Klippa känselhåren?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kaweria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 5 616
Sv: Klippa känselhåren?

Jag kan tänka mig att raka bort mulhåren om jag skulle få lust inför ngn större tävling, ser det inte direkt som djurpågeri, dom har ingen superviktig funktion och växer ju ut igen.

Jag har hört talas om hästar som faktiskt inte vågar äta och dricka när de har fått känselhåren bortrakade. Så jo, de har visst en superviktig funktion.

Det finns alltid undantag. Min häst hade kortklippta känselhår hos en tidigare ägare, han mådde toppen då.

* kl *

Här står att det är förbjudet ( :bow: ) men vet inte om det gäller från augusti eller om dom har tolkat "bör ej" som att man inte får.

http://www.hastfolk.se/2007-05/0705-handbok-sid-1.htm

Det gäller f r om den 1/8 2007, djurskyddsinspektören ska kontrollera detta när h*n gör inspektion. Bör i sammanhanget betyder att om man kan bevisa att man uppnår samma resultat som om man inte följer det som skrivs så är det OK. I det här sammanhanget finns det ett antal studier som bevisat att hästar nyttjar sina känselhår och att vissa funktioner hos dem försämras om man klipper bort dem.

bäst är ju när dom stoppar ner mulen i vattenhinken och ska dricka när man rakat bort känselhåren. det bubblar till en gång ordentligt sen fattar dom :P

Ja, fan va kul!!!!!! :smirk:

Det måste vara en otrolig trevlig känsla för hästen att sticka ner mulen såpass att den försöker andas i vattnet, yey, det borde alla hästar få prova!!!!!!!!

Skulle vilja se dig med näsan ner i vattnet medan du tror att näsan är ovanför, och sen se hur det bubblar till, TJOHOO!!

men. man klipper ju inte morrhårren på en katt eller hur? så varför klippa på en häst :eek:

samma med att trimma glatt i öron, runt hovar och så. visst med måtta sure - men håret finns där av en anledning.

obs, har inte läst tråden. men iaf. :p

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 986
Senast: TeamLundVer
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
712
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 637
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 644
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka