Ne alltså man klipper ju inte i hårsäckarna Och om jag klipper vinterpälsen så klipper jag ju inte ens i sommarpälsen så jag kan inte se hur den kan förstöras.Haha, precis! Jag klipper våra tävlingshästar året om och inte fn blir pälsen skadad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ne alltså man klipper ju inte i hårsäckarna Och om jag klipper vinterpälsen så klipper jag ju inte ens i sommarpälsen så jag kan inte se hur den kan förstöras.Haha, precis! Jag klipper våra tävlingshästar året om och inte fn blir pälsen skadad.
Man klipper inte hästar pga fällning utan hästar klipps pga svettning.Rider en medryttarponny på 5 år nu. Och han är klippt bara där fram? Halsen, bogen typ. Men han fäller väldigt väldigt mycket när jag borstar honom och det kliar på honom. Han svettas inte efter ridpass men vi rider inte så hårt i heller. Men just att han fäller så sjukt mycket och det kliar. Gör det något eller ska jag kanske rekommendera ägaren att klippa mer? Vad tror ni?
Det är helt enkelt trams! Jag skrattar och suckar varje gång det påståendet kommer uppNe alltså man klipper ju inte i hårsäckarna Och om jag klipper vinterpälsen så klipper jag ju inte ens i sommarpälsen så jag kan inte se hur den kan förstöras.
Nej jag menar det. Alla mina hästar och som andra har fällt normalt oavsett klippning. Sen byts ju en del av pälsen ut även på sommaren även om det inte är i samma utsträcknings som i fällperioderna.Det är helt enkelt trams! Jag skrattar och suckar varje gång det påståendet kommer upp
Dessutom kommer ny päls upp hela tiden, den slutar inte växa bara för att det är sommar.
Hästar är olika och en klippt häst behöver givetvis hjälp med skydd, främst då det är blåsigt och regnig samt insekter ute. Kan man inte förse hästen med det så bör man inte klippa heller.De hästar jag har träffat som blivit klippta när de redan börjat fälla har haft sämre skydd mot insekterna på sommaren och även blivit mer frusna än de brukar vara. Även om det inte har varit någon synlig skada på pälsen så har hästen ändå behövt mer skydd än annars. Sen är det ju som alltid att det är individuellt
Hästar är olika och en klippt häst behöver givetvis hjälp med skydd, främst då det är blåsigt och regnig samt insekter ute.
Vi har uppenbarligen helt skilda erfarenheter här för jag har aldrig varit med om det. Så länge man inte klipper i själva sommarpälsen så blir den inte sämre. Att hästen börjat fälla och man klipper den betyder inte att man skadar sommarpälsen. Det har aldrig hänt här i alla fall.Sommarpälsen skyddar inte som avsett när hästen klipps efter att fällningen är påbörjad även om inga synliga skador syns på pälsen (vilket det sällan gör).
Vi har uppenbarligen helt skilda erfarenheter här för jag har aldrig varit med om det. Så länge man inte klipper i själva sommarpälsen så blir den inte sämre. Att hästen börjat fälla och man klipper den betyder inte att man skadar sommarpälsen. Det har aldrig hänt här i alla fall.
Precis. Det är det man menar när man säger att pälsen blir skadad av klippning när hästen har börjat fälla. Nu syftar jag alltså inte på hästar som klipps året runt för där är det självklart att hästen behöver ersättning för den päls som klipps bort utan jag syftar på de som klipps efter att de har börjat fälla vid ett tillfälle. Där är det oftast inte lika självklart för folk att hästen behöver skydd resten av säsongen. Sommarpälsen skyddar inte som avsett när hästen klipps efter att fällningen är påbörjad även om inga synliga skador syns på pälsen (vilket det sällan gör).
Fast det måste man ju göra oavsett om hästen är klippt eller inte. Dvs skydda mot insekter och ev sol om hästen har en känslig hud dvs ljus.
Det där med att klippning förstör pälsen är en seglivad myt, men jag trodde faktiskt att den dött ut vid det här laget.
Uppenbarligen är det ingen myt då skillnaden är slående. Har du testat på dina egna hästar eller tar du bara förgivet att klippning efter påbörjad fällning inte skadar pälsen för att du ändå inte vet skillnaden?
Det där med att klippning förstör pälsen är en seglivad myt, men jag trodde faktiskt att den dött ut vid det här laget.