Klinikfaktura

Jag hade ifrågasatt. Precis det ts skriver: varför fick jag inte veta prisskillnaden/priset innan? Det finns ju skäl att anta att prisbilen är samma som för andra hovslagaren, och därifrån gör man sin bedömning om man vill anlita tjänsten.

Spännande att höra klinikens svar.
Och hundra procents höjning är minst sagt ganska saftigt, en normal prishöjning på några procent får man acceptera men inte dubbla priset för samma tjänst utan att de upplyser om det innan.
 
Visst är det dyrt.
Men min "hovis" tar 1000kr plus moms för en helskoning inklusive skor. Det tar defintivt inte en timme att verka och sko en häst hemma hos mig - snarare 30-45 minuter (snälla hästar).
Så timpenningen blir ju hög där också.

I och med att du inte frågat om priset kan jag tycka att du nog får skylla dig själv.

Så transporttid och kostnad för körning tas ut separat? För annars är ju timpriset allt annat än hög.
 
Visst är det dyrt.
Men min "hovis" tar 1000kr plus moms för en helskoning inklusive skor. Det tar defintivt inte en timme att verka och sko en häst hemma hos mig - snarare 30-45 minuter (snälla hästar).
Så timpenningen blir ju hög där också.

I och med att du inte frågat om priset kan jag tycka att du nog får skylla dig själv.

Intressant..
Hade du tyckt likadant om din hovslagare var bortrest, och han rekommenderade dig att använda en annan hovslagare som han litade på - som sedan skickade en faktura på 2500 (som är motsvarande höjning) för samma jobb som din ordinarie hovslagare gör?
 
Intressant..
Hade du tyckt likadant om din hovslagare var bortrest, och han rekommenderade dig att använda en annan hovslagare som han litade på - som sedan skickade en faktura på 2500 (som är motsvarande höjning) för samma jobb som din ordinarie hovslagare gör?

Jag skulle ha frågat vad ersättaren tar betalt, ja. För jag räknar inte med att alla kostar samma.
Och nej, situationen skulle i stort sett inte uppstå i mitt fall. Min hovslagare (hon; inte han) och jag brukar göra upp nästa tillfälle direkt.
 
I och med att du inte frågat om priset kan jag tycka att du nog får skylla dig själv.

Ja fy på dig @spinxx att vara så sjukt k-ad att du som stadig kund hos klinikens hovslagare när du föreslogs av kliniken att ta deras andra pga semester av din ordinarie att du inte kollade att priset inte var det dubbla !

:cool:
Skämt åsido så verkar ju kliniken ha insett misstaget utifrån att de korrigerat priset nu , och det var tydligen en allmän drastisk höjning enligt dem som de inte flaggat ? - inte att den andre hovisen i sak var dyrare ?
 
Visst är det dyrt.
Men min "hovis" tar 1000kr plus moms för en helskoning inklusive skor. Det tar defintivt inte en timme att verka och sko en häst hemma hos mig - snarare 30-45 minuter (snälla hästar).
Så timpenningen blir ju hög där också.

I och med att du inte frågat om priset kan jag tycka att du nog får skylla dig själv.
Hur lyckas din hovslagare sko en häst på 30min?! :eek:min är också snäll och okomplicerad, men det har aldrig gått fortare än 45min oberoende av hovslagare. Skor med "vanliga" skor runt om.
 
Hur lyckas din hovslagare sko en häst på 30min?! :eek:min är också snäll och okomplicerad, men det har aldrig gått fortare än 45min oberoende av hovslagare. Skor med "vanliga" skor runt om.
30-45, om du läser lite mer noggrant.
Det brukar hinnas med sex hästar på lite mindre än fyra timmar inklusive "struntprat" och pauser för att sträcka på ryggen.
 
Ja fy på dig @spinxx att vara så sjukt k-ad att du som stadig kund hos klinikens hovslagare när du föreslogs av kliniken att ta deras andra pga semester av din ordinarie att du inte kollade att priset inte var det dubbla !

:cool:
Skämt åsido så verkar ju kliniken ha insett misstaget utifrån att de korrigerat priset nu , och det var tydligen en allmän drastisk höjning enligt dem som de inte flaggat ? - inte att den andre hovisen i sak var dyrare ?

Min hovis är tillbaka från sin resa och vi talades vid igår. Även han fick en chock när jag visade fakturan jag fått, han hade inte fått någon information om att kliniken höjt priserna. (hmm...)

Jag har inte varit på kliniken på ett år eftersom hovis skor hemma hos oss istället. Nu sk*et det sig fullständigt trots att vi hade en tid bokad och jag fick därför åka in till kliniken igen eftersom jag kände mig tryggare med att låta en annan hovslagare sko när denne har möjlighet att läsa alla journaler och se alla röntgenbilder inför skoningen.
Med det sagt är det fortfarande en relativt vanlig skoning, inga specialbeslag/sulor/brodd och hon skos på under timmen vanligtvis.

Ja, jag är ju uppenbarligen inte helt ute och cyklar med mina åsikter eftersom kliniken till viss del höll med mig och korrigerade beloppet. Även om jag naturligtvis tar mig an en del av ansvaret och givetvis lär höra mig för ang. priset nästa gång jag ställs inför ett liknande scenario. :)
 
Min hovis är tillbaka från sin resa och vi talades vid igår. Även han fick en chock när jag visade fakturan jag fått, han hade inte fått någon information om att kliniken höjt priserna. (hmm...)

Jag har inte varit på kliniken på ett år eftersom hovis skor hemma hos oss istället. Nu sk*et det sig fullständigt trots att vi hade en tid bokad och jag fick därför åka in till kliniken igen eftersom jag kände mig tryggare med att låta en annan hovslagare sko när denne har möjlighet att läsa alla journaler och se alla röntgenbilder inför skoningen.
Med det sagt är det fortfarande en relativt vanlig skoning, inga specialbeslag/sulor/brodd och hon skos på under timmen vanligtvis.

Ja, jag är ju uppenbarligen inte helt ute och cyklar med mina åsikter eftersom kliniken till viss del höll med mig och korrigerade beloppet. Även om jag naturligtvis tar mig an en del av ansvaret och givetvis lär höra mig för ang. priset nästa gång jag ställs inför ett liknande scenario. :)
Men var det alltså en häst, en rätt vanlig skoning alltså inte några problem för 3600?
 
Men var det alltså en häst, en rätt vanlig skoning alltså inte några problem för 3600?
Fast gör man skoningen på klinik så får man räkna med ökade kostnader.

Det framgick inte att TS inte varit på kliniken och skott och att det kostar mer på klinik får man räkna med. Nu höll kliniken med om klagomålen dock och justerade priset. Risken är dock påtaglig att de antingen får sänka priset eller få minskat antal kunder. Få är beredda att betala det priset om det inte är absolut nödvändigt.
 
Fast gör man skoningen på klinik så får man räkna med ökade kostnader.

Det framgick inte att TS inte varit på kliniken och skott och att det kostar mer på klinik får man räkna med. Nu höll kliniken med om klagomålen dock och justerade priset. Risken är dock påtaglig att de antingen får sänka priset eller få minskat antal kunder. Få är beredda att betala det priset om det inte är absolut nödvändigt.
Ja jag vet att det är betydligt dyrare på klinik. Men tycker ändå priset var högt.
 
Det ingår även materialkostnader.eller betalar du skor, söm separat? Och slitage (raspar slits ut snabbt) , arbetskläder, sociala avgifter, semesterersättning etc ingår väl också. Hovslagaren får inte 2000 i timlön direkt.

tror du att förutsättningarna skiljer så mycket mellan TS exempel och min hovslagar
Eller är det just ordet "timpenning" du har problem med? Nej, hovslagaren får inte behålla 2000kr i timlön.

Jag har inte beklagat mig över min hovslagares priser. Jag beskrev att timpenningen (fel uttryckt, uppenbarligen) inte skiljer sig så mycket mellan min hovslagare och den beskrivna hovslagaren.
Det som skiljer hos mig är ju att jag inte betalar någon "stationsavgift" dvs lokalhyra.

Idag har sex hästar blivit omskodda. Det tog tre timmar.
Hästarna stod uppenbarligen inne i stallet när hovslagaren kom, bara att sätta igång.
Ingen "spilltid" mellan hästarna här. Inget behov för hovslagaren att sprita händer mellan hästarna, eller i övrigt fundera på utrustningen.
 
Men var det alltså en häst, en rätt vanlig skoning alltså inte några problem för 3600?

Yes! En snäll häst som vanligtvis skos på hemmaplan på under timmen. Inga konstigheter.
Hon fick på sig två nya vanliga överrullningsskor fram, och bakskorna återanvändes. Hon sederas inte, står som ett ljus.
 
tror du att förutsättningarna skiljer så mycket mellan TS exempel och min hovslagar

Eller är det just ordet "timpenning" du har problem med? Nej, hovslagaren får inte behålla 2000kr i timlön.
Det lät som du tyckte det var en bra timpenning och nej jag reagerar inte på ordet utan att du verkade tro att det var timpengen. Och jag ser det mer som normalt och inte en bra timpeng. Det är mycket som ska betalas förutom lönen. Troligen är runt 25% av summan rena materialkostnader.


Jag har inte beklagat mig över min hovslagares priser. Jag beskrev att timpenningen (fel uttryckt, uppenbarligen) inte skiljer sig så mycket mellan min hovslagare och den beskrivna hovslagaren.
Det som skiljer hos mig är ju att jag inte betalar någon "stationsavgift" dvs lokalhyra.
Och att du har 6 uppsättningar skor och inte en+ mer slitage på utrustningen och ett fordon.


Idag har sex hästar blivit omskodda. Det tog tre timmar.
Hästarna stod uppenbarligen inne i stallet när hovslagaren kom, bara att sätta igång.
Ingen "spilltid" mellan hästarna här. Inget behov för hovslagaren att sprita händer mellan hästarna, eller i övrigt fundera på utrustningen.

En hovslagare tar ofta samma pris oavsett antal hästar på plats och de har ofta några hästar på samma adress. Jag tvivlar på att de ägnar mycket tid åt att sprita händerna. Med tanke på att det är ogörligt att klä om sig och sterilisera all utrustning mellan kunderna.
 
tror du att förutsättningarna skiljer så mycket mellan TS exempel och min hovslagar
Eller är det just ordet "timpenning" du har problem med? Nej, hovslagaren får inte behålla 2000kr i timlön.

Jag har inte beklagat mig över min hovslagares priser. Jag beskrev att timpenningen (fel uttryckt, uppenbarligen) inte skiljer sig så mycket mellan min hovslagare och den beskrivna hovslagaren.
Det som skiljer hos mig är ju att jag inte betalar någon "stationsavgift" dvs lokalhyra.

Idag har sex hästar blivit omskodda. Det tog tre timmar.
Hästarna stod uppenbarligen inne i stallet när hovslagaren kom, bara att sätta igång.
Ingen "spilltid" mellan hästarna här. Inget behov för hovslagaren att sprita händer mellan hästarna, eller i övrigt fundera på utrustningen.

Nu handlar ju tråden om huruvida jag kan eller inte kan bestrida en faktura jag anser vara för hög.

Jag har tidigare betalat mellan 4-6 tkr för de gånger vi skott på klinik och det krävts special-skoning med t.ex. röntgen-kontroller eller specialbeslag. Jag har full förståelse för att det kostar när det gäller specialvård.
Vi kunde gradvis gå tillbaka till mer normal skoning allt eftersom fötterna blev bättre och de sista gångerna betalade jag 2400kr på kliniken för en vanlig skoning, ca 60 min. (2000kr för skoning inkl. allt) + klinikavgift (400kr).
När hovis kunde sko på hemmaplan tog han fortfarande 2000kr, + 100kr milersättning, eftersom han kommer ut enbart för vår skull. Känns fair, eftersom jag inte ens behöver vara med, han har kunnat sko själv.

Att sedan för samma typ av skoning bli debiterad 3200 kr (alltså 3600 minus klinikavgiften) anser jag vara orimligt. Jag förstår att hovslagarna sätter sina egna priser, men jag hade faktiskt inte trott att det kunde skilja med 1200kr för samma jobb i samma stad.

Om du fortfarande tycker att 3600kr för en skoning är helt normalt så är det fine - men det faktumet tillför dessvärre denna tråden ingenting.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Pga trångt med tid hos ordinarie hovis inför semestern, skoddes hästen idag av en ny (utbildad) hovslagare då han gått över tiden ett...
2
Svar
22
· Visningar
2 454
Senast: Liten
·
Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
36 784
Senast: Toxid
·
L
Hästvård Jag har tänkt skriva en sån här tråd ett bra tag nu, men inte kommit till skott riktigt. Eftersom det var ganska många som läste min...
Svar
12
· Visningar
1 427
Senast: Lord Owen
·
Hästvård Jag har en nordsvensk med väldigt dålig hovkvalité. I somras var min vanliga hovslagare, som gjort underverk med hovarna, bortrest så...
Svar
17
· Visningar
3 186
Senast: Eskita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp