Klickerträning

Sv: Klickerträning

EN fråga till; känns det inte som att kontakten mellan hästen och dig blir sämre? Att det är godiset/klicket som styr honom istället för du?

Nu klicker-tränar inte jag, men tricktränar med godis ändå, och för mig fungerar kontakten mellan mig och min ponny mkt mkt bättre sedan vi började trickträna:D

Jag klickertränar mkt lite uppsuttet, men ska börja göra det mer (han tkr att det är positivare att jobba då). Jag tkr att kontakten mellan mig och vito snarare har stärkts, jag har lärt känna honom lite bättre.. Han har fortfarande respekt för mig och lyssnar bättre på mig nu, även om jag har godis.

Förut var han inte så speciell, mer som en vanlig (tråkig?) häst.. Sedan började jag med klickerträningen och han blev otroligt udda, en skön typ som man skrattar åt ;)
Fråga gärna mer om du vill :D:D

Tack för svaren, bägge två.

Här kommer nästa fråga; hur tänker du träna uppsuttet och tittar han inte efter godiset/klicket hela tiden?

Funderar på att prova på min häst då han inte har så mycket uppmärksamhet på mig(mer på sina hästkompisar) men är lite rädd för att han blir fixerad vid själva godiset. Å andra sidan inser man ju när du berättar om dina framsteg att hästar har större förmåga att förstå andra saker(än ridning) än jag trott. Kul!

Det mest problematiska med att klickerträna på hästen är att dom kan böja sig bakåt efter godis när man stannar, men snart fattar dom att dom inte får det förren du har klickat, min häst böjer sig inte bakåt när jag stannar utan bara när jag böjer mig ner (för att t.ex. ta upp saker ur sadelväskan) men eftersom han inte får något så slutar han :) Största problemet var när han fick reda på att det var äpplen i sadelväskan ;) Han har blivit ganska smidig så när jag stannade så försökte han öppna den :).

När du klickar och sitter på hästen kan du nästan räkna med ett snabbt stopp (om hästen har fattat vad klicket betyder) och det är rätt av hästen att göra det, inte något att skälla på eftersom det är självklart att hästen ska få sin godis så snabbt som möjligt efter klicket. Innan du börjar med klickerträning från ryggen så är det viktigt att du har tränat mkt från marken innan annars får du inte ut något resultat. Jag väntade ca 2månader innan jag började från ryggen (tränar nästan varje dag) och ändå fattade han inte direkt :D

Jag klickertränar en hel del med mina hästar. Jag driver en hundskola som bygger på klickerträning och använder det mesta av det jag gör med hundarna på hästarna. Det är enormt roligt! Hästarna gillar det också och köar för att få träna.

Vi apporterar hundapport, puttar boll, vinkar, ruskar sig, visar svansen, stoppar boll i korg, pussas, "kampa", m.m. (Vissa finns det bilder på www.ryrvik.se om någon vill titta eller på bloggen hastochhund.bloggagratis.se. Ska försöka lägga in fler bilder snart.)

Bland det mest användbara tycker jag är allmänlydnad som tex "sätta på sig grimman själv", ta bettet själv/frivilligt, ett stoppord, "ponnie-zen" (- behärska sig vid belöning), inkallning, miljöträning som att skapa ljud och rörelse själv i tex pressenning.

Har också nyttjat klickertänk för att göra svåra dressyrgrejer lättare. Bl.a. förstärkt frivilliga travupptagningar när hästen varit lös för att minska påskjut och få mer bärkraft och sedan kunna med "kläder på" nyttja den traven uppsuttet och vid handen. (Min häst stressar om det blir för mycket på en gång och det känns som "krav")

Vi har även nyttjat att lära in oförenliga beteenden för att få bort beteendeproblem.

Mer klickertränk åt folk och hästar!!!:banana:

Fick en rolig ide om vad jag ska lära min häst :idea:
Det ligger en pressening på marken och han går fram och tar tag i den och backar, allså drar med sig den :D
Lite rolig träning då vissa hästar brukar vara rädd för just presseningar ;) Vad kan mer göra med "läskiga" saker?

Jag är väldigt nyfiken på det här med klickerträning.
Det jag undrar är när man ska klicka??
Om man ska lära hästen ett trick ska man klicka när den gör det fullt ut eller när den börjar få lite grepp och är på god väg att göra rätt??
Om man klickar trots att hästen inte gjort helt rätt lär den sig inte fel då??:confused:

Det verkar vara väldigt kul både för häst och människa med dessa övningar:banana: :bump: :banana:

Läskiga saker....

kanske putta om kull skramliga saker......
lära den plinga på en klocka som hänger...

Om man väntar sig ett "perfekt" beteende har man ofta för höga kriterier (krav för att klicka). Jag fångar alla tendenser till att utföra vad jag hade tänkt. Om man successivt höjer kriterierna är det inte någon risk att fastna.
Med hästarna tycker jag verkligen att det är lätt att shejpa, forma beteenden. Jag upplever att de inte hittar på så mycket annat emellan som hundar lätt gör. Det de har förstärkts för gör det genast om!

(Har precis varit och klickertränat höns hos Marie Fogelkvist. Det är något att rekommendera om man är intresserad av klickerträning. Det är bara så roligt! Det var tredje kursen där. Vill ni se bilder finns några på bloggen; http://hastochhund.bloggagratis.se)

Senast ändrad av en moderator:

**Puttar** (kul att få igång tråden igen, då det är en intressant samtalsämne)

Hej

Vad menar du med att "lära in oförenliga beteenden för att få bort beteendeproblem"? Blev nyfiken!

Sen om Ponny-Zen: Min tiggde inte alls och tog godis rätt fint, tills han blev "mutad o matad" utan att jag visste det:( Den värsta tiggeriet har lagt sig. Jag gör "zenövningen", och det fattar han bra. Men när jag klickat (överallt) så får man passa fingrarna! Då blir han gärna fräck och ska fram med mulen och ibland helst ta det själv ur fickan... Vill helst ha tillbaks det tidigare "väntandet" !!

Några råd...?

Hur gör ni som använder ord när ni ska lära in kommandon?

Liknande trådar

Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
D
Övr. Hund Hej på er. Idag hade jag min debut i lydnadsklass 1, jag har aldrig vart på en lydnadstävling förr och allt var väldigt nytt. Jag kom...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 287
Senast: HeddaVovven
·
Träning Skulle vilja ha några tips/ råd på vad jag ska göra med min nya häst. Jag har haft honom o ca 4 veckor nu och han är snäll och...
Svar
5
· Visningar
1 270
Senast: Gabriol
·
T
Övr. Hund Jag har två hundar som är olika som natt och dag. Vissa dagar är det tungt att ha en hund som inte är riktigt som andra. Periodvis så...
Svar
9
· Visningar
1 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka