Klippa känselhåren?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kaweria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 5 616
K

Kaweria

Jag snurrade runt på jordbruksverket igår och läste på hästsidan. Där sod det om skötsel och vård. Jag reagerade på att det stod att "man bör inte klippa känselhåren". Vem klipper dom och varför? Verkar helt sjukt i mina ögon att klippa bort dem :confused:

Sv: Klippa känselhåren?

Den frågan har varit uppe här tidigare, och det var väldigt många (om jag inte minns fel) som klippte känselhåren. Tror den vanligaste motiveringen var att "det är snyggare utan" och att "det ser mer välvårdat ut med klippta känselhår". Varför det nu skulle se mindre välvårdat ut att låta hästen behålla sina känselhår och se ut som en häst... :confused: :angel:

(Och nej, jag skulle aldrig få för mig att klippa känselhåren på min häst.)

Jag gör det inte själv men vet folk som gör det. För att det ser snyggare ut :) och jag tycker själv att det faktiskt ser snyggare ut. Mer ädelt och inte så skogsmulleaktigt som det kan se ut annars på vissa hästar. Det är väl lite samma sak som att klippa håret i och runt öronen... man behöver inte, men det är snyggare än att det hänger ut tofsar och öronkanterna är luddiga. Jag kan tänka mig att raka bort mulhåren om jag skulle få lust inför ngn större tävling, ser det inte direkt som djurpågeri, dom har ingen superviktig funktion och växer ju ut igen. Sen nöts dom ju dessutom ner naturligt då hästen går på bete, (vilket vilda hästar alltid gör) då är dom ju superkorta på mulen.

Men det är nog enbart på tävlingshästar som man rakar mulen.

Ingen superviktig funktion? Har jag missförstått något om jag säger att hästen bedömer avstånd med den känseln?

Klart dom har en funktion, men en häst kan fortfarnde äta och dricka och leva normalt utan sina känselhår på mulen. Sen som jag skrev så nöts dom ju bort på sommaren så då är ju hästen utan även om man inte klipper själv... Hästarna utan mulhår krockar ju inte direkt med saker ändå, de har ögon. Skillnad är det ju mot känselhåren runt ögonen, ett såpass känsligt och viktigt område så där skulle jag aldrig klippa bort något.

Inom westernridningen (där jag håller till) så finns det vissa klasser där hästens utseende bedöms och där är det inte ovanligt att man klipper bort hästens känselhår, tex. Halterklasser.

Ska säga att jag är inte en av dom för jag tävlar inte i dessa klasser, det sker mestadels på högre nivå och inom quartervärlden.

Många tävlingsryttare gör det, men inte alla. Hästar från Holland som jag stött på har haft klippta känselhår men jag har alltid låtit dem växa ut. Rör inte heller öronen. Tycker att hästar ska få vara hästar även om de skulle vara tävlingshäst. :)

Ser inte heller någon anledning till att klippa bort dessa, de finns där av en anledning och har faktiskt en funktion. Det är ju med hjälp av dessa hästen sorterar maten, bedömer avstånd osv osv.

Många som klipper bort det som klippas kan på sina hästar för "att det är snyggare" och det har jag faktiskt ingen förståelse för.
Min ena häst är född skäggig :D och han har då inte kortare känselhår under sommaren.

Däremot klipper jag "tofsarna" som sticker ut från öronen, trycker liksom ihop örat och klipper det som sticker ut, går aldrig in i öronen så att säga och trimmar. Nej. Hästen är faktiskt bara - just det, en häst!

:)

Klart dom har en funktion, men en häst kan fortfarnde äta och dricka och leva normalt utan sina känselhår på mulen. Sen som jag skrev så nöts dom ju bort på sommaren så då är ju hästen utan även om man inte klipper själv... Hästarna utan mulhår krockar ju inte direkt med saker ändå, de har ögon. Skillnad är det ju mot känselhåren runt ögonen, ett såpass känsligt och viktigt område så där skulle jag aldrig klippa bort något.

En katt kan också äta och dricka även om man klipper bort känselhåren. Ändå klassas det som djurplågeri och är straffbart.

K. Hästarna utan mulhår krockar ju inte direkt med saker ändå, de har ögon.

Jorå, det gör de! De kan köra in mulen i väggen eller hårt ner i krubbotten när de inte har känselhåren kvar. Sett med egna ögon vilken skillnad det blir på finmotoriken för dem.

Sen har det gjorts studier vid transportåkning där det visat sig att hästar vars känselhår är bortrakade har betydligt svårare att balansera sig i transporten, jämfört med de som har känselhåren kvar.

Har nu försökt hitta den exakta källan men inte funnit på nätet. Studien fanns dock presenterad i den här boken
http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/623253/description i något av numren som gavs ut 2002.

I arabhäst sammanhang får man ABSOLUT inte klippa känselhåren.
Inför utställning rakas de för det mesta på huvudet, öron,kropp m.m, men känselhåren måste ovillkorligen vara kvar. Skulle nog inte vara kul att få hästen diskad för att spröten är borta.
Ska kanske tillägga att det inte heller är ok att klippa i öronen.

Fast hästen selekterar ju också vad den äter med känselhåren. Men det kanske inte heller är en viktig funktion...

Kring ögonen så skyddar de väl också.

Faktiskt aldrig klippt bort dom, jag sa bara att jag skulle kunna göra det om jag fick lust. Men som det är nu får han gå med sina känselhår.

Ville bara påpeka att jag inte ser det som djurplågeri. En som klipper kan vara nog så bra hästägare (om inte bättre, beroende på vem det är) än en som inte klipper.

En katt kan också äta och dricka även om man klipper bort känselhåren. Ändå klassas det som djurplågeri och är straffbart.

Känselhåren på katter är inte enbart till för att kunna äta & dricka.Många vet inte att en katt mäter utrymmen/öppningar med sina känselhår.& tar sig fram genom att känna sig för med dessa.Om håren tar emot vet katten att det är för trångt & inte bör försöka ta sig in i tex en tunnel mm.

Klippa BORT dem bör man väl inte göra, men trimma dem lite?

Jag klipper lite runt ögonen. Min ponny får jättelånga hår där som trasslar in sig i huvudlagen, pannluggen etc. Vet ett flertal tillfällen då de har fastnat i springan mellan boxplankorna och gått av. Undrar hur skönt det är... :crazy:

Känselhåren på katter är inte enbart till för att kunna äta & dricka.Många vet inte att en katt mäter utrymmen/öppningar med sina känselhår.& tar sig fram genom att känna sig för med dessa.Om håren tar emot vet katten att det är för trångt & inte bör försöka ta sig in i tex en tunnel mm.

Ok om det inte framgick så kan jag säga att jag är emot klippning av känselhår.

Chrysler syftade förmodligen på att känselhåren på katter inte bara har samma funktioner som hästarnas. De har många fler!

Jag har också bevittnat tävlingsryttare klippa av känselhåren för att det ska vara snyggare. Men jag fattar inte att de inte tänker på att sådana små detaljer inte syns från publikplatsen? Och vem bryr sej? Jag skulle aldrig göra något så grymt, iallafall!!! Och så gör folk det helt i onödan!!!!:crazy:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 986
Senast: TeamLundVer
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
712
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 637
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 644
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka