Klippa känselhåren?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kaweria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 5 616
Sv: Klippa känselhåren?

Jag "trimmar" min häst´s, inte mkt, gör mest dom jämna ifall det är nån som är jättelång osv, men jag skulle dock inte raka bort allt, bara för syns skull men jag vet dock folk som gör det!!!!

Ledsen, men kan inte hålla med om att det är likvärdigt som att klippa öronen..
Håret i öronen gör inte att en häst förlorar balanssinnet eller nåt annat hemskt!
Visst, öronsjukdomar är ju onödigt att få om man klipper öronen..

Men kom inte och jämför att trimma öronen och klippa känselhåren! Bisarr bortförklaring..

Syftade på att det oftast är samma slags människor som klipper öronen och mulen. För att dra alla över en kam. Sen är ju själva handlingarna olika, men det trodde jag va självklart. Mulhåret har mer funktioner än öronhåret (speciellt tofsarna dårå).

Sen förlårar inte hästar balanssinnet om man klipper bort/trimmar mulhåret. Balans är ju det viktigaste innom alla grenar, jag tror inte ngn dressyr/hopphäst skulle trimmas om det försämrade deras balans och därmed prestationer.

Har jobbat hos ett par av våra främsta hoppryttare och där var det alltid rakhyveln som åkte fram före tävling... Ett tag var jag tyvärr likadan, men jag har "växt till mig" nu:angel:, de finns ju där av en anledning, så nu får känselhåren sitta!

Jag var tvungen att klippa "känselhårstråna" ovanför ögonen på kompisens häst, klippte inte av dem utan kortade ner dem då de var böjda rakt in i ögat på honom och man fick varje dag, flera dagar dra ut dem från ögoen....
Men skulle aldrig röra dem eller de på mulen om det inte var så att de på något sätt gjorde hästen "illa"....Och örontuss klippning tycker jag bara e så tramsigt...

gubben jag har min häst hos ryckte loss hans känselstrån :crazy: men vi flyttar därifrån om en månad :D

LÅter helt idiotiskt att klippa bort dem tycker jag.... men jag har iof alltid varit emot att "fixa till" djur över lag bara för att de ska se bättre ut i människors ögon - är de inte underbara vackra varelser som de är!

Tanken att klippa känselhåren har aldrig ens slagit mig förut... men jag är väl inte förvånad direkt...

nej jag blev jättearg när jag såg att han hade ryckt bort känselhåren på MIN häst! Aldrig i hela mitt liv att jag skulle göra något sådant.

Okeej... jadu.. jag klipper öronen på tävlingshästar, men skulle aldrig få för mig med känselspröten...

Kirre lade ut en artikel an.g det om försämrad balans i transporter..
Det jag petade på..

Jag tycker det är helt idiotiskt att klippa känselhåren! Likosm man hör ju på namnet vad hästarna har dom till, att känna sig fram ju.

Om känselhåren sitter dumt till (kan ibland irritera ögonen t ex) har det hänt att jag ryckt bort det -eller låtit farsan rycka bort det snarare för jag är för mesig :angel: inbillar mig att det gör ont.

I normala fall skulle jag aldrig ta bort känselhår. En sak jag annars reflekterat över är SKYDDShår. Dvs hovskägg, lurv i öronen och dylikt. Jag blev helt hysteriskt när medryttaren klippte av kusens hovtofs utan att be om lov! :eek: :crazy: tycker att det mesta av hästens lurv och päls finns där av en orsak och då ska det finnas kvar om man inte har en riktigt bra anledning att ta bort det (förstår ju t ex att vissa väljer att klippa hästar som tränas hårt, men skulle aldrig göra det själv). Att ta bort SKYDDShår av enbart fåfänga skäl tycker jag är fjantigt.

Om känselhåren sitter dumt till (kan ibland irritera ögonen t ex) har det hänt att jag ryckt bort det -eller låtit farsan rycka bort det snarare för jag är för mesig :angel: inbillar mig att det gör ont.

I normala fall skulle jag aldrig ta bort känselhår. En sak jag annars reflekterat över är SKYDDShår. Dvs hovskägg, lurv i öronen och dylikt. Jag blev helt hysteriskt när medryttaren klippte av kusens hovtofs utan att be om lov! :eek: :crazy: tycker att det mesta av hästens lurv och päls finns där av en orsak och då ska det finnas kvar om man inte har en riktigt bra anledning att ta bort det (förstår ju t ex att vissa väljer att klippa hästar som tränas hårt, men skulle aldrig göra det själv). Att ta bort SKYDDShår av enbart fåfänga skäl tycker jag är fjantigt.

Nej jag håller med dig.
Däremot hovskägg klipper jag på de flesta av våra hästar. Visst de ser enligt mig lite mer "snyggt" ut, men framförallt!!! Och orsaken till varför jag klipper är att det är lättare att få rent och torrt från lera o väta. När det blir tillräckligt lerigt i hagen så går ju vattnet ändå in i karleden, coh då vill jag lätt kunna spola bort det...
Det är enligt mig en godtagbar anledning, och jag tycker det är mer försvarbart att klippa hovskägg (så länge man är noga med att hålla rent, alltså göra hovskäggets jobb!) än att ta bort känselhår, eftersom det, som du säger, är till för att känna sig fram med.:)

Är det inte i stil med att klippa av morrhåren på en katt?
Vad jag har läst (har dock ingen källa såhär på rak arm) så använder hästar inte sina "känselhår" till något, att de är en kvarleva precis som kastanjerna eller vår svanskota.

(Jag klipper mina hästars "morrhår" ibland och de verkar inte bry sig ett smack, men det är kanske iofs inte nåt jag som ryttare skulle märka om de gjorde .. äh, vet inte.)

Sen förlårar inte hästar balanssinnet om man klipper bort/trimmar mulhåret. Balans är ju det viktigaste innom alla grenar, jag tror inte ngn dressyr/hopphäst skulle trimmas om det försämrade deras balans och därmed prestationer.

Skriver det igen. :smirk:
JO, balansen påverkas. Kanske inte så att de ramlar omkull på ridbanan men återigen, det finns studier på hästens beteende i en transport under färd där de med bortrakade känselhår har betydligt större balansproblem än de med känselhår.

Jag friserar min hästs känselhår lite ibland eftersom dom annars kan bli vääääldigt långa på vintern. Klipper inte av dom helt utan sparar lite då jag tror på att de har en rätt viktig funktion.
Att jag gör det är ut ren estetisk synvinkel då hästen annars ser ut som någon sorts jättelik insekt med känselspröt i hela ansiktet...:angel:

Klipper även håret i öronen om det sticker ut men skulle aldrig raka då min olycksfågel till häst då garanterat skulle åka på öroninflammation och det vet man ju hur kul det är när man får...

Senast ändrad:

Det är enligt mig en godtagbar anledning, och jag tycker det är mer försvarbart att klippa hovskägg (så länge man är noga med att hålla rent, alltså göra hovskäggets jobb!) än att ta bort känselhår, eftersom det, som du säger, är till för att känna sig fram med.:)

Ja, så länge man ser till att göra hovskäggets jobb som sagt. Själv låter jag helst hästen göra sitt jobb själv för jag är lat! ;)

Jorå, det gör de! De kan köra in mulen i väggen eller hårt ner i krubbotten när de inte har känselhåren kvar. Sett med egna ögon vilken skillnad det blir på finmotoriken för dem.

bäst är ju när dom stoppar ner mulen i vattenhinken och ska dricka när man rakat bort känselhåren. det bubblar till en gång ordentligt sen fattar dom :P
jag tycker inte det är någon fara med att raka bort dom. hästar e så pass smarta ändå att dom är försiktiga. och dunkar dom i nosen en gång så gör dom inte om d misstaget igen. sen så växer håren ut på två dagar..

Men vad är det då för mening?!
Dom syns ju för fasiken knappt!
Om det ändå påverkar en häst såpass att den måste ändra sitt beteende så är det väl en totalt onödig sak att ta bort hos hästen?! :mad:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 986
Senast: TeamLundVer
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
712
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 637
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 644
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka