Jag skojar faktiskt inte. Jag klippte hans man ofta. Dock så är det ju så med hästar precis som det är med människor att hästars man växer till en viss punkt verkar det som och sedan stannar det där, anledningarna är säkert många. Jag tex kan inte få långt hår hur mycket jag än sparar ut det. Jag klipper verkligen aldrig mitt hår, nångång per år så toppar jag det nån cm för att jag måste jämna till det typ men det går aldrig nästan längre än till strax förbi axlarna hur lite jag än rör håret. Dock om jag klipper upp det så växer det snabbt ut ner till axlarna. Är säkerligen så med hästar också, att manen växer snabbt till en viss punkt. Jag testade aldrig att spara ut min hästs man då han inte passade i längre man.
Men och andra sidan så mådde min häst bra, ingen stress, stod i hagar med en väl fungerande flock, trivdes med livet och kanske därför också så gynnades man och svans.
Min häst har alltid kliat andra hästar och blivit kliad men dom kliar ju inte av manen om det inte är pga någon slags allergi eller liknande. Oftast inte iallafall.
Så jag står klart fast vid att manar på hästar växer snabbt, dom flesta jag sett iallafall. Har aldrig faktiskt träffat på någon med problemet att manen eller svansen växer för långsamt. Snarare tvärtom, folk klagar ofta på tycker jag att dom får klippa dom ofta.