Klinikfaktura

spinxx

Trådstartare
Min ordinarie klinikhovslagare var bortrest under en period och jag kom tillsammans med klinikens receptionist fram till att jag kunde låta klinikens andra hovslagare sko min häst för att inte riskera att låta det gå för lång tid. Inget tal om kostnader.

Vi var där i fredags, och min häst skoddes. Det tog 1h15min och hon skoddes med vanliga överrullningsskor. Bakskorna lades om.

Döm om min förvåning när fakturan nu kom och denna hovslagare är dubbelt så dyr som min ordinarie. Denna hovslagaren har tagit 460kr/15 min + moms.

Kan jag bestrida fakturan eftersom jag inte fått information om den stora prisskillnaden?
 
Min ordinarie klinikhovslagare var bortrest under en period och jag kom tillsammans med klinikens receptionist fram till att jag kunde låta klinikens andra hovslagare sko min häst för att inte riskera att låta det gå för lång tid. Inget tal om kostnader.

Vi var där i fredags, och min häst skoddes. Det tog 1h15min och hon skoddes med vanliga överrullningsskor. Bakskorna lades om.

Döm om min förvåning när fakturan nu kom och denna hovslagare är dubbelt så dyr som min ordinarie. Denna hovslagaren har tagit 460kr/15 min + moms.

Kan jag bestrida fakturan eftersom jag inte fått information om den stora prisskillnaden?
Vet inte om jag förstod priset du skrev ut men om jag tolkade priset rätt blev det 575:- plus moms?I så fall ett billigt pris, men visst man kan ju alltid fråga varför det blivit dyrare
 
Om de är anställda på kliniken, inte egna företagare, så hade jag bråkat. Klinikens pris på tjänsten borde vara enhetligt oavsett anställd. Men jag har ingen juridik att hänvisa till. I vanliga butiker gäller att "prisavtalet" avgörs först vid kassan, om jag inte minns fel. Men det är skitdåligt av receptionen att inte informera innan.

Om de inte är anställda, vilket jag misstänker att de inte är, så hade jag nog fasen bråkat ändå. Om än inte lika högljutt.
 
Känns som att en sådan sak borde man informera om innan bokning.

Klart du måste ifrågasätta.

Lycka till och uppdatera oss gärna på vad de säger.
 
Minns jag inte fel ska man upplysas om pris före och nån regel säger att de inte kan skilja oskäligt mycket från förväntat pris.
 
Det är väl så att konsumentlagarna säger att man ska få pris före.
Jag undrar om det är så. Jag vet att om det står 29 spänn på hyllkanten i affären och varan går in för 39 i kassan så har de rätt att ta 39, eftersom prisavtalet görs upp vid kassan. (Är de smarta och vill ha goodwill så tar de ju bara 29 - men jag har ingen rätt att kräva det)
 
@spinxx FY vad surt !
Jag hade ifrågasatt. Sen om det leder till ngt eller ej men jag hade definitivt uttryckt mitt missnöje utifrån vad den receptionist som rekommenderade dig bokningen ”sålde” dig i sammanhanget.

Varesig denne öht tänkte på priset eller ej (fullt möjligt att denne inte ens har koll på klinikhovisarnas taxa)
 
Det här var en intressant fråga.

Jag skor själv på klinik och min faktura (för exakt samma jobb med exakt samma typ av skor) har senaste halvåret varierat mellan 3100 och 2450. Jag har inte märkt nån större skillnad på skoningen, mer än att min veterinär nu har förkastat den och tycker jag ska byta hovslagare - klinikens andra hovslagare har lovat slå på sjukbeslag i förhoppning om att häst ska bli bättre. Hovslagare 1s skoning har alltså försämrat läkningsmöjligheterna för min prinsessa. Hepp, liksom.

Inte ens klinikhovslagare kan man lita på och deras prissättning är helt sjuk.

/L
 
@Lavinia tyvärr utifrån vad jag sett genom många år ang klinikhovslagare allmänt så tycker jag många kunder har en övertro på arbetet de utför allmänt .

Med den kommentaren INTE avsett att förringa klinikhovslagare alls ! men:
Det är inte sant att klinikhovslagare i sak besitter större talang/kunskap än andra duktiga hovslagare.... Ibland ser man att en del hästägare tror det när de sen blir besvikna osv .
 
Mailade som sagt och ifrågasatte prissättningen.
Skrev trevligt men sakligt att jag kände mig lurad och att jag fick en chock av den oförväntade prishöjningen.

Fick som svar att de behövt göra en prishöjning, och att de förstod att jag reagerat. Fick 28% rabatt. - Känns ok!
 
Mailade som sagt och ifrågasatte prissättningen.
Skrev trevligt men sakligt att jag kände mig lurad och att jag fick en chock av den oförväntade prishöjningen.

Fick som svar att de behövt göra en prishöjning, och att de förstod att jag reagerat. Fick 28% rabatt. - Känns ok!
Där jag klipper mig, en salong med en enda frisör, står det ibland en liten skylt på disken: "Den 1 mars höjer jag priserna med blabla procent". Ett bra sätt att informera.

Du kan nog räkna med att den receptionisten fick inse att hen glömt säga något om den kraftiga prishöjningen.

Bra att det löste sig på ett sätt som du är nöjd med!
 
Min ordinarie klinikhovslagare var bortrest under en period och jag kom tillsammans med klinikens receptionist fram till att jag kunde låta klinikens andra hovslagare sko min häst för att inte riskera att låta det gå för lång tid. Inget tal om kostnader.

Vi var där i fredags, och min häst skoddes. Det tog 1h15min och hon skoddes med vanliga överrullningsskor. Bakskorna lades om.

Döm om min förvåning när fakturan nu kom och denna hovslagare är dubbelt så dyr som min ordinarie. Denna hovslagaren har tagit 460kr/15 min + moms.

Kan jag bestrida fakturan eftersom jag inte fått information om den stora prisskillnaden?

Visst är det dyrt.
Men min "hovis" tar 1000kr plus moms för en helskoning inklusive skor. Det tar defintivt inte en timme att verka och sko en häst hemma hos mig - snarare 30-45 minuter (snälla hästar).
Så timpenningen blir ju hög där också.

I och med att du inte frågat om priset kan jag tycka att du nog får skylla dig själv.
 
Visst är det dyrt.
Men min "hovis" tar 1000kr plus moms för en helskoning inklusive skor. Det tar defintivt inte en timme att verka och sko en häst hemma hos mig - snarare 30-45 minuter (snälla hästar).
Så timpenningen blir ju hög där också.

I och med att du inte frågat om priset kan jag tycka att du nog får skylla dig själv.

Brukar du fråga om priset på de ställen du är stamkund? Eller förväntar du dig en upplysning om kraftiga prisförändringar? Jag förväntar mig en upplysning åtminstone.
 

Liknande trådar

Hästvård Pga trångt med tid hos ordinarie hovis inför semestern, skoddes hästen idag av en ny (utbildad) hovslagare då han gått över tiden ett...
2
Svar
22
· Visningar
2 454
Senast: Liten
·
Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
36 784
Senast: Toxid
·
L
Hästvård Jag har tänkt skriva en sån här tråd ett bra tag nu, men inte kommit till skott riktigt. Eftersom det var ganska många som läste min...
Svar
12
· Visningar
1 427
Senast: Lord Owen
·
Hästvård Jag har en nordsvensk med väldigt dålig hovkvalité. I somras var min vanliga hovslagare, som gjort underverk med hovarna, bortrest så...
Svar
17
· Visningar
3 186
Senast: Eskita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp