cm (då blir de kanske 15 cm kvar)

Men hur snabbt växer en man? Vågar jag....

Den växer ganska snabbt. Rakade ner en bit av min hästs mat helt o hållet pga skav i vintras, i början av december. Nu är den så pass lång att den nästan ligger ner igen, så ca 10 cm iallafall.

Jag som vill att mina ska ha kort man tycker att den växer alldeles för fort :)
Jag ,måste klippa den minst varannan månad för att den ska fortsätta se snygg ut.

Jag brukar kamma över den på fel sida och klippa, då ser den lagom ojämn ut när den kammas på rätt sida.

Det beror på, manen växer ut ja. Kanske istället för att klippa så kan rycka vara ett alternativ?

Har aldrig vågat mig på att rycka man (känns som att de inte skulle vara skönt för hästen) men får man den kortare då, i mitt huvud är de som att tunna ut den

Har aldrig vågat mig på att rycka man (känns som att de inte skulle vara skönt för hästen) men får man den kortare då, i mitt huvud är de som att tunna ut den
Jag har förstått att det går att göra både ock, de både tunnar ut och gör den kortare. Klippa tycker jag är svårt att få till det bra så det ser snyggt ut. Klipper förvisso min egen hästs man men... snyggt vet jag väl inte... :o

Gissar att hon förra sommaren kliat vissa partier i manen (ägde henne inte då) , då den ställvis är bara 10 cm lång, vilket ser dumt ut då resten är runt 50 cm

funerar fram och tillbaka om jag skall klippa manen eller inte på hästen. Är en ras där det är ok med lång man, men hennes är mest risig, 4-5 olika längder och "stripig" är inte frågan om att klippa em cm eller två, utan snarare 20-30cm (då blir de kanske 15 cm kvar)

Men hur snabbt växer en man? Vågar jag....
Klipp den, det växer fort. Sen så ser det ändå inte särskilt vackert ut med en lång och risig ojämn man, då tycker jag iallafall det är snyggare med en kortare och tjockare lite jämnare man.

Tänkt till lite på varför hästen om den gjorde det kliade av manen så du snabbt kan förebygga kliandet i år.

Klipp, klipp, klipp! :)
Är inte snyggt med lång, risig man. Okej om det är någon enstaka slinga som är lite sliten, men är det mer genomgående är det bättre att klippa. Och ja, det växer ut fort! ;)

Nej nej! Inte klippa en så lång man! Risken är ganska stor att hon kommer fortsätta klia sig på vissa ställen och att du aldrig får en hellång böljande man. Räkna med att en man växer 10-15 cm på ett år, mer om du har tur, vill du klippa då?

Klipp den, det växer fort. Sen så ser det ändå inte särskilt vackert ut med en lång och risig ojämn man, då tycker jag iallafall det är snyggare med en kortare och tjockare lite jämnare man.

Tänkt till lite på varför hästen om den gjorde det kliade av manen så du snabbt kan förebygga kliandet i år.

Gissar att de varit pga knott hon kliat sig (ganska vanligt bland finska hästar att de har någon form av knottallergi)

Så, tänkte ladda upp med täcke och en specialolja som i alla fall hjälpte åt förra hästen

Nej nej! Inte klippa en så lång man! Risken är ganska stor att hon kommer fortsätta klia sig på vissa ställen och att du aldrig får en hellång böljande man. Räkna med att en man växer 10-15 cm på ett år, mer om du har tur, vill du klippa då?
10-15cm på ett år? Det var väldigt långsamt, kanske min häst hade extremt snabbväxande man och svans men jag klppte min hästs man ca en handlängd nångång i månaden. Vad kan en handlängd vara kanske drygt runt 8-9cm. Detsamma med svansen, jag klippte och sen kändes det som om han nästan gick på sin svans en vecka senare.

Detsamma med min foderhäst för länge länge sen, hennes man växte också snabbt.

Sen så kan man alltid förhindra kliande om man börjar i tid på våren att förebygga. Om inte hästen är extrem då när det gäller allergier och eksem osv.

Mina hästars manar har aldrig växt så långsamt som 10-15 cm på ett år. Min uppfattning är att de växer minst dubbelt så mycket.

Att mina har korta manar är för att undvika kliande, de har tjock man och kliar gärna bort pälsen på halsen under manen om det blir för varmt. Med kort man är både manen och pälsen på halsen hela :)

Jag har inga ston. Men på valacker kan det mycket väl bli så att manen aldrig växer ut till sin fulla längd igen om man klipper den.
Ja den växer ut men blir valackkort istället för hingstlång så att säga. Det var ganska surt när jag upptäckte det.

Men om du inte gillar manen och det är ok i rasen så klipp.

Mitt sto växer både man och svans väldigt långsamt. Vi försöker spara ut svansen och pannluggen, går sådär.
Har blivit bättre i alla fall, men det tar tid. Vet inte om det är olika för olika individer kanske?

10-15cm på ett år? Det var väldigt långsamt, kanske min häst hade extremt snabbväxande man och svans men jag klppte min hästs man ca en handlängd nångång i månaden. Vad kan en handlängd vara kanske drygt runt 8-9cm. Detsamma med svansen, jag klippte och sen kändes det som om han nästan gick på sin svans en vecka senare.

Detsamma med min foderhäst för länge länge sen, hennes man växte också snabbt.

Sen så kan man alltid förhindra kliande om man börjar i tid på våren att förebygga. Om inte hästen är extrem då när det gäller allergier och eksem osv.

Så du menar att man och svans växte över en meter per år? Det tror jag inte på. Om du verkligen klippte bort en meter man och svans/år så undrar jag vad hästarna fick att äta. Du skulle bli superrik av att sälja den formulan.

Min fjording klippte jag ca 2-3 cm varannan månad, då höll manen samma längd. Min ena häst fick svansen avklippt vid hasen av ett pucko, det tog över ett år innan de 20 cm var tillbaka.

Hästarna, ett 40 tal på den ridskolan jag jobbade på klipptes en gång per kvartal. Då brukade de i snitt klippas 3-4 cm. Visst finns det de med bättre och sämre tillväxt men en meter?

Visst kliande är helt naturligt för hästarna precis som för alla andra däggdjur och det kan man inte ta bort. Att de kliar varandra tycker jag inte heller man ska försöka få bort. Det är en stor del i deras sociala liv. Att de ska skyddas mot insekter och dylikt är självklart.

Så du menar att man och svans växte över en meter per år? Det tror jag inte på. Om du verkligen klippte bort en meter man och svans/år så undrar jag vad hästarna fick att äta. Du skulle bli superrik av att sälja den formulan.

Min fjording klippte jag ca 2-3 cm varannan månad, då höll manen samma längd. Min ena häst fick svansen avklippt vid hasen av ett pucko, det tog över ett år innan de 20 cm var tillbaka.

Hästarna, ett 40 tal på den ridskolan jag jobbade på klipptes en gång per kvartal. Då brukade de i snitt klippas 3-4 cm. Visst finns det de med bättre och sämre tillväxt men en meter?

Visst kliande är helt naturligt för hästarna precis som för alla andra däggdjur och det kan man inte ta bort. Att de kliar varandra tycker jag inte heller man ska försöka få bort. Det är en stor del i deras sociala liv. Att de ska skyddas mot insekter och dylikt är självklart.
Jag skojar faktiskt inte. Jag klippte hans man ofta. Dock så är det ju så med hästar precis som det är med människor att hästars man växer till en viss punkt verkar det som och sedan stannar det där, anledningarna är säkert många. Jag tex kan inte få långt hår hur mycket jag än sparar ut det. Jag klipper verkligen aldrig mitt hår, nångång per år så toppar jag det nån cm för att jag måste jämna till det typ men det går aldrig nästan längre än till strax förbi axlarna hur lite jag än rör håret. Dock om jag klipper upp det så växer det snabbt ut ner till axlarna. Är säkerligen så med hästar också, att manen växer snabbt till en viss punkt. Jag testade aldrig att spara ut min hästs man då han inte passade i längre man.

Men och andra sidan så mådde min häst bra, ingen stress, stod i hagar med en väl fungerande flock, trivdes med livet och kanske därför också så gynnades man och svans.

Min häst har alltid kliat andra hästar och blivit kliad men dom kliar ju inte av manen om det inte är pga någon slags allergi eller liknande. Oftast inte iallafall.

Så jag står klart fast vid att manar på hästar växer snabbt, dom flesta jag sett iallafall. Har aldrig faktiskt träffat på någon med problemet att manen eller svansen växer för långsamt. Snarare tvärtom, folk klagar ofta på tycker jag att dom får klippa dom ofta.

Jag skojar faktiskt inte. Jag klippte hans man ofta. Dock så är det ju så med hästar precis som det är med människor att hästars man växer till en viss punkt verkar det som och sedan stannar det där, anledningarna är säkert många. Jag tex kan inte få långt hår hur mycket jag än sparar ut det. Jag klipper verkligen aldrig mitt hår, nångång per år så toppar jag det nån cm för att jag måste jämna till det typ men det går aldrig nästan längre än till strax förbi axlarna hur lite jag än rör håret. Dock om jag klipper upp det så växer det snabbt ut ner till axlarna. Är säkerligen så med hästar också, att manen växer snabbt till en viss punkt. Jag testade aldrig att spara ut min hästs man då han inte passade i längre man.

Men och andra sidan så mådde min häst bra, ingen stress, stod i hagar med en väl fungerande flock, trivdes med livet och kanske därför också så gynnades man och svans.

Min häst har alltid kliat andra hästar och blivit kliad men dom kliar ju inte av manen om det inte är pga någon slags allergi eller liknande. Oftast inte iallafall.

Så jag står klart fast vid att manar på hästar växer snabbt, dom flesta jag sett iallafall. Har aldrig faktiskt träffat på någon med problemet att manen eller svansen växer för långsamt. Snarare tvärtom, folk klagar ofta på tycker jag att dom får klippa dom ofta.

Jodå, det är vanligt att vissa partier av manen klias bort av andra hästar. Inte hela manen givetvis men som sagt, vissa partier.

Jodå, det är vanligt att vissa partier av manen klias bort av andra hästar. Inte hela manen givetvis men som sagt, vissa partier.
Nopp, hände inte min häst nånting trots att han stod med andra i flock under många år. Den enda hästen vars man kliades av i våran hage var exemhästen som kliade av manen på träden. Dom hästar jag sett fått manen avkliad har kliat av den själv.

Sen lossnar säkerligen ett och annat tagel men inte något som är märkbart, är såpass lite.

Så skulle inte säga att det är vanligt att hästar kliar av varandra manarna, då hade ju var och varannan häst vart ful och ojämn i manen hela tiden nästan.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 727
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 996
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve