Klickerträning

Sv: Klickerträning

men det verkar som godis är den belöning som används...finns det nåt alternativ? Hur gör man om man jobbar med en tiggis till hässt! vi har slutat handmata pga detta!?

Se mitt svar ovan.....

Man kan även belöna med något annat som hästen uppskattar, t.ex. att bli kliad, att få vila en stund o.s.v., men min erfarenhet är att de flesta hästar jobbar bäst för godis.:smirk:

Det fina med klickerträning är ju just det att hästen lär sig exakt när den kan vänta sig godis. Istället för att förknippa dina händer eller fickor med godis så lär den sig att förknippa klick-ljudet med godis. Det gäller förstås att man är väldigt konsekvent, att hästen ALDRIG får godis annat än efter att man klickat.

De tiggigaste hästarna är ofta de som ibland får godis, ibland inte och utan att de krävs någon motprestation.:mad:
Eftersom de inte vet varför godiset kommer, bara att ibland kan man få godis om man tigger, så fortsätter de försöka tigga.

Vad gör man med en tiggis då? skulle vara kul att testa det här? men vi har precis slutat handmata för att han tigger så vansinnigt så belöning med godis vet jag inte om jag kan hålla på med några förslag?

ops hade visst inte läst ordentligt förlåt att jag tjatar

Det är absolut värt att läsa mer om det här, så godis torsk min pålle är så kan man säkert få honom till vad som hälst!

Han brukar få mathalluscinationer...

Haha.. det är jättebra att ha matgalna hästar när man klickertränar ;) Vito är oxå det!
Så fort dom fattar vad klicket betyder så är det jättelätt.. Funderar på att filma det han kan och lägga ut här. Han kan flema, puffa upp boxdörren och dra igen den, apport, strecha sig själv (superbra efter ridpass) hmm.. sprida ut spånbalarna själv, han fattar nej så jag kan hindra honom från att ta de andra hästarnas mat, han kan ha godis mitt framför mulen utan att röra. Kan inte komma på något mer nu :crazy: tipsa gärna om fler saker som man kan lära dom ;)

Hur kan man lära honom att komma i hagen ? (är lite lat) :angel:

Jag har som regel att han inte ska göra något med benen (lyfta) började göra det en gång och han sparkar fortfarande :crazy:

tipsa gärna om fler saker som man kan lära dom

Kan ju säga vad mina kan...

Lune, 23 år kan:
Spela fotboll (det här var i början av träningen, idag följer han efter bättre och puffar även med mulen)
skogstroll

Apportera
luneapport2.jpg

Cirkusbuga (nästan åtminstone)
skogstroll

Följer handen
skogstroll

skogstroll

Viftar med frambenen när jag pekar på dem
skogstroll

Har försökt vidareutveckla så att han viftar samtidigt som jag lyfter mitt ben:p
skogstroll

Nickar "ja"
skogstroll

Ruskar på huvudet "nej"
skogstroll

Ler :D (detta var i början, han håller läppen uppe längre nu)
skogstroll

Tar upp handduk och viftar med den
skogstroll

Sen håller vi på att träna att plocka upp läskflaska och låtsas dricka ur den samt stå med frambenen i kors.

Storm, 14 år kan:

Apportera

Följa handen

Back

Håller på att träna "ja" och ska börja träna fotboll.

Hoppas det var till någon hjälp!

Hur kan man lära honom att komma i hagen ? (är lite lat)

Börja på litet område, t.ex. boxen och säg "kom", klicka bara han tittar på dig i början, utöka sedan avståndet så han måste ta ett par steg, klicka, utöka till större område.
Klart!

Tack för tipset, ska börja med det sedan ;) Glömde att lägga till förut att vito kan löslongeras oxå (utan korall) Visserligen blir han bara såååå sur när han måste röra på sig :crazy:

Jag bara måste lägga ut dom här bilderna som jag tog på Vito precis efter klickerträningen, han är ju bara så söt när han testar vad man måste göra för att det ska klicka ;) Det är efter ett ridpass ifall ni undrar vrf han är svettig. Lägg märke till han väldiiigt spetsade öron :D

blandat032.jpg

blandat031.jpg

blandat030.jpg

blandat029.jpg

oj glömde fråga, vad är det du apporterar med?

Jag har med båda hästarna börjat med en apportleksak för hundar. Den är i gummi, orange, batongformad - d.v.s. lätt att se och greppa om:) . Sen när de har lärt sig vad "apport" betyder, kan man byta ut mot vad som helst egentligen; handskar, hinkar, handdukar, mössor, spön o.s.v.

Tänk bara på att inte belöna om du inte bett om att han ska hämta grejor, det blir lätt lite irriterande annars:rofl: . Gäller förövrigt alla trick.

När kan man börja med klicker-träning???:confused:
Tyvärr fick jag avliva mitt sto i torsdags, men jag har kvar hennes jättemysiga hingst-"föl". (Tja...han räknas ju från årsskiftet som åring.) Nu har jag i varje fall verkligen tid för honom, och bara honom.
Kan vara en bra idé med klicker-träning? Eller ska jag vänta tills han blir äldre? Naturligtvis vet jag att man inte ska träna en så ung häst för mycket. Men lite lagom. Vad tror ni? Bra eller dåligt?:idea:

Man kan börja klickerträna redan före avvänjning, men då kan man istället för godis använda kliande som belöning, t.ex. när man ledtränar.
Men om hingsten är en åring så klart du kan börja nu! Man behöver ju inte träna så fysiskt krävande saker, men t.ex. apportträning borde ju vara perfekt:idea: , då får han ju greja med munnen på ett "lagligt" sätt!

Det låter kanonbra! Speciellt det där med att "lagligt" ta grejjer i munen. Hans (Shiloh´s) pappa är efter Elmshorn, och det märks tydligt på både pappan och Shiloh. De behöver mycket stimulering, precis som Elmshorn. Det blir att införskaffa en klicker med det snaraste!:bump:

Klickerträningen är inga problem att börja tidigt med, men ge honom inget godis när han tigger!! :crazy: Sen får du tänka på att han inte får göra för mkt dominerande saker om du inte har 100 koll på honom, t.ex stegra, sparka m.m.

Jag tycker det är en bra idé att börja med att lära honom att göra saker med munnen (flema, gapa, gäspa, gnägga) eller greja med olika föremål (apport, puffa på saker, ställa sig på dom). Man kan i stort sett göra allt med hästen.

Ett tips till alla som håller på med klickerträning: Yoga! Hästen lär sig att strecha sig själv, hur praktiskt som hellst att göra efter ett ridpass.

men ge honom inget godis när han tigger!!

Nej det är ju klart, speciellt med en häst som har tendenser att tigga och nafsas, så måste man vara stenhård med att ENDAST ge godis efter att man klickat, aldrig annars!

Ojoj, tråden har stått stilla ett tag nu :(
Kom igen, det är väl inte bara några stycken som håller på med klickerträning :o

Ojoj, tråden har stått stilla ett tag nu :(
Kom igen, det är väl inte bara några stycken som håller på med klickerträning :o

Håller inte på med klickerträning men är nyfiken/sugen på att pröva. En fråga; klickertränar du uppsuttet också? Hur och vad?

Håller inte på med klickerträning men är nyfiken/sugen på att pröva. En fråga; klickertränar du uppsuttet också? Hur och vad?

EN fråga till; känns det inte som att kontakten mellan hästen och dig blir sämre? Att det är godiset/klicket som styr honom istället för du?

Liknande trådar

Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
D
Övr. Hund Hej på er. Idag hade jag min debut i lydnadsklass 1, jag har aldrig vart på en lydnadstävling förr och allt var väldigt nytt. Jag kom...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 287
Senast: HeddaVovven
·
Träning Skulle vilja ha några tips/ råd på vad jag ska göra med min nya häst. Jag har haft honom o ca 4 veckor nu och han är snäll och...
Svar
5
· Visningar
1 270
Senast: Gabriol
·
T
Övr. Hund Jag har två hundar som är olika som natt och dag. Vissa dagar är det tungt att ha en hund som inte är riktigt som andra. Periodvis så...
Svar
9
· Visningar
1 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka