Jag vill inte vara sådan men jag tror inte att det finns så mycket som vi kan göra för att stoppa klimathotet. Klimatet har börjat förändras och kommer fortsätta förändras vare sig vi vill eller inte. Däremot är jag mer rädd för miljöhoten. Förgiftade vatten och utdöende havsliv. Plaspartiklar som hittar in i allt vi äter osv. Det köps för mycket och slängs ännu mer.
Jag har funderat på att någon vecka eller månad cykla till jobbet och se om det skulle funka för resten av tiden tills snön kommer. Det skulle bli 6 mil om dagen. Tyvärr skulle jag få offra sambo, djur, mat och sömn då restiden på cykel skulle bli ca 3 timmar enkel väg och jag har väldigt långa arbetsdagar med obekväma tider. Men jag vet inte hur jag annars ska få tyst på allt skuldbeläggande(oftast från internet) för att jag tar bilen på jobbet. 3 mil enkel väg är egentligen ingen lång sträcka. Men jag skulle nog aldrig kunna offra mina djur (kanske hunden då), min sambo, min fritid eller tid och möjlighet till att äta för klimatet så det får vara en fantasi. Kanske jag ska offra jobbet och bli självförsörjande på gården i stället? Lite lockande tanke.
Jag skulle kunna offra köttet då jag konstaterade igår att kött är egentligen ganska äckligt. Det måste vara varmt och välkryddat för att det ska gå att äta.
Tycker sådana här frågor är ganska svåra då jag inte har så mycket som jag kan bara släppa så där. Jag kan inte sluta köpa kläder för det gör jag redan så sällan att kläderna hinner falla sönder i sömmarna innan jag ens tänker på att de behövs nytt.
Kan jag offra vedeldningen och låta huset värmas upp av el? Skulle i så fall ha 12 grader varmt på vintern och få duscha i kallt vatten och ha dyra elräkningar. Kanske. Att inte frysa är inget rättighet vad jag vet.
Jag har aldrig flugit i mitt liv så det kan jag offra lätt. Jag kan offra möjligheten till barn för jag vill inte ha några.
Jag skulle lätt kunna offra samtliga resor till staden. Vad ska man dit å göra?
Men om jag skulle genomföra allt detta och hålla det, skulle det bli en skillnad på klimatet eller skulle jag bara bli en martyr som arbetar ihjäl sig i onödan med svält och kall kropp? Skulle jag rädda världen då? Skulle inte tro det. Hittade ett ganska intressant Youtubeklipp om grön omställning: