Klickerfixerad

Lycanthrope

Trådstartare
Behöver lite tips ang klickerträningen med min ena hund.

Han kan sitt, ligg, inkallning, platsliggning osv.
Men nu när jag försöker gå vidare och tänkte börja träna på annat så är han enbart fixerad vid mig och klickern. Han tittar inte åt något annat håll, spelar ingen roll om jag försöker visa honom ett target osv, han är helt besatt.

Hur kan jag träna bort denna fixering? Vill ju att han ska vara "med", men inte vara så låst vid mig och klickern.

Sedan undrar jag också om era klickertränade hundar märker skillnad på när det är träning och inte, eller har ni alltid klickern med er? Hur gör ni? :D

Sv: Klickerfixerad

Billy kan bli klickerfixerad emellanåt, då jag klickertränar utan klicker. ;)
Och när vi tränar med klicker har jag den alltid dold i handen eller fickan så att han inte ser den.

Jag använder bara klicker när jag lär in och börjar med något nytt, som introduktion och när något kräver ett väldigt tydligt steg-för-steg-tänk. Sedan fasar jag ut klicket och fasar in kommando och ett "bra".

Annaras shejpar jag väl, skulle jag tro. Även om jag inte kalla det för shejping för att det är så fult :angel:

Hur belönar du? Kommer belöningen bara från dig eller även externt, kastad eller liknande?
Jag skulle nog testa just med att träna mer med target etc, dvs lära hunden jobba även bort från dig (det är ju en träningssak) och inte bara belöna hos dig utan även på avstånd.

Jag använder också mest klickern i inlärning eller när nåt behöver förstärkas. Efterhand lägger jag på kommando, har såklart kvar belöningen men inte alltid klickern. Använder dock klicker mest i momentträningen och inte så mycket i vardagslydnaden, så det är ju tydlig skillnad på träning och inte även där.

Testa att lära hunden trampa på musmatta. Till att börja med precis framför dina fötter men efterhand längre och längre ifrån. Så småningom kan du placera ut koner som i rutan i lydnadsklass II. På samma sätt kan du lära hunden springa runt en stolpe. När musmattan är nära så belönar du på vanligt sätt. När den kommer en bit ifrån så kan man belöna på 2 sätt, antingen lägger du godis på musmattan eller så ber du någon stå vid musmattan och belöna. Du kan även lära hunden hoppa framåt på samma sätt och så småningom sätta sig på andra sidan hindret innan den hoppar tillbaks.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 194
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 629
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 585
Senast: Barrow
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 713
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka