Klinikbesök eller hembesök?

M

Matti

Vad är skillnaden i vad veterinären kan göra vid ett klinikbesök respektive ett hembesök?
Jag har en häst som inte känns 100 % när jag rider (jag ser inget för hand, men känns inte helt fräsch stundtals vid ridning och har efter ridning varit ansträngd i benen något hon aldrig varit förr + diverse diffusa symtom) så vad jag är ute efter är någon form av hältundersökning och ev blodprov (eller vad vet nu anser lämpligt). Att man inte kan få röntgen hemma begriper jag förstås men är det mer man missar om man tar hem en vet och inte åker till klinik? (Brukar de för övrigt röntga vid första undersökningen?)
Vi har klinik på ganska nära håll men problemet är att jag måste låna ihop både dragbil, transport och två personer i lasthjälp och det blir bra mycket bökigare än om veterinären kommer till mig.

Sv: Klinikbesök eller hembesök?

Jag frågade min distriktsveterinär ungefär samma fråga för några veckor sedan då jag skulle in på kliniken på återbesök med min häst och utifrån det svaret kan jag väl gissa följande nackdelar med att ta hem veterinär:

* röntgen, precis som ni säger. Ja, de röntgar vid första besöket också, innan de behandlar tex en led brukar de vilja röntga den för att utesluta mekaniska problem, som tex lösa benbitar.
* Ultraljud, det tror jag inte distrikts eller privata veterinärer har? Detta används alltså för att lysa senor vid ev. senskador.
* Men framförallt så brukar veterinärer döva bort led efter led när man gör en hältutredning för att på så sätt hitta rätt led att behandla (om det nu sitter där men blir de ohalta så vet man ju säkert att det inte är lederna). Detta tar TID och kostar PENGAR i form av väntetid då varje bedövning ska sitta i 20-30 minuter per varje. På en klinik kan ju veterinären ta andra hästar under tiden men inte ute i ett stall.

/Camilla

Om min häst hade kännt ofräsh så hade jag nog åkt iväg till klinik.
Dels så kan du få gjort "allt på en gång" om det behövs då dom har röntgen osv. + att hela stället är anpassat med behandlingsrum osv. sen kan de kanske skilja sig ekonomiskt om du först ska ha ut distriktsveterinär hemma som kanske ska böja osv. och sen får du remiss till klinik för rönten och vidare utredning.

På klinik finns förmodligen löpgång av betong resp på mjukt underlag, och även tex hakar, grepp etc och förmodligen även en hovslagare som kan ta av skor om det behövs för någon undersökning. Jag tror inte man kan vara säker på att en vet har med sån utrustning?

Är det något "konstigt" fel finns även möjlighet att diskutera med kollegor, men det är väl inte så aktuellt vid en första undersökning.

Nu spånar jag bara lite, men det är jag inte den första som gör!

Jag funderar på om man kanske skulle kunna säga att veterinären hemma rimligtvis i alla fall borde kunna svara på frågan OM det är något, och ge besked på frågan om man ska utreda vidare eller avvakta, på kliniken har de större möjligheter att tala om VAD.

Om det är något uppenbart ("inflammation i ett muskelfäste till höger bakknä") går det förmodligen att hitta på hemmaplan, men ju diffusare det är ju svårare borde det väl vara???

Tack alla för svar, lånar sista knappen. Oxxx, tyvärr bor jag inte nära Stockholm men tack för erbjudandet om transport!

Hm, får se hur jag gör, får väl ringa och rådgöra med vet som finns i området och åker ut vad de anser, om de tror att det är lönt eller att det ändå troligen blir klinikremiss…

Funderade bara lite, men antar att det inte är en bra idé… Jag har faktiskt skrittavstånd till en klinik som är lite filial eller vad man ska kalla det. Jag trodde inte att de hade öppet längre men såg nu att de faktiskt hade en eftermiddag i veckan som de var bemannade och tog emot. Då finns ju röntgen, ultraljud etc där. Problemet är att det tar en kanske 25 minuter att gå dit (asfalt och grusväg) och att gå dit är väl inga problem men hur är det med att gå hem (leder givetvis hästen)??? Vet ju inte vad hästen får för behandling och misstänker att det inte alltid är så lämpligt att gå så där direkt efteråt? Förlåt om jag ställer en korkad fråga…

Sammantaget är svaren ganska heltäckande.
Jag har gjort hältutredningar på klinik o försökt göra dem ute o skillnaden är stor.
När man skall göra ledinjektioner är kunnig personal o ren miljö viktigt.
Ultraljudet har jag ngn gång släpat med ut men det är klumpigt o ömtåligt.
PL

Ring till dem och fråga! 25 minuters promenad är ju inte så länge, kanske om du tar pauser emellan.

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 380
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 584
Senast: Kingsland89
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 411
Senast: Karminnie
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 352
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama