Klickerträning

Sv: Klickerträning

Missförstånd. Oregelbunden förstärkning är att inte klicka varje gång. Inte att inte ge godis efter varje klick. *slår upp i skjut inte hunden*.

Jag vidhåller det jag lärt mig via Pryor, Ofstad och Molitor; klicket är en signal som vid alla tillfällen skall efterföljas av belöning!

:idea: Håller med dig helt (även om jag mest läst A. Kurland, men hon är ju Pryors elev).
Dessutom har jag lärt mig att oregelbunden förstärkning också är att man varierar belöningen efter klicket.
Jag gör t.ex. så att lägsta graden av belöning är att bli kliad på favoritstället, nästa grad ngn matsked havre och bästa belöningen är favoritgodiset + att bli kliad:banana: . Det är vad jag har förstått med intermittent förstärkning: belöningen kan variera i "styrka", men ska ALLTID komma efter klicket.

När det du övat in med klicker sitter så slutar du använda klickern helt och hållet. Använd istället "vanligt" beröm. Om man ibland ger godis efter klick och ibland inte blir hästen förvirrad. Då går det antingen så att hästen helt slutar försöka, eller så blir den sur och nafsig för att den inte får godis, trots att den rätteligen förtjänat det.
Jag skrev att man kunde sluta med godiset som förstärkning. Inte att jag gjorde lite hur som helst, ibland godis och ibland inte.

citat Goldie: Jag skrev att man kunde sluta med godiset som förstärkning. Inte att jag gjorde lite hur som helst, ibland godis och ibland inte.
slut citat

man kan INTE sluta med godiset som förstärkning efter klicket! Har du klickat ska du ge den positiva förstärkningen efteråt! Det är ju vad klickerträingen handlar om! Att den signalen i alla lägen betyder att "JA! Rätt! Nu får du godis!"

/Migo

Jag kanske rört ihop detta. Jag gör så att när något sitter så slutar jag med "klicket" och ger vanligt beröm och klappar. Men varje gång jag använder ordet "rätt" som är mitt klick så ger jag godbit.
Och sen gör jag oregelbunden förstärkning, ibland klick och godbit.
Hoppas jag fick till det nu. :angel:

citat Goldie: Jag skrev att man kunde sluta med godiset som förstärkning. Inte att jag gjorde lite hur som helst, ibland godis och ibland inte.
slut citat

man kan INTE sluta med godiset som förstärkning efter klicket! Har du klickat ska du ge den positiva förstärkningen efteråt! Det är ju vad klickerträingen handlar om! Att den signalen i alla lägen betyder att "JA! Rätt! Nu får du godis!"

/Migo
Precis så som jag menade :angel: !

Jag kanske rört ihop detta. Jag gör så att när något sitter så slutar jag med "klicket" och ger vanligt beröm och klappar. Men varje gång jag använder ordet "rätt" som är mitt klick så ger jag godbit.
Och sen gör jag oregelbunden förstärkning, ibland klick och godbit.
Hoppas jag fick till det nu.

JA, nu blev det rätt! Då menade vi ju samma sak hela tiden!

Förresten så kan Lune säga "ja" nu, alltså nicka upp o ner med huvudet. Jag började med att låta honom följa handen upp och ner, och har övat det 3-4 ggr, kanske 5 minuter/gång. Det har väl gått så där, han har följt, men inte riktigt fattat idén. Så i går kväll följde han jättebra, jag gjorde en lite snabbare rörelse upp o ner - han följde, och nästa gång jag började höja handen, så nickade han upp o ner själv, flera gånger o såg ut som: jaha det var DET HÄR du menade? Varför sa du inte det på en gång?! Han fick masssor med beröm:banana: :banana: , och sen repeterade vi, och det gick perfekt. Han är så smart den hästen!:love: :love:
Nästa projekt är att lära in nej - skaka huvudet från sida till sida (helst med öronen bakåt:devil: ) och "jag vet inte" - ha huvudet stilla med ena örat fram och andra bak.

I förrgår började jag med klickerträning med min häst och igår kunde han följande saker:

Apport (på kort avstånd)
Kasta flaska på matte (det var tänkt att han skulle ge den) :angel:
Slicka på saltsten (på komando så klart)
Backa (utan att man tar i honom)
Stanna
Komma (när jag säger hans namn)
Låta bli att ta en morot när jag håller den vid hans mun (Det är inte lite för att vara Vito) ;)

Jag trodde faktiskt att han inte var så lättlärd, men se vad en klicker kan göra :rofl:
Vad kan man hitta på mer när man är "grön" ? :bump:

Hejsan!

Jag tränar hund och har använt klicker en del. Läst böcker, gått kurser och dyl.

Nu till min undran: Jag har aldrig provat detta på min häst. Har faktiskt inte ens tänkt tanken, men nu skulle jag väldigt gärna vilja lära honom att gå ner på knä så att jag smidigt kan sitta upp på honom barbacka ;) . Hur skall jag börja för att lära honom detta?

Visst fattar jag att jag måste "klicka in" honom, men sedan då? Hur skall jag bryta ner beteendet steg för steg för att slutligen nå fram till målet?

Förslag mottages tacksamt! Var kreativa!

Mvh Myy

använd en target, lär honom att targeta den med framknät, och lägg den på marken, tada! :) ;)

Haha.. kul grej att lära dom ;)
Hände en ganska kul grej idag när jag tränade.. Jag tränade på apport och så gjorde Vito rätt, jag klickade och så kom han fram till mej för att hämta godisen. Precis när han skulle ta godisen så stannade han med huvudet i luften och bara väntade.. Jag fattade först inte vad han höll på med men sen insåg jag att det var ju den träning som jag gör att han inte ska ta godis förren jag har klickat. Så jag var tvungen att klicka 2ggr innan han tog godiset ;)

Min häst "klickade" jag inte in, utan började med träningen direkt... och det funkade utmärkt ;)

Du kanske kan lära honom att buga med 1,2 knän :) Du kanske kan lära honom "SÖK" e.x sök flaskan!

Haha.. det är verkligen skitkul med klickerträningen ;)
Idag så skulle jag fylla på lösdriften med spån och jag lärde vito att hjälpa till.. behövde bara peka på spånbalen så nosade han på den och då klickade jag, sedan så fattade han väldigt snabbt att han skulle puffa på den så att den ramlade isär :D

Det värsta med klickerträningen är att hästarna blir väldigt "tiggiga" efteråt så det gäller att man inte ska göra något efter.. :)

låter spännande och smart, men jag undrar om jag kan använda, hästen jag håller på med är en tiggis och vi har slutat att handmata honom för att bli av med tiggande (hovskrapandet).

Det värsta med klickerträningen är att hästarna blir väldigt "tiggiga" efteråt så det gäller att man inte ska göra något efter..

Det har jag inte alls upplevt, tvärtom är det så att en klickertränad häst vet att godis kommer endast och enbart efter klicket, och ids därför inte tigga/nafsa annars. Precis i början, när hästen upptäcker att den får godis, innan den riktigt har fattat kopplingen mellan klicker-godis kan den bli tiggigare, men det brukar vara mycket snabbt övergående.
Blir hästen alltid nafsig efter att man klickertränat så har man antagligen varit för inkonsekvent.:crazy:

Var också noga med att så fort som möjligt få beteendet/tricket på kommando, d.v.s. belöna inte ett beteende som du inte bett om! Belöna endast efter att du ger kommando - hästen utför. Jag tycker själv att jag är konsekvent, ändå kan min häst ibland, när han är ivrig, nicka & ruska på huvudet & lyfta ena frambenet - samtidigt, utan att jag har bett om det. Bara att ignorera, men visst ser det rätt roligt ut...:D

Det här låter skoj att hålla på med! men det verkar som godis är den belöning som används...finns det nåt alternativ? Hur gör man om man jobbar med en tiggis till hässt! vi har slutat handmata pga detta!?

Liknande trådar

Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
D
Övr. Hund Hej på er. Idag hade jag min debut i lydnadsklass 1, jag har aldrig vart på en lydnadstävling förr och allt var väldigt nytt. Jag kom...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 287
Senast: HeddaVovven
·
Träning Skulle vilja ha några tips/ råd på vad jag ska göra med min nya häst. Jag har haft honom o ca 4 veckor nu och han är snäll och...
Svar
5
· Visningar
1 270
Senast: Gabriol
·
T
Övr. Hund Jag har två hundar som är olika som natt och dag. Vissa dagar är det tungt att ha en hund som inte är riktigt som andra. Periodvis så...
Svar
9
· Visningar
1 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka