Klippa hästen

Sv: Klippa hästen

alla människor har olika uppfattningar om det här. de som gör det är oftast det som tycker det är snyggt utan , och ska ut på tävling osv..
jag tycker inte man ska göra det, hästen kan lätt slå i mulen i stenar och sånt, och då få små sår, tycker isf det är snyggare med lite hår en massa sår!
(titta jag fick till ett rim oxå :rofl: )

Är lite osäker...men är det inte förbjudet nu? Har för mig att det infördes samtidigt som de nya reglerna om bl a sällskap, utevistelse mm.

Det finns ingen som helst mening med att klippa de håren, hästen har faktiskt de av en bra anledning! Jag blir galen när människor inte ser till hästens behov:mad: SÅ låt de vara!!

finns det nån anledning till att du vill klippa dem? om inte så låt dom vara..

Hästen behöver sina känselhår i tex mörker.

Idiotiskt att klippa av dom!

Många rakar bort rubbet, men jag tycker inte du ska ta bort dom. Om du vill trimma bort håret som sticker ut ur öronen är det en sak, men hästarna behöver sina känselhår i ansiktet.

Tokskalle! Låt dom sitta kvar. En häst är en häst och ingen docka, glöm inte det.

Jag gör inte det men jag tar bort håren ovanför ögonen för annars fastnar dom i huvudlaget.

Anledningen till att jag frågar detta är att de gör det på hästarna på den ridskola som jag rider på

okai, fråga dom på ridskolan varför dom gör det istället..

gör INTE det! De finns till av en mycket bra anledning :p
= att känna efter så de inte går in i saker eller äter nån sten eller liknande.

När jag tävlade min ponny så rakade jag bort de, jag tyckte väl de var snyggare, på min nuvarande häst så gör jag inte det, o har inga planer på o göra de heller :P

då är jag lite nyfiken på hur man kan kontrollera att ingen bryter mot bestämmelsen? :D

det ska bli förbjudet på tävlingar, ganska lätt för tävlingsveterinären att titta.. bara att inte få starta är straff nog..

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Just nu drar orkanen Milton fram över Florida på andra sidan Atlanten. Människor har tvingats lämnat sina hus och hästägare får nu hjälp...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden