M

Midi

Jag undrar lite hur kallt islandshästar klarar att ha det? De är ju kända för att tåla ganska mycket, men jag skulle behöva veta på ett ungefär. Klarar de -20? -30? När är det för kallt för att rida en islandshäst, för hästens egen skull?
Jag funderar nämligen på att öppna ett företag som bland annat har islandshästridning i ett land där det kan bli mycket kallt.

Sv: Klimat?

Islandshästen tål mycket kyla, borde väl klara att gå ute i 25-30 minusgrader, men vet inte om det är lämpligt att rida om det är mer än 25 minus. Fast har som mycket päls och bra hull borde dom klara det. Jag tror att Baskjir hästar är bättre lämpade för de riktigt kalla temperaturerna, de säjs klara ner till -50 ( börjar tycka det blir skönt när det är minus 30;) )

Senast ändrad av en moderator:

Svíþjóð skrev:

Grönland. Dock vet jag inte exakt var, på sydkusten är det ju varmt (med grönländska mått mätt), i norr däremot kan det vara ohyggligt kallt. Skulle vilja starta litet turistföretag där.

Skrauti skrev:
Islandshästen tål mycket kyla, borde väl klara att gå ute i 25-30 minusgrader, men vet inte om det är lämpligt att rida om det är mer än 25 minus. Fast har som mycket päls och bra hull borde dom klara det. Jag tror att Baskjir hästar är bättre lämpade för de riktigt kalla temperaturerna, de säjs klara ner till -50 ( börjar tycka det blir skönt när det är minus 30;) )

Då ska jag kolla upp de där ryska hästarna. Och jag tänker ju att man ska galoppera när det är 25 minus utan skritt och kanske ngn trav eller tölt.

Svíþjóð skrev:
Oj vad kallt det låter.
Gillar du kyla?
Det värsta jag vet ;) Men det landet är så vackert att jag grät nästan varje dag när jag vaknade och tittade ut från fönstret. Då kakn det vara värt kylan (och elefantmyggen med sprutor i baken)

Jonna skrev:
Då ska jag kolla upp de där ryska hästarna. Och jag tänker ju att man ska galoppera när det är 25 minus utan skritt och kanske ngn trav eller tölt.
Dom har både tölt och pass också:)

Jag tror nog att islandshästarna klarar rätt sträng kyla. -20 är ingen kyla, det har vi här uppe varje vinter. En vinter hade vi ner mot -42 och det klarade dom fint hästarna. Jag har själv ridit i -33 och ingen av oss led av det. Nu vrålred inte vi i full galopp, utan lugnt i skritt och lite tölt. Många islandshästar trivs bättre i kylan än inne i ett varmt stall. ;)

Vi brukar strunta i att rida vid minus 15 -20 grader någonstans där.

Går åt en hel del av enrgi av att hålla värmen vi så kalla temperaturer det går ju åt en del energi när man är ute å rider.

Men i övrigt klarar sig islänningar lungt i minus 30 grader. Det är tåliga djur som är uppfödda för att klara av islänskt väder.

De hästarna tål mer kyla än tex sv hbl som jag har.
Och jag har utan problem SKRITTAT ut på min dam visserligen med skrittäcke på i -29 grader och hon såg ut att trivas bättre än vad mina kinder och tår gjorde:crazy:
En islandshäst borde tåla att trava lite och galoppera lite i iaf -30 grader utan problem.
Nu menar jag typ trav 100 meter sen skritta 10 minuter sen galopp 100 meter och inte rida hästen helt supersvettig och anfådd:smirk:
Man akn ju ha skrittturer de dagar då de är som kallast.
Som sagt jag tror de är mer människan som inte klarar kylan så bra till häst utan blir väldigt kall om kinder och fötter och händer!

Tack för alla svar. Det skulle vara bra om islandshästar klarar det så bra, inte så långt att importera hästarna när man befinner sig på Grönland. Borde de gå på lösdrift med ngn hall att komma in i där de kan lata sig och äta?

Jag skulle nog låta de komma in under natten då de är som kallast 50 minus 'r väl inte så ovanligt där inte??

Gazzan skrev:
Jag skulle nog låta de komma in under natten då de är som kallast 50 minus 'r väl inte så ovanligt där inte??

Det blir oftast bara så kallt längst upp men man vet ju inte. Jag har inte spikat ngt ännu, än så läng bara idéer. Problemet är ju oxå hur de ska sysselsättas utomhus, det är ju inte särskilt grönt på Grönland förutom längst ner. Och nu ser det ut so jag kmmer bosätta mig i mitten av landet.

Okej, finns det hö att köpa där? (jag vet inget om grönland)
Ett bra hö är väl alltid viktigt
Vad finns det för andra hästar på Grönland?
Är det mittenkallt där?

Om du har tidningen Islandshästen nr 4 1993 så kan du läsa om islandshästar på Grönland. Där står bl a att man inte får importera hästar till Grönland.

Och i nr 8 1994 hittar du "Sagan om Grauni" som handlar om en Grönlandsexpedition 1912.

moonlightgarden skrev:
Vi brukar strunta i att rida vid minus 15 -20 grader någonstans där.

Går åt en hel del av enrgi av att hålla värmen vi så kalla temperaturer det går ju åt en del energi när man är ute å rider.

Men i övrigt klarar sig islänningar lungt i minus 30 grader. Det är tåliga djur som är uppfödda för att klara av islänskt väder.

jo men vill ni veta en hemlighet..:angel: island är har snarare varmare vintrar än oss....alltså när jag var där så frågade jag hur kallt de kunde bli typ de bara...."ibland blir det t.o.m 10MINUS" jag bara....hm okej de har vi varje dag på vintern i sverige typ.

eller har jag helt fel brukar de bli uppemot 30 grader kallt på island? de har väl samma klimat som oss typ?

ni vet väl att Island och Grönland igenligen borde byta namn.:smirk:

Gazzan skrev:
De hästarna tål mer kyla än tex sv hbl som jag har.
Och jag har utan problem SKRITTAT ut på min dam visserligen med skrittäcke på i -29 grader och hon såg ut att trivas bättre än vad mina kinder och tår gjorde:crazy:
En islandshäst borde tåla att trava lite och galoppera lite i iaf -30 grader utan problem.
Nu menar jag typ trav 100 meter sen skritta 10 minuter sen galopp 100 meter och inte rida hästen helt supersvettig och anfådd:smirk:
Man akn ju ha skrittturer de dagar då de är som kallast.
Som sagt jag tror de är mer människan som inte klarar kylan så bra till häst utan blir väldigt kall om kinder och fötter och händer!

det handlar ju inte om att deinte tål det p.g.a för lite päls eller nåt det är väl mest luftrör som tar skada om det är kallt det är ju inte bra för nåt levande att andas in iskall luft i lungorna.
och en sak till islandshästar är spciellet känsliga för att vara svettiga det bör man tänka på och att det tar lång tid för dom att torka.

em76 skrev:
Om du har tidningen Islandshästen nr 4 1993 så kan du läsa om islandshästar på Grönland. Där står bl a att man inte får importera hästar till Grönland.

Det har jag inte, kanske man borde köpa begagnat om det går. Hur får man hästar till Grönland då om man inte får importera? :confused: Träffade folk där som hade importerat islandshästar till Grönland, kanske de hade spec tillstånd eller ngt.
Annars får man korta renar och myskoxar (kanske lite val också så den kna simma under vatten), och så får den heta Grönlandshästen :angel: :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka