Klippa hela hästen?

Rider en medryttarponny på 5 år nu. Och han är klippt bara där fram? Halsen, bogen typ. Men han fäller väldigt väldigt mycket när jag borstar honom och det kliar på honom. Han svettas inte efter ridpass men vi rider inte så hårt i heller. Men just att han fäller så sjukt mycket och det kliar. Gör det något eller ska jag kanske rekommendera ägaren att klippa mer? Vad tror ni?
Man klipper inte hästar pga fällning utan hästar klipps pga svettning. :)
En häst som rids medelhårt och är ute mycket i hagen behöver sällan klippas mer.
Du skriver själv att hästen inte svettas efter ridpass vilket visar att han kanske tom kunde ha mer päls kvar.

Ne alltså man klipper ju inte i hårsäckarna :confused: Och om jag klipper vinterpälsen så klipper jag ju inte ens i sommarpälsen så jag kan inte se hur den kan förstöras.
Det är helt enkelt trams! Jag skrattar och suckar varje gång det påståendet kommer upp :)
Dessutom kommer ny päls upp hela tiden, den slutar inte växa bara för att det är sommar.

Det är helt enkelt trams! Jag skrattar och suckar varje gång det påståendet kommer upp :)
Dessutom kommer ny päls upp hela tiden, den slutar inte växa bara för att det är sommar.
Nej jag menar det. Alla mina hästar och som andra har fällt normalt oavsett klippning. Sen byts ju en del av pälsen ut även på sommaren även om det inte är i samma utsträcknings som i fällperioderna.

De hästar jag har träffat som blivit klippta när de redan börjat fälla har haft sämre skydd mot insekterna på sommaren och även blivit mer frusna än de brukar vara. Även om det inte har varit någon synlig skada på pälsen så har hästen ändå behövt mer skydd än annars. Sen är det ju som alltid att det är individuellt :)
Hästar är olika och en klippt häst behöver givetvis hjälp med skydd, främst då det är blåsigt och regnig samt insekter ute. Kan man inte förse hästen med det så bör man inte klippa heller.

Vi har en häst som aldrig fryser, helklippt och han kan heller inte stå med ett tjockare täcke på vintern, övriga står med dubbla täcken nu, utom honom och en till, för då börjar han svettas. Det är en stor häst i hög kondition, mycket fin päls som glänser året om ;)

Hästar är olika och en klippt häst behöver givetvis hjälp med skydd, främst då det är blåsigt och regnig samt insekter ute.

Precis. Det är det man menar när man säger att pälsen blir skadad av klippning när hästen har börjat fälla. Nu syftar jag alltså inte på hästar som klipps året runt för där är det självklart att hästen behöver ersättning för den päls som klipps bort utan jag syftar på de som klipps efter att de har börjat fälla vid ett tillfälle. Där är det oftast inte lika självklart för folk att hästen behöver skydd resten av säsongen. Sommarpälsen skyddar inte som avsett när hästen klipps efter att fällningen är påbörjad även om inga synliga skador syns på pälsen (vilket det sällan gör).

Sommarpälsen skyddar inte som avsett när hästen klipps efter att fällningen är påbörjad även om inga synliga skador syns på pälsen (vilket det sällan gör).
Vi har uppenbarligen helt skilda erfarenheter här för jag har aldrig varit med om det. Så länge man inte klipper i själva sommarpälsen så blir den inte sämre. Att hästen börjat fälla och man klipper den betyder inte att man skadar sommarpälsen. Det har aldrig hänt här i alla fall.

Vi har uppenbarligen helt skilda erfarenheter här för jag har aldrig varit med om det. Så länge man inte klipper i själva sommarpälsen så blir den inte sämre. Att hästen börjat fälla och man klipper den betyder inte att man skadar sommarpälsen. Det har aldrig hänt här i alla fall.

Visst kan det vara så :) Hästar är ju olika. Jag vet vissa som får klippa sin häst var sjätte vecka hela vintern för att pälsen växer så fort att hästen annars ser oklippt ut och jag vet också de som kan klippa sin häst en gång i början av november och hästen ser fortfarande nyklippt ut tills vinterpälsen har fällts av.

Fast det måste man ju göra oavsett om hästen är klippt eller inte. Dvs skydda mot insekter och ev sol om hästen har en känslig hud dvs ljus.

Det där med att klippning förstör pälsen är en seglivad myt, men jag trodde faktiskt att den dött ut vid det här laget.
Precis. Det är det man menar när man säger att pälsen blir skadad av klippning när hästen har börjat fälla. Nu syftar jag alltså inte på hästar som klipps året runt för där är det självklart att hästen behöver ersättning för den päls som klipps bort utan jag syftar på de som klipps efter att de har börjat fälla vid ett tillfälle. Där är det oftast inte lika självklart för folk att hästen behöver skydd resten av säsongen. Sommarpälsen skyddar inte som avsett när hästen klipps efter att fällningen är påbörjad även om inga synliga skador syns på pälsen (vilket det sällan gör).

Fast det måste man ju göra oavsett om hästen är klippt eller inte. Dvs skydda mot insekter och ev sol om hästen har en känslig hud dvs ljus.

Det där med att klippning förstör pälsen är en seglivad myt, men jag trodde faktiskt att den dött ut vid det här laget.

Det beror ju på vad hästen har för behov. Vissa hästar klarar sig utmärkt vid normalt insektstryck utan skydd och klarar normala sommarregn utan skydd så länge de får ha pälsen ifred. Jag jämför alltså samma hästar som klarar sig utan skydd när de inte har klippts efter att fällningen har påbörjats men som inte klarar sig utan när de har klippts efter att de har börjat fälla. Man måste ju jämföra samma individ med de olika förutsättningarna. Annars kan man ju inte se skillnaden.

Uppenbarligen är det ingen myt då skillnaden är slående. Har du testat på dina egna hästar eller tar du bara förgivet att klippning efter påbörjad fällning inte skadar pälsen för att du ändå inte vet skillnaden?

Uppenbarligen är det ingen myt då skillnaden är slående. Har du testat på dina egna hästar eller tar du bara förgivet att klippning efter påbörjad fällning inte skadar pälsen för att du ändå inte vet skillnaden?

Det finns ingenting som visar att så skulle vara fallet. Jag minns att det var nån iofs liten studie på detta för länge sen om att dom inte kunde hitta nån skillnad så länge man inte klippte i sommarpälsen. Tyvärr hittar jag den inte nu.
Oavsett så skadar du inte sommarpälsen om du klipper en häst i vinterpälsen efter den börjat fälla.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: igbest
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama